Glad!
Har fått numret till Moses uppfödare nu! Ska ringa och försöka få tag i hans papper :D Hoppas verkligen han är defektfri.
Uppfödaren är en privatperson. Tror inte hon har något uppfödningsnamn, men kan fråga det. Tror hon bodde i Flen.
Är bara himla glad att jag förhoppningsvis får bekräftelse på att Moses inte har bettfel eller sjukdomar *hoppashoppas*
Ska ringa imorgon troligen!
Vad kul!
Bettfel och sjukdomar lär du väl märka själv ;) Men vad släkten har är ju en annan femma. Alltid bra att ha efterforskat om släkten på sitt djur så man vet vad man har helt säkert :)

Grattis Matilda! :D Efter allt sökande ;)

Jo, men har fått riktigt mycket "skäll" av många här för att jag tänkte avla på honom för att han inte har någon stam. Så nu hoppas jag att jag fått rätt nummer och kan ta åtminstonde en kull på honom!
#3 Underbart att du kollar upp det, är bara positiv! Du har tur som verkar ha hittat infon, vet många som inte har ngn info alls. Bästa kompisen försöker fortfarande hitta något om sin hane men har bara fått reda på att han är defektfri osv hitills, ingen stam, ingen uppfödare.

#4 Precis samma för mig!

#4 Ja, har letat nu i snart 2 år! Så hoppas att det är rätt nu och att han kan användas i Avel. Mamma har alltid sagt att jag ska testa Att ta en kull. Får ungarna bettfel vet jag ju verkligen att han inte ska användas. Men vill liksom ta det säkra före det osäkra. Vad gör man med ett gäng ungar med bettfel liksom? Synd för de nya ägarna att få reda på att kaninens tänder måste filas ned 1 gång i månaden eller till och med måste avlivas.

#6 Uppfödare avlivar ungar med bettfel.

#7 Inte alla.
#5 Håller med dig till punkt och pricka!
#6 Seriösa uppfödare gör det ja, men glöm inte alla tjuvparningar som sker i en 6årig flickas händer? Alla okunniga ofta oplanerade kullar därute. Glöm inte alla som tar kull för att kaninerna är söta. Tyvärr så finns dem ju, annars skulle inte bettfelet finnas kvar än idag utan vara bortavlat för länge sen. Sen har vi ju många andra faktorer att tacka för att felet finns, bla kontrollerad Avel fram o tillbaka för korta nosar, felaktiga foder osv osv.

#9 Gud vad jag håller med xD Haha, sitter hr och nickar när jag läser!
Men jag skulle få så dåligt samvete utav att avliva en hel kull ungar. Men det är väl bäst för kaninerna, såklart.

Det är väl inte alltid man ser att ungarna har bettfel. Kaninerna har inte samma bett när dom är små som vuxna. Jag hade en kanin med underbett en gång men det syntes inte när han var liten utan blev ett problem först när han var ca 8 månader. Vetrinären drog ut framtänderna på honom och han levde ett bra liv många år efter det och åt med god aptit. Det kändes humanare mot honom än att söva honom och kanske slipa tänderna var och varannan månad. Inte klarade jag av att ta bort honom heller för han var en sån mysig kanin med så mycket livslust.

#8 Nej, inte alla :)
#9 Vadå håll dig till pungt och pricka? Och Nej jag har inte sakt det heller ;)
#12 givetvis var understående inlägg menat till dig.
"Jag håller med dig till punkt och pricka" är för övrigt ett uttryck man kan använda om man håller med någon och anser att man inte kunde sagt det bättre själv.
#10 Är av precis samma åsikt, ser till att alltid ha allt svart på vitt innan jag tar en kull. Inget dolt. Blev för ett tag sen lurad rejält, fick en hamsterhona såld till mig, en avelshona. Bara dagar innan jag skulle satt ihop henne med en hane får jag reda på att det finns defekter i hennes släkt, något jag frågat uppfödaren om och fått ett "klart defektfri" till svar. Tack gode gud för att jag fick reda på det innan jag hade parat dem.
#11 Jo, det är ju sant. Just därför väljer jag personligen att behålla ungar tills de är 10 veckor gamla, har bettet inte utvecklats rätt vid den åldern är det med största sannolikhet inte rätt ställt. Har aldrig haft problem med något sådant, men man vill ju alltid ta det säkra före det osäkra!
hoppas hoppas han är defektfri!!:) lycka till twinnie!och Moses
#15 Haha, sånt händer. Ber om ursäkt om jag verkade fräck. (älskar det här forumet, alla har så trevlig attityd)

#16 Ingen fara! Jo det är det som är bra här :)
Hoppas du fick tag i rätt nu! Och att Moses inte bär på något :)
- Mvh Emma
Åh vad roligt!! :D Hoppas allt går bra :)

vad hRoligt!
Moses är så fin, hoppas du får mycket info om honom :) Lycka till!
Håller tummar och tassar här hemma för att Moses inte har några defekter! :)

Tack hörrni! :D
Snart ska jag ringa. Men vet inte riktigt vad jag ska säga? Haha.
Hej kanske? :P Vet hon vem du är? Annars kan du ju börja med att presentera dig :)
Hoppas det går bra!! Lycka till Matilda :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vad spännande! Lycka till:)

Lycka tilöl!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Har du ringt? :)

Nu har jag ringt! Var så himla nevös att jag kunde spy xD Haha. Det var ett barn som svarade så jag sa "Hej, kan jag få prata med .. Linda?" Sen tog hon luren och vi pratade ett tag. Supertrevlig människa, var väldigt hjälpsam!
Med tanke på att Moses föddes 15 Oktober 2004 hade hon inga papper på honom. Men hon visste lite vilken kull jag menade, eftersom hon bara sålt 3 kullar till djuraffär. På "den tiden" tog hon mest ungar som hobby. Men enligt henne har hon aldrig avlat på bettfel och har inte haft ett enda avelsdjur med bettfel eller andra "ärftligheter" som hon sa ;P
Synd att hon inte hade några papper.. Hon tror att pappa är hennes favorithane Merlin. Han är japantecknad gul/svart och har ett mörkt öra och ett ljust berättade hon :) Mamman visste hon inte men hon tippade på två olika honor, varav en som dött. De båda var japaner ;P
Känns jätteskönt att ha pratat med någon som verkligen vet vad Moses är för en. Och jaa, han är korsning. Iallafall om han har Merlin som pappa, med tanke på att han har hermelin i sin släkt. Merlin är också Fuchsbärare vilket kan förklara Moses päls. Den är lite annorlunda mot de teddy's jag mött. Resten i Merlins släkt är långhåriga kaniner (teddylöwen). Även en teddyvädur har han lite längre bak.
När jag frågade om det var riskfritt att ta ungar på honom sa hon "Det är aldrig riskfritt med någon kanin överhuvudtaget. Bettfel är inte bara ärftligt. Är man förberedd och vet vad man gör spelar resten ingen större roll" Hon sa alltså inte "Ja, ta ungar!!!" utan att alla ska tänka på vad de gör. Men hon sa att det var roligt att jag ville göra det och att hon var glad att hennes uppfödning var så trevlig :)
Hon skulle forska vidare lite mer. Så kul med lite bakgrundsinfo :D
Men guuud så kul! :D Då kan du ju ta en kull med Moses som pappa, om du vill ;D Egentligen ;D

Jo, jag vet :) Men jag vill nog ha liiite mer fakta innan :)
Vad kul att du fick tag i henne nu! :D
- Mvh Emma

Wow, kul!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Roligt!! Synd att hon inte hade papperna, men men :)