Varför just den rasen?
Blev lite inspirerad av ciss tråd "varför just det namnet?".
Varför valde ni just de/-n raserna/rasen ni har? Var det något speciellt ni fastnade för? Eller kvittade rasen, så det var själva kaninen ni fastnade för? … :)
Fastnade för dvärgvädurarnas vackra hängande öron :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Niike - Jag ville ha en svart manteltecknad dvärgvädurshona. Fick det av mormor när jag fyllde 11 tror jag. Tyvärr visade det sig senare att det förmodligen var en liten korsning, och att det var en hane. Men jag älskar honom lika mycket ändå;)
Fia - Fia… Kommer inte riktigt ihåg. Men jag mejlade iaf med henne jag köpte henne ifrån. Kollade lite vad hon hade för kaniner. Då hade hon en "svart" löwenhona till salu, och när vi kom och kollade på henne blev ju jag kär såklart. Så vacker så! Där kvittade rasen.
Alpha - Ville ha någon ras jag inte haft innan. Läste artikeln om Fransk Vädur här på forumet, och tyckte de såg så trevliga ut! Sen hittade jag via blocket tror jag, en annons på franska vädurar ganska nära mig. Mejlade lite med uppfödaren, och fick bilder på Alpha. Underbar! :)
Jag valde inte direkt ras, min Berit var uppfödd på min skola till slakt, och jag fastnade så för henne då jag var hos dom o kelade med dom. Så jag bestämde mig för att ta hem henne, ras osv kvittade. Hon är en blå wiener/belgisk jätte - korsning :)

För att den var så söt. xD
För att rex skulle va bättre för allergiker, och vi ville ha en liten kanin. (hon är hermelin rex för dom som inte redan visste det^^)
Mozart - jag ville ha en stor ras, något man kan ta i, en utmaning :) Fastnade för Belgiska Jättar när jag såg Maries (Irams) hemsida, Kråkbackens xD
Ballerina - Blev ju helt förälskad när jag såg bilder av Teddydvv på blocket, då letade jag runt lite och hittade Fablernaskaningård :)
Totte - Han fick jag av min lillebror så det var inget jag valde, men en lejonhuvad har jag också velat ha :)

Min favvo-ras är, och har alltid varit dvv, pga. av deras lugna temprament, hängade öron osv. När jag fick mina första kaniner skulle de självklart vara av rasen dvv.
Efter några månader såg jag väldigt många bilder på löwen och så, och började sakta och sakta bli kär i den rasen. Jag letade länge efter en kanin med den rasen, sedan när mina dvv-kaniner dog så hade jag bestämt mig för att om jag skulle köpa nya kaniner skulle det vara av rasen löwen, och sen hittade jag annonsen om korsningar mellan löwen och dvv, och blev kär ^^

Ville ha en liten fluffis egentligen, men ingen uppfödare i närheten födde upp lejonhuvade, & de som bodde en bit bort hade inga kullar just då. Så jag & Fanny beslutade oss för hermeliner: små, söta och spralliga (de tre S:en, haha) kaniner. Så tja, vi ångrar det inte :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Valde inte direkt Hampus ;)
Jag har mest valt kaninen och inte rasen. Jag blir kär i kaninen och sen kvittar det Vilken ras? den är xD
- Mvh Emma
dvärgvädur: för jag ville redan från början ha det. innan hade jag hermelin och ville prova en annan ras, men inte för stor. så då blev det en dvv! :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
det var så här jag är en person som tarhand om alla djur som ingen vill ha. Så mina 2 skulle inte fått leva den ena för att det inte fanns plats inne och sonen var allergisk för den dvärgvädur på nu 7år. Och sen så skulle den andre (vet inte rasen glömnt bort något med red) skulle blivit en gruta född hoss en uppfödare och hon hade fel på ena ögonringen bla bla så hon skulle inte kunna ställas ut. Så jag valde med hjärtat sa mig att det e fel jag tar dom så får dom ett förhoppningsvis bra friskt liv. Vit någon vad denna kaninras heter?

#6 Var det inte jag som tipsade om Fablernas? XD
Världens underbaraste ras i hela vida världen. Så underbart sociala kaniner som man bara smälter av :)
#13 Joo efter jag hade tittat på dom ^^ Jag var fortfarande osäker, men du pushade mig liiite iaf åt fablernas hållet ;D Hihi ^^

Jaha, tyckte du skrev "Det finns ingen som föder upp teddy här uppe"? Aja, ;P
#15 Hm.. *funderar* :O Snacka om virrig xD Jaa, men jag hade iaf kollat på blocket, men nu är jag osäker på om det var du som sa Fablernas först eller inte xD
Aja ^^ Twinnie, du var en av dom som tipsade mig om teddydvv ;) I vilken ordning allt skedde är jag nu osäker på xD
Jag valde inte direkt rasen då jag fick alfred, jag valde honom!
Min kompis (Nova.Caspian) kanin Nova som jag tycker om jättejättemkt fick ungar. Tre st underbara små. Jag kände direkt att jag ville ha en, och direkt då jag såg Alfred blev jag kär. SÅ liten å SÅ söt. Sen när han bara var några veckor gammal så kom han fram till mig heeela tiden, busade en massa, slickade på mig osv. Kände att det verkligen var honom jag ville ha.
Efter ett tag kände jag att det kunde vara mysigt med en till kanin, å gärna en hona då. Kollade runt på blocket efter nån kanin nära mig å hittade då egentligen andra kaniner som Magdalena (hon som har fött upp Saga) hade ute på blocket, men jag var för sent ute så det var bara hanar kvar. Mejlade en del med henne å hon sa att hennes andra kanin hade fått ungar precis, så jag köpte då Saga istället :)
#12 Om det var något med "red", så kanske rasen är New Zeeland Red. Dock tkr jag inte den såg ut som en sådan … :/ Men det kan ju vara bilden som luras lite;)
Jag såg en ursööööt löwen-annons på Blocket, och ringde på dem. Dock bestämde jag mig för att vänta ett tag till. Jag kände mej inte riktigt redo efter att min förra kanin dog.
Men sedan såg jag Molly & Mimmis annons och fastnade direkt för Molly.
Sedan velade jag fram och tillbaka, ska jag köpa en till kanin, en kompis till Molly?
Några veckor senare chattade jag på msn med Mollys uppfödare. Hon hade haft en tjuvparning, precis som med Molly, och hade en hona kvar. Hon frågade om jag ville ha henne. Jag snacka med mamma o pappa och jag fick henne! ;D
Jag ångrar verkligen inte att jag valde denna blandras läwen/hermelin/teddy. Vädigt bra psyke, och Mimmi älskar att hoppa! ;D
Jag tycker Lejonhuvad är en fin ras :) Rufsiga ^^, Min kompis har en Lejonhuvad. Och jag ville ha en med mycket päls. Först tänkte jag på en fuch. Fast jag visste ingen som sålde sånna. Då köpte jag en lejonhuvad liten Filippa ^^, Namnet kom bara upp i skallen på mig. Kommer inte ihåg hur jag kom på det :S
jag fick 5 kaniner från min granne jag sålde en hane som jag inte kan rasen på och en hermelin blandning .. för jag fastnade för ryska kaninerna zlatan och miafia.
MiaFia dog tuvärr 07/07 07 :/ igår alltså :/ jag tycker de e så jobbigt.. men denna ras e så lugna i tempramentet och är gosiga båda av dom va så fina och lugna..
nu har jag en rex också jag fastnade för dom för deras päls e lite speciell :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower