Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 303 ggr
Rajamaja
0

Dricka ur vattenflaska...

Jag tycker min nya kaninbebbe Arwen är dålig på att dricka ur hennes vattenflaska, så sen hon kom hem hit (i onsdags kväll) har jag haft både en vattenskål på underlaget + vattenflaskan sittandes på gallret på buren, men hon har enbart druckit upp vattnet ur vattenskålen. Har nu idag på kvällen plockat bort skålen ur buren och fyllt på vattenflaskan med färskt vatten, och har även hållt i flaskan nära/mot hennes mun, så att hon kan se att det går att drick därur, men hon förstår inte riktigt det där. Eller så vill hon bara inte…

Tror att hon hade sån flaska hos förra ägaren, så jag tycker väl att hon borde veta hur man gör, men om hon inte har druckit något tills i morgon bitti när jag vaknar, vad tycker ni jag ska göra då? Antar att hon kommer söka upp flaskan när hon blir ordentligt törstig, då hon inte kan vara utan vatten längre? Eller? Får väl ställa tillbaka skålen annars…Men gillar inte att ha skål med vatten, det blir ju så skitigt direkt.

Ska väl tillägga att hon fått i sig ordentligt med vätska på dessa 2 dagar, så hon är inte uttorkad. Har sett det när jag rengort buren att hon har kissat ordentligt.

Tina-A
0

Tycker du ska försöka hålla den vid hennes mun mer och trycka ut lite droppar på hennes nos så hon verkligen, verkligen förstår.

Försök så ett tag och om det inte går så ställ in en skål tycker jag. Se till att hon får i sig vatten varje dag, hur du än gör :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fiona
0

försök at "lära" henna att dricka ur vattenflaska, eller så är det så helt enkelt att hon föredrar skål;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Niike]
0

Om hon hellre vill ha skål, tycker jag du kan använda det till henne. Om du märker att det blir för skitigt i den med en gång kan du ju byta till flaska sen. Men jag har skål till mina kaniner, och en av dem har nästan alltid ren skål. Så det där med att smutsa ner skålen, gäller inte alla kaniner;)

Rajamaja
0

Får åka till djuraffären o försöka få tag på en sån där skål man kan hänga upp på gallret! Det är ju bättre än att ha det ståendes på spånet…hon gräver omkring en del så det sprätter spån o sånt överallt.

twinnie
0

#4 Tycker det verkar som en bra idé. har en sån skål och det fungerar utmärkt ;)

Rajamaja
0

Gick till henne nu direkt o tryckte ut vatten ur flaskan, och hon tog emot det, men ville inte dricka själv…får tragla det där med henne varje dag, tillslut kanske hon vill själv sen.

Clariiz
0

prova ett tag till med flaska :) går det inte köp en bra skål :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

callo
0

Min var också likadan, och fick visa henne och trycka ut på hennes nos tills hon förstod. Men hon är dock lite lat och hon tycker hon får i sig för lite av att bara slicka på den så när jag komme rut sätter hon sig snabbt där och väntar på att jag ska trycka sen dricker hon oavbrutet i en minut  sen är hon nöjd:P Tycker inte det gör ngt, är bara mysigt att få "mata" (vattna:P) henne hehe.

Rajamaja
0

Jag testar lite då och då, men i dag så blev hon bara trött på mig, så hon knuffade bort flaskpipen, så då fick jag vika mig. Måste ha tålamod….Räcka ut tungan

ciss
0

Tycker att du ska ha en skål som man hänger upp i gallret, hon verkar ju föredra skål.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Rajamaja
0

#10 Jo, jag har redan bestämmt mig för det. Ska åka ner till djuraffären i veckan och införskaffa en sån. Nu får hon ha en vanlig tallriksskål så länge. Den rymmer mycket vatten, så det blir bra så länge. Men ack så smutsigt….

ciss
0

Hah ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se