Bra att ha hemma
Jag har funderat lite över vad för saker som kan vara bra att ha hemma om ens kanin blir sjuk. Så min fråga är:
*Vad är det för sjukvårds grejor som ni alltid har hemma?
Tack för svar :)
Man kan ha CC (critical care som finns att köpa hos veterinärer)
koksalt (kan köpas på apotek, eller göras själv! Koka 1 dl vatten och 1 kryddmått salt, låt svalna. Slängs efter användning)
#1 Tack för tipsen! Vad används CC till? :)
critical care är viktigt och kan rädda livet på kaninen om den av någon anledning slutar äta, det är livsfarligt för kaniner om magen inte funkar ens en kort tid som en dag eller så. En plastspruta för att spruta in den i kaninens mun är bra att ha hemma också. Man kan förvara CC i frysen då håller det längre.
*Bomullspinnar och tussar
*Hästarnas akutlåda som jag brukar låna ifrån vid behov
*Sprutor utan nål
*Sempers majsvälling ifall någon matvägrar så den får i sig näring tills veterinären tittat på den
I övrigt tar jag vad som finns hemma, blir ganska olika beroende på situation. I akuta fall finns ju allt jag behöver hemma, för mindre akuta fall hinner jag ju åka och köpa nödvändiga saker :)
Vi har till djuren.
- Sax
- Sterila kompresser
- Non wowen kompresser
- Linda
- kirurgtejp
- Blodstoppare
- Koksaltslösning
- Klorhexidinsprit
- Termometer
- Peang
- Pincett
- Critical care
- Acetylsalisyra
- Morotspure
- parafinolja
- 5 ml sprutor
- 1 ml sprutor
- Glasspinnar (kan akutspjäla brutet ben)
- Axilur
- Plasthanskar
- Handduk
- Fleecefilt
- Örontopsar
Allt detta ligger i en egen låda skild från människolådan. Detta för att göra det enkelt att hitta det man behöver.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tack för tipsen :)
Critical Care är typ som hö (fibrer) i pulverform som man blandar ut med vatten så det blir flytande och sprutar in i munnen med spruta :)
Ett tips? som jag vet funkat för någon är att ge CC även om kaninen inte är sjuk, ex inte göra det så flytande utan rulla till bollar så lär sig kaninen att gilla det. Då tycker den det är gott att äta när den är sjuk och det blir enklare att mata. :)
#5 Glasspinnar, menar du som stöd typ? Hur sätter du fast dem då?
#7 Ja precis, det är ju isfåall bara tills man kommer till veterinären. Sätter fast dem med linda eller kirurgtejp.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Allt för att stoppa blod och rengöring, dvs kompressor, bandage, bomull, tops, hanskar, pincett, servetter m.m Klorhedixin för grova och små sår. Isopropyl Koksaltlösning Lättare rengöringsmedel Axilur Tratt Ml sprutor både 1-5 ml och mindre 1 ml sprutor. Flytande vitaminer massa olika sorter. Osockrad fruktostvälling Örter m.m