Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 694 ggr
MangoO
0

Kraft Groov?

Snubblade över Kraft Groov och undrar vad ni har för erfarenhet av det? Vad är bra? Och vad är dåligt?

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Suskiv
0

Nu finns det flera olika kraft Groov.

Gemensamt för dem är att Vitamin E är för högt. Högt E vitamin ger feta kaniner (fet runt organen).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[hästängeln-love]
0

Jag ger det till mina kaniner och känner uppfödare som också ger kraft groov till deras Lilla tyska vädurer. Mina kaniner har inte reagerat dåligt på det fodret. Men sen är det nog lite beroende på vad man köper för foder för det finns ju flera olika sorter med samma märke.

Suskiv
0

#2 Slaktar du dina kaniner så du ser hur dem ser ut inuti? Annars kan du ju inte saäga nått om fettmängden runt organen. Jag har sett bilder på kaniner som ätit hästfoder och höga halter E-vitamin lagrar fett runt organen. Kaninen kan se superfin ut, tills man öppnar den.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MangoO
0

Alltså inget att sattsa på :) Då vet ja

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[hästängeln-love]
0

#3: Nej absolut inte! jag har bara följt råd av flera andra kaninägare o uppfödare att det är bra att ge… Men om det är så dåligt så ska jag sluta ge det till dom, men havre från bonde kommer jag fortfarande ge till mina kaniner.

Vars kan man köpa stora säckar med pellets? helst i större bitar?

[hästängeln-love]
0

Visste inte att det var så dåligt… Jaja man lär sig av sina misstag får man väll säga Glad

[Loca Diaz]
0

Jag ger det. Ger krafft groov 60 för det har lägre energivärden tror jag. högt fibervärde. Mitt förra pellets jag kört på i 10 år hade bara 12% eller kanske lite mindre. Detta har 18% och högre är svårt att hitta tror jag. De äter det glatt och det är stora/grova bra bitar med helt okej tuggmotstånd, inte lika packade som andra pellets dock (dvs "mjukare") Jag bytte bara för fibervärdet och priset är bra, ca 220 kr för 25 kg och mina 6 kaniner får massa hö som de klarar sig på så de får bara lite pellets under vintern. Ska sluta till sommaren förutom till dräktiga och digivande honor. Dock visste jag inte om det där med E värden. Har nyss bytt till detta så tänker inte byta igen än på ett tag :) jag ger ändå så pass lite. 1/2 dl varje/varannan dag 4-6 månader om året. Mitt förra (rabbfor) är till slaktdjur så det är mer fett och sämre värden tippar jag på.

iWontBite
0

Jag blandar ut med Kafft Groov 90 för bättre växttråd. Har inte riktigt hittat något pellets lättillgänglig här som jag varit riktigt nöjd med (Carrier, Versele Laga och Stampe är de som finns här), men Krafft har alla kaninerna tyckt om, hållt sig i bra vikt (ingen som blivit kantig eller överviktig) och de har dessutom blivit jättefina i pälsen. Det är synd med E-vitaminen (ligger på cirka 4x för högt) men det är därför jag blandar ut den sedan jag fick reda på det och det fungerar också bra.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015