Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 619 ggr
Mannez
0

Vetrinärbesöket

Hej, de flesta vet att jag skulle till vetrinären idag med en av kaninungarna, Pepsi heter hon. Det gick jättebra, hon var helt lugn under bilresan, lite rädd var hon i början, men det är ganska självklart. Men hos vetrinären så gick det också bra, vi fick träffa en jättetrevlig manlig vetrinär som undersökte henne. Pepsi var helt lugn, trots att han stod och kollade ögonen och så. Men det kom fram att hon har en ögoninfektion, den vänstra hornhinnan har en skada som troligen kommer bli permanent och sedan så har hon inrullade ögonlock.

Vi ska behandla med en ögonsalva i 10 dagar, blir det inte bättre så finns inget alternativ än avlivning… :/

Håller tummara för att behandlingen hjälper!

Hälsningar Amanda och kaninerna

fossingen
1

Minigrisar har också så med ögonlocken, men det är inget de lider av. Man får bara tvätta ögonen ofta på dem, sådant går att operera ifall man vill.

Mannez
0

1# Ja, de sa att en sådan operation kostar 3500, men att det är extremt stora risker att kaninen inte klarar en sådan operation och att de inte heller rekommenderar att göra ett sådant ingrepp på så små djur. Hon har ju ont av det nu och det märks, men salvan vi fick skulle fixa det också tydligen :)

tussen12
0

#2 är denna vet kunnig? Min kompis hade presis likadant på sin kanin, Den lever idag som en normal kanin, Den hopptränar och alltihop! Tycker du skall ringa en kunnigare vet och rådgiva Flört

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

fossingen
0

#2 Jaha, okej. Jag hoppas det blir bättre med salvan.

Mannez
0

3# Så den kaninen genomgick en sådan operation?

tussen12
0

Jo, dock blev det inte bättre. Som körde på en salva, men nu i vuxen ålder kan man knappt märka att han är blind på ena ögat ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Mannez
0

#6 Okej, men nu diskuterade vi inte hur vida hon kan leva med det i framtiden, utan att han sa att det är väldigt stora risker vid ett sådant ingrepp och att så pass små och unga djur kan stryka med i det hela.

Jessicahagstrom94
0

men vad hemskt :( håller alla tummar och tassar som finns här hemma för att det ska bli bra!

tesushie
0

så om salvan inte fungerar ska du bara avliva henne !!! trots att hon inte kommer lida av att va blind på ena ögat och när du säger att hon har ont har hon ont 24/7eller när du petar i närheten ? tänk om salvan löser smärtan ska du avliva henne endå

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Mannez
0

#9 Ja, för om salvan inte hjälper och hon fortsätter ha ont så komemr hon få somna in, jag kan ju inte låta henne gå och ha ont i ögonen resten av sitt liv. Och som jag skrev i det första inlägget: Hjälper inte salvan så finns det ingen annat alternativ förutom avlivning. Jag tror att du missuppfattat allting, såklart så avlivar jag ju inte kaniner som inte har ont och lider. Att hon är blind på ett öga gör inget, hon kan ju fortfarande leva ett fullt normlat liv.

tesushie
0

#10 vilken tur att jag missuppfattat det funderade väl jag också men du kanske skulle skrivit tydligare för det verkar inte som om jag var den enda som missuppfattat

Mannez
0

11# Jag har inte märkt att någon annan missuppfattat, jag var trots allt ganska tydlig, jag avslutade inlägget med dessa ord: Vi ska behandla med en ögonsalva i 10 dagar, blir det inte bättre så finns inget alternativ än avlivning… :/

Men det gör inget, alla kan göra fel :)

tesushie
0

#12 ok men du skrev inget om att hon hade ont det är därför tror jag som så många påpekar att om de inte lider är det ingen fara och inte behöver avlivas  vilket jag tror #1 och #3 menar på ?

Mannez
0

13# Fast jag har inte märkt att flera påpekat det.

fossingen
0

#13 Ja, alltså minigrisar har oftast det medfött och min minigris led inte av det, uppfödaren sa också att de typ alltid har så minigrisar alltså.

På minigris går det att operera för några tusen, men minigrisar är som sagt lika känsliga för nedsövningar som kanin/marsvin. Så vi gjorde inget ingrepp.

Minigrisar är kloka och visar lätt ifall de har ont eller irriteras av saker. Vi hade våran inomhus, hon var väldigt klok och smart, smartare än hunden oftast XD

Jag vet bara att man fick torka med våt vatten runt ögonen när det började bli mycket gojs. Men det var inget hon led av.

Hur det är på kaniner kan jag inte säga då jag inte vart med om det. Jag antar att man märker på djuret ifall den har ont av det, dock tror jag det med ögonbrynet inte i sig är någon större fara, snarare av det med hornhinnan isånna fall.

tesushie
0

#14 ok men jag trorändå både #1 #3 #6menade på det