Vilket?
Har länge tänkt övergå till annat foder, men inte riktigt vetat villket. Eftersom min ekonomi inte tillåter att jag köper de pellets sorter jag vill så undrar jag nu vilket som är mest "ok" av de foder som går att köpa på t.ex granngården.
Jag har just nu Svenska foders kanin&marsvin, men är inte nöjd med det längre eftersom de höjt fettet (5,2%!) och sänkt? växttråden (12,9).
De foder jag funderat runt är Stampe och Rabbfor?
Rabbfor andvänds till slaktkaniner, mina kaniner vart tjocka av de så enligt mig är de inget bra foder. Stampe däremot andvänder jag till kaninerna. Dvv, dom får 0,5dl-dag och de funkar jättebra för mig ;-)
Var hos veterinären för ett tag sen för att kolla min ena kanin. Han kollade tänderna osv. Men då frågade han om vilken pellets dem får och jag ger Stampe och jag sa det. Jag skämdes lite för här inne sägs det vara dåligt. :p
Men vetten sa att det var bra, för det var höga fiber(?)värden. :)
Funkar på mina kaniner iaf. 
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Jag har rabbfor. Kaninerna går lätt upp i vikt av det ja, men ger man istället en mindre mängd är det inga problem. Frågade vet senast i fredags när jag var där med Elliot och han är tydligen helt lagom i hullet.
Har också stampe, dem får 0,5dl/dag och de funkar jättebra:)
/ Angelica
Stampe fungerar skit som rent foder här hos mig 
1dl får mina dvärgvädurar var per dag och de är lite för taniga och kantiga. Fick tidigare en blandning av cuni pro och stampe, ca 0,5dl per dag och då såg de riktigt najs ut, men pga sen leverans går de bara på stampe sedan 2 veckor tillbaka, och det har bara varit skit! Skulle hellre rekommendera lottie äpple och morot av granngårdens pellets, det har hyfsade värden.
Tänk på att dyrare foder har fördelen att man behöver ge mindre av dem för samma resultat :)
Har Rabbfor vilket fungerar bra, de behöver inta ha mkt heller.
Aldrig fått magproblem elr. liknande ;)
Stampe hade en bekant till mig som sa att det inte var bra…
(mina klarar sig på mellan 1msk - 0,5dl ;))
# vad har lottie för värden? :)
NÄRINGSVÄRDE FÖR LOTTIE ÄPPLE OCH MOROT
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
INNEHÅLL
Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple, mineraler.
BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.
Hm.. det här med foder är klurigt. Kan ju tillägga att jag har aktiva hoppare, om det nu skulle vara till någon hjälp.
Som det är nu blandar jag svenska foder k&m med Spannex lucernpellets.
1/3 lucern och 2/3 svenska foder, men är inte nöjd med fett procenten.
jag kör jr farms tycker de e billiga o bra.