Ärftliga defekter
Vilka ärftliga defekter på kaniner har du råkat ut för eller känner till?
Vi behöver alltså inte diskutera enskilda fall, utan vad man känner till/har hört talas om.
Själv har jag drabbats av bettfel och inåtväxande ögonhår. Har nog haft någon "mupp" (som ju orsakas av dubbla dvärggener) också för många år sedan, innan man talade om dem. Sen är det några saker jag har råkat ut för en gång, som jag inte tror är ärftliga. En unge föddes t ex utan att huden slutit sig över hjässan och någon har fötts extremt stor/lång.
Mupp, givetvis, jag avlar ju på dvärgar. Försöker använda mig mer och mer av BUBs/BUDS (står för Big Ugly Buck/Doe) dvs dvärgfria. Det är ju otroligt surt att få muppar, jag vill ha stora kullar.
Hippo, inte i min gård men i linjen. Tog bort de djuren som fanns i den linjen. Hippos föds utan svans och ser mer flodhästlika ut än vanliga bebisar. Ärftligt, enkel recessiv (osynligt i enkel uppsättning). Misstänkt "syndabock" var Muminhusets Frazze (ja, jag har tillstånd att skriva ut det namnet, uppfödaren har slutat med kaniner och jag har pratat med henne) som har tyska djur bakåt.
Max Factor, i en wiener-hermelin-korsnings-kull. Vitblåögda hermeliner bakåt. Max Factor föds oftast med öppna ögon, extremt breda skallar och deformerade bakben. Jag trodde att det var Downs syndrom ända tills jag får något år sen fick reda på vad MF var för något. En MF kan leva till vuxen ålder men är steril och är handikappad, de flesta har starr och nedsatt syn / är helt blinda, de har mer eller mindre problem med bakbenen och de får aldrig en riktig vuxenpäls utan har "bebisfluff" hela livet. Amerikanerna avlar medvetet på den här genen och den sprids allt mer i Sverige! Den har dykt upp i vitrödögda, vitblåögda och svart-otter-linjer och förmodligen fler. Många säger bara "de blev missbildade" och avlivar avkommorna och gör inte om parningen, MEN FORTSÄTTER ANVÄNDA AVELSDJUREN. Detta är helt VANSINNIGT! Så när du köper in kaniner, fråga uppfödaren om de har fått några missbildningar och hur de har hanterat det hela. Max Factor är ärflitgt på samma sätt som Hippo, med undantaget att bärare av MF är extremt "snygga". De har breda skallar och mycket fluff på skallarna så att de ser ännu bredare ut. Ett tecken på MF kan vara en lång hårtofs mellan öronen. Surfa runt på lite amerikanska sidor så kan ni få se, de flesta amerikanska uppfödare har MF-bärare som vinnarkaniner.
MF och Hippo sprids nu i våra svenska linjer, för att folk skäms eller blundar för det faktum att det är ärftliga defekter!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Fått i en kull/dvvädur två ungar ( av fem), att de visade symtom på "urinfel" i tidig ålder. De höll inte tätt utan var "kissblöta" nästan hela tiden. Misstänker själv att det var någon genetisk urin-missbildning (ektopisk uretär)? men kan oxå ha varit ilskna bakterier el annat.. verkar vara ovanligt åkomma bland kaniner. Kan det ev hänga ihop med missbildn - split penis..?
Fick en gång ungar (tjuvparning) efter en Rexhona och en gammal "bondkanin" som var korsning mellan vädur och ja "bondkanin". Mer visste jag inte.
Där var 10 ungar varav 4 rex, 5 normalhåriga och en halvnaken…
För det första förbluffade det mig att det ens skulle komma rexpälsat då jag inte trodde rasen fanns då (iaf var den verkligen inte vanlig häromkring) i Sverige. Hanen var född 2004.
Sedan att där var en halvnaken var ju väldigt… hm… oroande. Av 10 ungar överlevde 3 eller 4 tror jag. Det var väldigt dålig kvalité på den kullen, men ja.
Tror det måste blivit något fel, även om det inte räknas som missbildning kanske.
Här är en bild på en normalpälsad och en rex. Trodde jag hade bild på den halvnakne, men det hade jag visst inte…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Nakenpäls är en ny mutation som börjat dyka upp hos rexade och lejon (och lejonrexar) =).
De kan finnas i olika grader av nakenhet, från helnaken (som Skinny-marsvin) till mer eller mindre dåligt pälsade. Det avlas på för produktionskaniner i varma klimat, kallas för Project Fuzzy.
Om man ser det som en defekt eller inte kan ju diskuteras.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Gillar ordet nakenpäls
. Är inte det en motsägelse så säg!
Skinny-kaniner låter väl bra 
Nej, fy tusan! Hade jag fått bestämma hade alla nakenvarianter varit förbjudna i lag. De är precis vad vi pratar om här en defektgen, ett naturens misstag. I naturen hade dessa djur snabbt dött, men vi människor väljer att avla vidare på dem och tycker att de är "coola". Eller säg mig en fördel som en kanin (hund, katt, marsvin…) har av att inte ha päls.
#7 Jag har ett nakenmarsvin. Han mår lika bra som dem med päls.
Dock vill han gärna ha en liten mysfilt men den uppskattar burkompisen som har päls lika mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Fram- och sönderavlade djur får vi nog vänja oss vid att det alltid kommer finnas/utvecklas. Människors behov o profithunger styr o djuren får ofta lida - sönderavlade högproducerande kött o mjölkdjur, o sällskapsdjur där utseendet råder över hälsan som ex engelsk bulldogg
37 tror inte nakendjuren lider, bara de hålls varma precis som din
#9 Alla nakendjur är inte mer allerigvänliga, så är det t.ex inte med marsvin.
Vänja oss vid är en sak - acceptera är en annan
. Det kommer jag aldrig att göra!
Vad jag vet så är det inte pälsen man är allergisk mot, utan urinen samt något annat (som jag inte kommer på nu), men visst finns det väl de som inte tål själva pälsen, men det är vanligare med det andra, speciellt hos smådjur. 

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det är kvalsterna, urinen och saliven man är allerigisk emot =)
Min pappa är allergisk emot kvalsterna och min bror kvalsterna + urinen.
Pudeln är tex en ''allergivänlig hund'' om man är allergisk emot kvalster. Men Inte ens min bror tål de iom att han är allergisk emot saliven också.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Min syster är allergisk mot saliven, men bara hos riktigt korthåriga raser, typ boxer och dobermann! Konstigt hur det kan bli
.
#7; Vilken funktion har hängande öron, lejonpäls, en ljus & häftig färg eller en vikt på 7 kg?
Absolut ingen funktion alls.
Tycker inte det är så stor skillnad faktiskt om kaninen är naken, har hängande öron eller är kritvit med röda ögon.
Ingen av dessa hade klarat sig i naturen.
I mina ögon är det väl nästan värre för mina teddylejon som har päls precis överallt ca 1 dm över hela kroppen, än vad det är för ett naket som får värma och sköts om på rätt sätt.
Jag har råkat ut för muppar i mina kullar.
Men annars har det bara vart sådant som inte räknas till genetiska defekter. Jag ahde en unge som var väldigt stor som honan fick svårt att få ut vilket ledde till att ungen blev väldigt utdragen och dog.
Har även haft en unge som kom ut ofärdig, den var hälften så stor som sina syskon och hade varten tassar, ögon eller fullt utvecklad nos. (den var dödfödd)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#12, 13 har pälsdjur kvalster i pälsen..? Hudproteinet kan man reagera på oxå..
#15 Hängöron inte klara sej i naturen..? Jo det tror jag nog
men knappast en teddy, den skulle tova ihop, beroende av mänsklig borsthjälp kanske med något enstaka undantag..
#16 Ja alla djur har pälkvalster :) Inget man ser, bara något naturligt :)
#16; De har öronen uppåt och parabolformade av en anledning - för att kunna höra bra.
En kanin i naturen som har hängöron skulle inte ha samma förmåga att fånga upp och uppfatta ljud.
Pga av detta och att de ser annorlunda ut skulle den bli utstött ur sin koloni eftersom den skulle dra till sig rovdjur.
Dessutom så har en hängöron som kan komma ivägen vid snabba svänger, eller doppas i vattnet när de dricker så att de blir kalla. Eftersom det heller inte finns någon snäll ägare som kan hålla kaninen ren skulle den kunna få problem med sina öron, så som öroninflammation eller så.
Det finns ju en anledning att man inte ser vildkaniner med hängöron.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag föder inte upp själv, men råkade ut för en kanin som utvecklade grön starr vid 4 månaders ålder och fick reda på att det är en reccesivt ärftlig åkomma.
Han klarade sig ett tag, men innan han blev 8 månader hade han hunnit bli helt blind och fick problem med ögonen (blev som "körsbärsögon" och infekterat över en natt) och då blev vi tvugna att avliva.
Hundar med grön starr opereras, men inte kaniner.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Det enda jag varit med om är muppar. Resten har jag sluppit, tack och lov.
Tar upp en gammal tråd då jag finner det intressant. :)
Jag har fått en Max factor unge (dog/hittades dödfödd?), den hade öppna ögon/saknade ögonlock och små fjun redan som nyfödd. Aldrig varit med om något liknande och fick veta MF. Det var en tjuvparning och hanen går inte i Avel - han har extremt bred huvud och väldigt babylen päls så det är nog han som är bäraren.
Någon mupp har jag fått, på hermelin.
En hermelinunge var typ som en mupp, eller ja den var mycket liten och tunn, MYCKET dålig balans och kunde inte skutta och vara lika aktiv som sina 4 stora starka syskon. Han smet och hittades aldrig när han var ca 10 veckor gammal så jag vet inte hur länge eller om han skulle överlevt.
Haft sneda bakben på en fullt vuxen hermelin, lite som en pingvin.
Annars har jag fått friska små ungar.
#7 Jag har en nakenhund. Visst inte så att han skulle klara sig ute i det vilda men det skulle han inte heller med päls, han skulle aldrig döda ett djur mer än att råka nafsa på en mus haha. Men han är ju inte vild så. Han värmer mig så gött under sängen, en helt annan känsla att ha en NAKENHUND i sängen och soffan än en hårig smutsig hund ;) de fäller och luktar mer upplever jag det som. Han fryser på vintern men trivs inte att vara ute så länge det inte är sol. Han har så lite kläder på sig som möjligt men tillräckligt för att hålla sig varm de korta stunder vi är ute. På sommaren blir han solbrun på 5 röda och kan ligga ute på trappen i timmar och bara njuta av värmen ;) efter att ha haft han vill jag nästan inte ha något annat än nakenhund faktiskt. Förstår inte varför de skulle lida. Det är värre med dessa defekter och mutationer som ex. trånga tårkanaler, dåliga lungor, svårigheter att andas p.g.a. trång nos som hos mops och dåliga ben hos schäfern.
#21 Hårig smutsig hund? vi har en långhårig sankt bernhard som är i sängen ibland och hon är då inte smutig bara flr att hon har päls :)
Upplever inte att de luktar mer heller än nakenhundar :)
Alla hundar med päls fäller inte heller, t.ex pudel ;)
Har fått en mupp, en kanin med bettfel, och en med split penis.
#21 Alltså det beror ju givetvis på om man tvättar hunden osv och hur dens päls vårdas med kamning och trimning.
Men jag tycker att iaf. de flesta långhåriga hundar drar självklart med sig mer smuts utifrån. Går du ut med din sankt bernad en lerig eller regning vårdag (eller snöig vinterdag) då tar han ju med sig mycket smuts och kommer in blöt och kanske lerig om tassar, ben och mage. Det går inte direkt bort av att bara torka lite med en handduk utan kräver dusch för att bli helt ren :) Har vänner med golden och de tar ofta med sig smuts in utifrån och klappar man dom så luktar man "hund" om handen. Blä. Det gör det inte med min hund (okej så är det inte med alla för våra långhåriga småhundar luktar inte heller, ex. yorkie och malteser). Men går jag ut med min nakenhund får han bara lite skit på benen där han har päls men magen är naken och det är bara att torka :)
Sen duschar jag han en gång i månaden för hans päls blir faktiskt skitig - det blir mer strävt och ibland blir duschvattnet grått efter han.
Men ja pudel är en av de "fullt bepälsade hundar" som jag tycker om och som jag kan tänka mig ha. :)
#24 Jag håller med dig, man kan ju knappast säga att en långhårig och aktiv hund är renare än en naken hund ;) Jag själv har en relativt hårig hund (engelsk cocker spaniel) fast vi rakar honom, men han blir ju fortfarande jättesmutsig om tassarna och sånt!
Gillar du inte hundlukt? Det bästa som finns ju xD
Sry for sno your tråd 
#25 nej gillar inte hundlukt haha, särskilt "blöt hund". Eller hundar som är i hundgård fy tusan värsta lukten (denr ju mer grov, smutsig) Min hund luktar nästan inget asså visst har han en doft men så svag och man får det inte på händerna/det "fastnar" inte. Hans andedräkt luktar mer xD jag gillar min egen hunds svaga doft för jag har kopplat det till mysiga känslor, att gosa med han i sängen osv.
Jag har råkat ut för bettfel, muppar och någon okänd sjukdom som gjorde att 2/2 ungar i en kull dog i kramper (eller ja, de skulle ha gjort det om jag inte avlivat dem). Alla föräldrardjuren har tagits ur Avel, och jag har varnat alla som har släktingar.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
JAg har bara fått en förstor unge hitills. Tjuvparning belgisk jätte och vädurskorsning. Endast två ungar i kullen. Den andra ungen kröp ur boet och frös ihjäl. Jag har en golden retriver som luktar och är smutsig om jag inte badar honom regelbundet och borstar. Men när jag gör de ca 1 gång i månaden så luktar han gott och drar inte in mer smuts än en naken hund. Tvättar honom ofta för att hålla pälsen fin och för att mina små barn inte förstår ännu att man inte får klappa hunden med kladdiga fingrar och för att han brukar ligga under köksbordet och lura när vi äter och de då o då ramlar mat från mina barns tallrikar som fastnar i pälsen.
Inte hos kanin, men däremot hos katt fick vi paddelfötter, genetisk recensiv defekt.
Hane A och hona B gav en kull med fyra ungar, tre missbildade. Två så missbildade att de avlivades direkt, en fick leva i 6 månader innan han avlivades eftersom han inte kunde gå ordentligt. Sista katten i kullen kastrerades. Hona B togs ur Avel och kastrerades
Hane A och hona C fick en frisk kull med bla hona D.
Hona D smet ut och blev dräkig, lämnade friska ungar bla hona E
Hona E (våran) smet ut och och blev dräkig. Fick fem ungar varav en missbildad (troligen annan pappa är de andra ungarna eftersom han såg helt annorlunda ut i pälsen). Hona E kastrerades och ungarna fick avelsförbud. Den missbiladade avlivades.
När det kommer till kanin så tror jag dock att mina lejonkorsningar bär på dvärggen för de är väldigt små. För små för att vara korsning mellan lejon och dvv. Har satt avelsförbud på dem och hoppas att de nya ägarna inte avlar på dem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D