Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 911 ggr
Mannez
1

Så himla förbannad!

Behöver skriva av mig lite för jag är så jädra förbannad att jag vill kasta ut TV:n genom fönstret…

Det hela började igår, på en Köp och säljsida på facebook hittade jag två kaninburar tillsalu, en utebur och en innebur. Helt perfekt eftersom jag behöver en större innebur och även en till utebur. Annonsören lät jättetrevlig när jag pratade om mått och sånt med henne, även vart burarna finns diskuterade vi. Det hela blev jättebra, så jag pratade med mormor och pappa angående hur vi löser det med transport, vi skulle diskutera det idag.

Så till idag, efter en livlig diskussion så blev det bestämt att pappa kunde fixa transport, så jag pratade med annonsören för vi ville ju se på burarna innan vi bestämde det här med köp, och det kunde vi göra i helgen, fast jag ville främst ha inneburen. Annonsören sa att det var okej, men om någon lägger ett högre bud och hämtar dem innan helgen så får jag dem inte. Redan då blev jag uppretad, det kan inte vara så bråttom att bli av med dem. Men jag sa att det var okej.

Jag pratade mer med min pappa och mormor, vi kom fram till att det räckte med inneburen eftersom pappa ska bygga en 4-fackare i vår. Så jag kontaktade annonsören (vi pratade genom kommentarer på annonserna), men då såg jag att någon annan lagt ett bud och att annonsören sagt att den personen fick ta inneburen. Såklart blev jag förbannad, jag hörde ju av mig först och hade förtur! Så jag skrev till henne: Men jag skulle ju ha den?

Annonsören svarade att jag bara skrivit att jag ville ha uteburen (vilket inte stämmer eftersom jag skrivit att jag ville ha båda). Så jag svarade henne med att jag från början velat ha båda. Annonsören svarade: Nej, den är såld nu. Så jag skrev ett svar till henne men kunde inte skicka då hon blockerade mig… Så arg som ett bi skickade jag ett mail till henne och la det sedan åt sidan, det lär väl dyka upp fler burar tillsalu hos mycket mer seriösa personer.

Men jag är ganska förbannad just nu, att det finns sådan fräckhet här i världen. Nej, jag är glad att jag inte köpte av henne!

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Moa-]
13

Vänta nu? Hon sa att det var först till kvarn och att ett överbud skulle få den. Du skev till henne att du ville ha bägge burarna. Det skulle alltså vara okej för dig att ändra dig och endast köpa en trots att du sagt att du ville ha bägge, men säljaren som sagt att ett högre bud skulle få den ej fick sälja den?

Jag hänger verkligen inte mer på vad du är upprörd över…

[kiiiwiii]
4

Jag hade nog också sålt om jag fått ett högre bud!

Mannez
0

1# Nej, det var ingen budgivning utan hon hade satt ett pris och att den första som svarade skulle få dem, så jag förstår inte varför hon helt oväntat ändrade till budgivning, jag fick även lov att ändra och bara ta en om jag ville. Men hon ändrade sig helt plötsligt, förlåt om det kanske blev lite förvirrande i min text, hoppas du förstår bättre nu

Mannez
0

2# Hon hade satt ett fast bud på 250, men den andra personen som hörde av sig gav bara 200.

Linda1977
3

Så skulle även jag gjort - Håller inga saker, den som kan hämta först får köpa! //Linda

[_hsleiufhbtv]
0

Jag skulle också gjort så Glad

Mannez
0

5# och 6# Fast nu hade vi bestämt att jag skulle komma i helgen, sedan så säljer hon till någon annan.

fossingen
0

#0 Saken är den att de flesta vill inte vänta i flera dagar och hålla grejer åt folk. Fast har de lovat att hålla något är det fräckt att inte höra av sig till första personen innan och meddela det.

[Moa-]
8

TS; "Annonsören sa att det var okej, men om någon lägger ett högre bud och hämtar dem innan helgen så får jag dem inte. Redan då blev jag uppretad, det kan inte vara så bråttom att bli av med dem. Men jag sa att det var okej."

candieshk
4

Ser inget konstigt i det hon gjorde. Skulle själv gjort likadant, dessutom ändrade även du dig.

.

Hell
4

Sen vill man ju inte gärna vänta heller om det finns fler intresserade, utifall att den personen som var intresserad helt enkelt inte dyker upp eller ändrar sig. Och då har man sagt nej till folk i onödan. Först till kvarn brukar bli den som först har möjlighet att hämta.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Mannez
0

#9 Det där "Men jag sa att det var okej." Skulle vara: Det är ju inte okej. Vet inte hur jag tänkte när jag skrev det.

Sammanfattat till er alla, då ni inte riktigt tycks förstå hur det hela gick till så tar jag om det och försöker göra det tydligare.

När jag svarade på annonserna så hade hon ett fast bud på 250:- på båda burarna separat och 500:- för båda tillsammans. Såklart var jag intresserad, så jag pratade med annonsören och sa att jag skall kolla med familjen och hör av mig nästa dag, det var helt okej. Så jag hörde av mig idag, sa att jag var intresserad av båda burarna men främst inneburen och att det kanske bara blev inneburen, men jag ville helst se på dem först. Hon tyckte att det var helt okej. Så jag frågade om vi kunde ta det i helgen, vilket också var okej. för det var inte bråttom Men ett tag senare så skriver hon i båda annonserna, det är riktat till mig: Men om någon lägger ett högre bud (nu blev det helt plötsligt budgivning) och kan hämta dem före helgen så får jag dem inte (nu kunde hon helt plötsligt inte vänta till helgen). Jag blev chockad och irriterad eftersom vi redan hade en överrenskommelse, men jag svarade inget (hann inte då). Sedan efter en diskussion till med familjen beslutade vi oss för att jag bara skulle ta inneburen, så jag går in på facebook för att kontakta annonsören, men då ser jag att någon annan skrivit till henne och velat ha inneburen och hon kunde ge 200 för den (inte 250 som det var ifrån början). Jag skrev till annonsören: Jag skulle ju ha dem! Hon svarar: Nej, du skrev att du bara skulle ha uteburen, inneburen är nu såld. Så jag svarade: Nej, från första början skrev jag att jag skulle ha båda. Annonsören svarade: Nej. Sedan skulle jag skicka ett till meddelande, men det gick inte för hon blockerade mig. Så jag skrev ett mail till henne och berättade att jag från början var intresserad av båda och det inte är okej att göra så.

Hoppas ni fattar bättre nu :)

candieshk
1

#12 Fortfarande, eftersom du inte har lämnat någon handpenning eller ni ens har någon vidare bestämd överränskommelse över att du SKA köpa buren utan endast ska åka och kolla på den, ser jag inget fel alls i säljarens agerande. Förstår inte riktigt vad du är så arg över?

.

Finnsan
2

En säljare väljer ju vem den vill sälja sina saker till och jag förstår att hon sålde buren till någon som kunde komma tidigare. Du lät ju heller inte helt 100 eftersom du skulle prata om transport (i säljarens ögon är det då inte helt 100 att du kan hämta).
För att hon inte ska hålla saker och sen ha köpare som backar ur så säkrade hon sig säkert genom att sälja till den som bestämde sig helt och hämtade först. Sen är det ju hon som bestämmer pris så att hon gick ner har ju du egentligen inte med att göra ;) Förstå mig rätt nu =)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Mannez
0

13# Först och främst så skrev hon att hon kunde avvakta med att sälja den tills jag varit där och tittat för att det inte alls var bråttom, för det andra så ändrade hon helt plötsligt till budgivning, för det tredje så sålde hon inneburen vidare för 200 och inte 250 som det var ifrån början och sedan påstog att jag inte alls sagt att jag inte var intresserad av inneburen, fast jag egentligen sagt att det var inneburen jag ver MEST intresserad av och slutligen så blockerade hon mig utan anledning när jag bara ville få reda på varför hon ändrade hela tiden.

Suskiv
2

Jag hade gjort liknande om en säger att hon vill komma i helgen för att titta och en senare säger att de kan hämta direkt så säljer jag till den som kan hämta direkt.

Och är det så att jag själv vill köpa nått som kräver transport och det kan dra ut på tiden så erbjuder jag mig att betala i förskott för att säljaren ska vara säker på att jag verkligen vill ha grejerna. Gjorde det tex nu när jag köpte två burar. Sa som det var att jag ville ha burarna men att jag hade lite problem med att ordna transport men jag kunde tänka mig att betala innan så de vet att jag är seriös. Tack vare mitt agerade så höll de burarna åt mig.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mannez
0

16# Som sagt sa hon att det inte var några problem att vänta till helgen eftersom jag garanterat skulle ta minst en av dem och att hon skulle hålla dem även om fler visade intresse.

candieshk
0

#15 Buren är hennes och hon bestämmer när/var/hur hon vill sälja den. Hon sa aldrig, vad jag förstog, att "jag tingar buren till dig", eller?

.

Anna-Helga
0

Jag hade gjort samma sak! Absolut! Utan handpenning håller jag inga saker! Allra helst inte till nån som ändrar sig och tvekar! :-)

[kiiiwiii]
1

det finns ju många oseriösa köpare (påstår inte att du är en av dem) och jag förstår henne att hon vill sälja till en direkt köpare! Sen dessutom kanske hon hade bråttom att bli av med burarna och kunde tänka sig ett mindre pris för att snabbt bli av med dem?

candieshk
1

#19 Bra svar, precis så jag själv tänker :)

.

Mannez
0

18# Hon sa till mig: Jag håller burarna till helgen när du har varit och tittat, vill du inte ha dem säljer jag vidare till någon annan. Men det är inte bråttom.

19# Fast nu varken ångrade jag mig eller tvekade, hon visste att jag var intresserade av båda burarna och främst inneburen och att jag kanske bara skulle ta inneburen.

20# Med tanke på att hon skrev till mig: Jag håller burarna till helgen när du har varit och tittat, vill du inte ha dem säljer jag vidare till någon annan. Men det är inte bråttom. Så lät det ju som att det inte var bråttom.

candieshk
5

#22 Fast du ändrar din historia hela tiden. I första inlägget skriver du att: "Annonsören sa att det var okej, men om någon lägger ett högre bud och hämtar dem innan helgen så får jag dem inte. Redan då blev jag uppretad, det kan inte vara så bråttom att bli av med dem. Men jag sa att det var okej." Sedan ändrar du dig, du hade visst sagt att det inte var okej. Nu har istället annonsören sagt att hon håller burarna till dig.

.

Mannez
0

23# Vi bestämde att jag skulle ta dem till helgen, det var inga problem att vänta och hålla dem som sagt. Men efter det skriver hon: Men om någon lägger ett högre bud och hämtar dem innan helgen så får jag dem inte. Alltså helt plötsligt så kan hon inte alls vänta med burarna och det tycks bli jättebråttom, även om hon alldeles innan det sagt att hon kommer hålla burarna åt mig tills jag varit där i helgen och tittat och att det inte alls var bråttom och inga problem med att vänta.

Anna-Helga
0

Var inte arg, utan vill du i fortsättningen köpa något, så ha klart med den som ska köra redan innan, och ska man köpa bur såpass billigt behöver man knappast se sakerna och bestämma sig på plats utan då bara bestämmer man att man ska ha grejerna eller inte…

Mannez
0

24# Råkade trycka på publicera, men efter att hon skrev "Men om någon lägger ett högre bud och hämtar dem innan helgen så får jag dem inte" så tänkte jag direkt att det inte var okej.

alvaegrymm
1

hade också blivit skit arg! haha 
lät lite som hon stressade dej :P

* ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥                                                                      

♫H Ä L S N I N G A R♫ ♡A L V A  &  K A N I N E R N A♡                                                                          * ♥`•.¸¸.•´´•:*´¨`*:•.••.¸¸. ´´¯`•♥  

Mannez
0

25# För mig är det ganska självklart att jag vill se varan innan jag köper, burarna på bilderna såg ju fina ut, men i verkligheten så kanske de är trasiga eller ruttna på insidan (uteburen syftar jag på då). När det var klart att jag skulle köpa dem och transport var fixad så gick vi med på överrenskommelsen. Sedan så var jag ju uppretad på flera saker, bland annat att hon påstog att jag inte alls visat intresse på buren och att hon blockerade mig utan att ens förklara varför det blev som det blev.

Mannez
0

27# Du tycks ha förstått iallafall :)

Menar inget illa emot er andra eller så, jag vet att jag kan skriva lite virrigt och tycks ändra om allt hela tiden. :)

Mannez
0

Jag har iallafall förstått era åsikter och jag hoppas att ni åtminstone förstår vad som hände, trots min virriga förklaring, jag tror att min hjärna har sprungit iväg Flört

Men som sagt, personligen tycker jag att det försäljaren gjorde var fel när vi hade en överrenskommelse och bestämt hur vi skulle göra och att hon påstår att jag inte visat intresse för inneburen och blockerar mig utan att ens förklara varför vår överrenskommelse helt plötsligt inte gällde. Ni kan komma med hur många argument som helst för att övertyga mig om att jag inte har något att vara arg över, fast jag styr över mina egna känslor och jag tycker att det som hände var oschysst emot mig. Ni får inte ta detta som något negativt, men jag håller fast vid vad jag tycker.

Hoppas vi kan lägga ner diskussionerna nu, för jag är riktigt trött och vill sova. Så jag önskar er alla fina medlemmar och era kaniner godnatt Glad