Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1779 ggr
[_annaH]
0

Sår på bakbenen

Elvis har haft sår på bakbenen ett tag nu, på ena benet har det blivit värre, det är längst bak på hälen typ. Har läst lite och det verkar uppkomma av för hårt underlag, men jag har alltid mycket spån i burarna men Elvis flyttar bort allt spån så han kan ligga på bottnen. Testade att lägga i halm men även de flyttar han bort..

Det har ju blödit under natten antar jag då det inte såg ut så igår när jag kolla.

Vad kan jag göra? Finns det något jag kan smörja in med eller så? Är så rädd att det blir infekterat.

iWontBite
0

Testa att lägga matta i burbottnen där han brukar ligga, då borde tassarna bli bättre och den går inte lika lätt att knuffa undan. :) Vet inte riktigt vad man kan göra åt såret, men slits det inte mer på det så börjar det nog läka av sig själv.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

AkaiTsuki
0

Om det har blödit bör du göra rent det, efter det läkt smörja in det med salva som helosan, har samma problem och det försvinner inte på min kanin fast han har aldrig blödit eller så.

Men halm och spån brukar gå bättre än bara spån

//Joanna

[_annaH]
0

Ska allt göra rent det, tänkte typ koksaltlösning.

Har ingen helosan hemma, kan man ta typ försvarets hudsalva? Eller är helosan bäst? Åker o köper de isf :)

Vad för matta kan man ta? Är rädd att han biter i mattan :/

[Mi-rand-a]
0

hade ine haft matta då de nöter mer än spån

iWontBite
0

#4 tänkte att lägga under spånet så han inte kan hamna på golvet, för det var ju problemet här.

Jag tänkte typ en mjuk dörrmatta eller vad som helst egentligen som täcker burbottnen.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[Mi-rand-a]
0

tror inte de beror på botten eller spånet om de är på benen då min också tar bort allt spån från buren och om man skulle lägga matta under skulle de bara förvärra saken då oftast frigående kaniner som hoppar mycket på mattor skaver bort pälsen under tassarna

dermot
0

Åh, det är kanske bubblefoot? Vanligt på rexpälsade kaniner och det går inte att bota.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_annaH]
0

#7 vad innebär det =(? Hur vet jag om han har det?

dermot
0

#8 Ska lägga mig nu så kan inte leta upp länkar, men det borde gå att googla! Har du bild på såren?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_annaH]
0

Ska ta bild snart,

har letat efter info på internet o hittade den här: Veterinären.nu – Trycksår fotsulor kanin

[_annaH]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild

AkaiTsuki
0

Känns det svullet om du petar?

Isåfall kan det vara bumblefoot :/

Bumblefoot är en infektion på stället som päls har blivit skavt bort på.

Hittade en ganska bra länk ^^,

http://www.examiner.com/article/bumblefoot-rabbits-and-rodents

Min kanin har endast skavt bort päls, han har ingen svullnad, inget sår, inget blod osv. Då antar jag att han bara skavt bort päls MEN han har väldigt stor chans att få Bumblefoot eftersom pälsen redan är skavd

//Joanna

dermot
0

#12 Bumblefoot hette det ja! :P

// Anka

[_annaH]
0

Det känns inte svullet alls när jag smörjt in oså.

Men om det är bumblfoot är det farligt? och vad gör man då?

AkaiTsuki
0

Gör som veterinären i din länk rekommenderar

//Joanna

[_annaH]
0

Okej, men är det veterinärbesök som gäller eller ska man avvakta?

AkaiTsuki
0

Veterinären kan inprincip inte göra någonting åt det annat än att ge dig råden som står i den artikeln, tyvärr

Om du vill kan du alltid åka in

//Joanna