Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 547 ggr
marty94
0

Ångest ang. parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Nu grubblar jag fram och tillbaka.
Jag sulle vilja ha en till unge efter min kanin Lucky,
Men jag har endast en hona som ej är brokad.
Om hon ska ha ungar så ska hon ha det nu pga. ålder.
Jag tror även att det kan vara bra för henne så att hon kan ``växa upp´´ och lugna sig.
Men mitt problem är då,
* Jag funderar om jag har tid för en kull.
* Undrar om jag ska leta en hona till min hane istället.
* Samtidigt vill jag att hon ska växa upp.

Jag behöver lite hjälp att spåna ideér…

dermot
0

Den första frågan måste du själv besvara innan man kan säga något om det andra. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Luppa]
0

Varför skulle honan växa upp för att hon får en kull? Jag märker ingen skillnad på mina kaniners beteende före och efter kull.
Låter som den där gamla fördomen om att aggressiva tikar blir bättre av att få valpar…

marty94
0

#1 Jo jag vet tyvärr :P
#2 jag har haft flera honor som blivit bättre i humöret efter en kull :)

dermot
0

#3 Hur är hon i humöret nu då?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

Kaninungar kräver såklart att man tittar till dem varje dag för att se hur de mår, men annars klarar de sig själva och mamman tar hand om dem. Så länge alla är friska så krävs inte så mycket tid. Jag la ner högst en halvtimme om dagen när de var små (hade åtta ungar), för att väga dem och kolla så alla hade fått mat och var friska och pigga.

Min hona blev lite snällare efter sin kull eller vad man ska säga, hon gick och pussade på mig hela tiden vilket hon inte gjorde så ofta annars. Hon blev mer "loving" liksom. Men knappt märkbart, så jag tror inte de "växer upp" som så. Tungan ute

Vill du ta en kull så får du se till att ha plats, pengar och tid för alla ungar som inte blir sålda. Förutom det är det ju upp till dig om du orkar/vill eller ej. :)

marty94
0

#4  svårt att förklara men hon är inte så ``tillgiven´´ asså det är så svårt att förklara. Jag tror ju knappas att om jag tar en kull så blir hon kelig :P
Men  som sagt från de andra kullarna jag tagit så har honan ändras på ett bra sätt :)

#5 Jo jag vet, men min rexkull på 9 ungar tog mer tid ju äldre de blev :)
Jo jag är ju medveten om vad jag ger mig in på, som sagt inte första kullen :)
Men hur var din hona innan?

[Tilde]
0

#6 Jaha okej, om det inte är din första så borde du kunna uppskatta om du har tid eller inte. Glad

Min hona var väldigt skygg när jag fick henne, men blev sedan snäll mot mig och sambon. Hon är dock fortfarande inget stort fan av främlingar, men husse och matte får klappa henne hur mycket vi vill. :) Innan kullen var hon lite mer "galen", sprang runt och ville inte gosa så mycket. Efter kullen blev hon LITE lugnare (hon är fortfarande hyper, haha), men man får gosa mycket med henne och hon är lite mammig av sig och vill ta hand om mig och sambon och vår andra kanin. :) Det KAN ju dock bero på att hon har bott här i snart ett år nu och inte att hon fick en kull.

marty94
0

#7 För så var en annan hona som fick en kull och är i dagsläget mycket trevligare :)