Imorgon gör vi en anmälan!
Danmarks djurskyddsombud har stängt nu, så imorgon ska vi anmäla djuraffären där vi brukar köpa insekter till ödlorna. Varför? Jo…
- De har haft både leopardgeckos och kameleonter som har dött. Just nu har de pyttesmå kameleontbebisar som är för smala och som sover på dagen - tecken på sjukdom! De vet ingenting om hur man ska ta hand om reptiler!
- De har en jordekorre i en för liten bur, den har bitit sönder sitt plaströr och hoppar runt som en galning i taket för den inte har nog med plats.
- De har 50 småfåglar i en liten bur. De har hackat sönder varandras nackar så några har stora kala partier.
- KANINERNA! De har i alla fall slutat med gnagarblandning, men herregud… De har 5 kaniner i ett terrarium på 80x50x40 (chansar jag på att det är)… alla är hanar, könsmogna hanar! En har en stor kal fläck i nacken, en annan har mindre kala fläckar över kroppen. En av kaninerna juckar ständigt mot de andra, jagar dem och biter dem på kroppen. Det är bara en fråga om tid innan någon blir "kastrerad"…
Det värsta är att vi har sagt till dem flera gånger att såhär kan de verkligen inte ha djuren. Antingen kommer de med undanflykter, eller så säger ägaren att han ska fixa det; men han gör inte ett sk*t åt saken!
Jag blir så arg!!! Nu har vi alltså fått nog och tänker anmäla dem. Hoppas verkligen att det blir bättre då för de stackars djuren…
Grymt bra att ni anmäler!
Så många som ser sådant här och blir upprörda men sen inte gör något.
Det med kaninerna låter hemskt!! (De andra djuren har jag inte så bra koll på)
Vad tänker människor med? Jobbar man inte i en djurafffär för man tycker om djur, kunna ge kunderna de bästa för just sitt djur? Men de verkar ju bara bry sig om pengar. Jag blir så fruktansvärt arg! Fy fan, rentutsagt. Ursäkta mig, men blir bara så arg. Såna människor ska inte jobba inom djur branschen. Bra att ni anmäler detta, och hoppas verkligen att andra personer har märkt detta och faktiskt anmäler det.
Bra av er att anmäla! Sjukt hur människor är så själviska ibland och bara tänker på kostnaderna (som jag gissar på att ägaren gör). :(
#2 Dessutom måste man ha en utbildning för att jobba med djur i djuraffär här i Danmark, vilket får en att undra varför man ens skulle gå utbildningen om man inte bryr sig om djur!
Det värsta är bara att det kommer en veterinär dit då och då för att kolla till djuren och hon har inte ens anmärkt på hur hemskt de har det! Fattar det inte…
#4 Jadu, det ju verkligen konstigt. Man går väl ändå en utbildning för att göra något man gillar och brinner för och i det här fallet är det ju med att få ha djur runt sig och ta hand om djuren. Det verkar ju som ingen av dem har valt detta jobb för att jobba med djur, kunna ta ett ansvar över att djuret har det bra och får den vård djuret behöver. Spelar ingen roll vad det är för djur, alla är lika viktiga. Vad är det för någon veterinär? En veterinär vill väl ändå djurets bästa, trodde jag. Varför är man veterinär om man inte vill hjälpa djuren och se till att de mår bra och att allt står rätt till i butiken. Men människor väljer väl jobben bara för att tjäna pengar…
#5 Ja det undrar jag med! Förstår mig inte på någon av dem! Vissa som arbetar där är väldigt trevliga och verkar bry sig om djuren, men när vi frågar om t.ex. varför de har flera kaninhanar ihop så kommer de bara med undanflykter…
En av tjejerna som jobbade där tyckte t.om. att vi skulle anmäla butiken! Frågan är ju bara varför hon inte gör det själv.. och varför hon vill jobba där när hon tycker att det är så dåligt.
#6 Jag tror att de vet att de gör fel och därför kommer med undanflykter. Det är ingen som vågar ta det första steget för att hjälpa djuren. Det är ju jätte lustigt att hon säger så. Om hon tycker att det är synd om djuren osv, varför anmäler hon inte då? Jag tror att hon inte anmäler bara för att hon inte vill bli av med sitt jobb. Och inget jobb - inga pengar. Men om hon vill djurens bästa så borde hon anmäla… Tycker du ska fråga varför hon inte anmäler om du har chansen.
#7 Hon sa att hon visste att de inte skulle stänga ner affären, så jag vet inte varför. Hon tycker väl att hon borde vara mer neutral eftersom hon jobbar där. Men men, vi anmäler i alla fall och jag hoppas verkligen att det händer saker i affären efter det!
#8 Hoppas verkligen att det kommer bli bra för djuren! Håller tummar och tassar!