Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1022 ggr
natha-mjau
0

skadat frambenet?

Har jobbat väldigt mycket den senaste veckan vilket har ledit till att jum fått vara lite väl mycket i buren och när jag kommit hem har jag släppt ut honom och det har inte blivit så värst mycket kel.
Men idag har jag tagit mig tid och gosat rejält med honom,
Det enda jag märkt är att han legat mycket still och varit slö.
Men trodde det var pga fällning och vinterdepp.. men det kanske är någonting annat märkte jag nu.

om man utgår från början av högerbenet och sedan upp ca 5 cm och sen ut mot mitten 2-3 cm så har han ett ben där som sticker ut väldigt mycket mer än det andra.
han vill gärna inte ta stöd av högerbenet utan lyfter gärna upp det när han sitter.. drar bort tassen när jag klämmer försiktigt på foten (där han verkar ha ont)

Förstår inte om detta kom idag eller när det har kommit, har inte märkt någonting när han varit ute förut mer än att han legat mer än vanligt..

Vad tror ni detta kan vara?
Ska givetvis kontakta veterinär på måndag.

AkaiTsuki
0

Om du har han på rygg, kan du sträcka ut benet som man ska? Alltså efter musklerna slappnar av? Pröva på båda sidor liksom, så man känner skillnad

Brukar han rycka bort tassarna när du tar i dem? (akkio brukar)

Kan vara stukning, vrickning, brutit benet, muskelinflammation

Hoppas att det verkligen inte är något allvarligt! Rynkar på näsan

//Joanna

[Mi-rand-a]
0

Låter som att han skadat benet på något sätt, kaniner döljer också sin smärta så svårt att veta men gör som #1 säger och se på reaktionerna. du kan alltid kontakta vet och höra med dom.

natha-mjau
0

när han är på rygg känner man inte det utstickande benet, han reagerar när jag klämmer på tassen och när jag drar bak benet lite. men inte när jag klämmer på hela benet eller där det är utstickande.. Men det är ju frambenet så det går väl att operera/gipsa ? Alltså det är ingenting som måste leda till avlivning om jag fattade rätt på en artikel på veterinären.nu ?! Har skrivit till min uppfödare och ska se om hon kanske kan komma förbi under helgen och kolla på honom.. känns bättre om fler kaninkunniga känner att det är fel så det inte är jag som nojar.. Men han har varit väldigt seg och trött den senaste veckan, vill bara leka och har ätit sämre. Så det känns som detta kan vara felet :(

AkaiTsuki
0

#3 Beror nog på veterinären du får om dom gipsar :/

//Joanna

[Mi-rand-a]
0

Tycker inte du borde vänta utan ringa veterinären på direkten så de inte blir inflammation eller liknade ifall de är brutet för då kan de leta till avlivning

natha-mjau
0

#5 Han äter och så annars. ska få stanna i buren tills jag kan åka till veterinär.

Tror inte försäkringsbolaget går in om jag åker in akut nu med tanke på att det inte är "så akut".

Blir han sämre så kommer jag åka in.

Det är nog inte brutet, känns inte av.. men någonting är galet.

minaninar
1

Råkade kolla in här på kif efter att inte varit här på länge…

Tråkigt att jumjum verkar ha problem med  benet.

Jag tycker att om det är något som sticker ut o känns som ben, o han inte vill stödja på benet eller reagerar på om man klämmer på just det stället - ja då blir man ju onekligen lite orolig att det är något brutet. Det är akut om man tror att något kan vara brutet - oavsett när man upptäckte det eller hur länge man väntade. Försäkringsbolaget kan inget säga om det. Sticker något ut på ett konstigt sätt så tycker jag du ska ta dig in så fort du kan - och självklart är det akut! Det behöver du iaf inte oroa dig för, det kommer ju veterinären att stödja också. Visar det sig sedan att allt är ok, så är det ju ändå så att när en olycka händer och ens djur skadas på något vis (eller man misstänker skada), så ska försäkringsbolaget gå in.

Alltså om du nu verkligen inte tror att det som sticker ut är brutet så är det ju möjligt att vänta til måndag, men…

Hoppas iaf att det löser sig o visar sig inte va så allvarligt.

natha-mjau
1

Ja det är ingen fara så tur att jag inte åkte in akut!
uppfödaren var här igår, och det är ingenting som är brutet eller så.
Det benet jag känner är bröstbenet och det har blivit så tydligt för han har tappat hullet och gått ner i vikt.. måste blivit under fällningen..
Innan fällningen vägde han 3,8 och sen under 3,2 och nu väger han 3,6 så han har ju gått upp i vikt, men det var enda förklaringen.

Det var ingenting fel på benet utan han måste ha halkat eller liknande.. så det borde gå över på någon vecka!

*amatörvarning av mig* Det var verkligen tur att hon kunde komma till mig och kika på honom.
Har aldrig känt det benet förrut, trots mycket hantering (mindre nu senaste veckan) så det är lite konstigt. men tur att de inte hade någonting med benet att göra :)

Tråden kan låsas.