Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 964 ggr
Zakarias
1

(X) Vilken ras är bäst?

Funderar på Att ta en kull för att sedan slakta den för att ta vara på pälsen och köttet.

Har hört att Fransk vädur är den bästa rasen till det , eller vad tycker/tror ni?

Agda
0

Har hört att fransk vädur lämnar inte så mycket kött med tanke på deras storlek, sedan så kan vissa av dem ha lite dåliga (tunna) skinn. New zealand red vet jag rekommenderas som slaktras, tror också vit lant (alltså raser som är lite mer kompakta och väger omkring 4-5 kg).

[_hsleiufhbtv]
1

Stora Silver är bra också :)

Suskiv
1

Som jag fattat det så växer frassar ganska sakta också och kräver mycket kradftfoder vilket gör det mindre lönsamt.

Jag tror att lantraserna Gotlandskanin, Mellerudskanin, Svensk päls, vit lant osv är bra slaktkaniner. Rexar är också en behändig storlek som ger härligt skinn och stora kullar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zakarias
0

Tror nog att det blir rex eller new zealand red, dels för den vackra färgen på New zealand red och för att rexarna har en sådant underbart skinn/päls  :)

dermot
0

Frassar lämnar lite kött (är benen som ger frassens tyngd). Rex och gotlandskaniner samt korsningar mellan New Zealand/stora silver brukar ge mycket har jag hört. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zabbio
0

Sopm de flesta sagt; frassar är framavlade köttkaniner men ger inte mycket kött i förhållande till foder och vikt (gäller även belgiska jättar osv), och de har ofta kass päls :)

Nya zealand är en ren köttras som anses vara den bästa ur produktion. Den vita lär vara något bättre än de andra.

Gotlandskanin/mellerud/svensk päls är mindre köttraser. De har nätt benstomme och ska ha god köttmängd. Deras fördel jämtemot de större produktionsraserna är att de lär klara sig bättre på ''naturlig'' mat - mer hö, mindre pellets, medans de större behöver mycket pellets. För husbehov anses ofta de mindre bättre, efterso man då inte har samma krav på att slakta vid viss ålder/producera utan kan ge en vecka till.. och de äter billigare mat. Dessutom kommer iaf gotlandskaninen i många olika färger. Mina svenska pälsar har väldigt trevligt temperament (övriga vet jag inget om), och jag gillar den svarta pälsen som glänser.

Sen kan man ju äta alla kaniner, men de medelstora är nog mest lämpade (3,5-5,5 kg vuxenvikt)

Dett är vad jag kom fram till när jag sökte runt.

Stora silver är jag lite sugen på fast nu är mitt kanin-bestånd fulltaligt ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.