Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 598 ggr
KaninPiggelin
0

Uppfödning

Jag har alltid haft en dröm om att ha en uppfödning (hoppkaniner) och har bara lite funderingar som jag skulle bli jätteglad om någon ville svara på! Glad

Hur går man till väga om man vill starta en uppfödning?

Är det ett visst antal kullar per år som behövs för att det ska räknas som en "uppfödning"?

Jag är inte myndig ännu, så om jag skulle starta med en kull nu och ha en uppfödning och döpa min gård till något (gårdsnamn,före kaninens namn), då får väl inte namnet användas förän jag är registrerad i t.ex SKHRF? Men om jag tar en första kull utan ett gårdsnamn och sedan någon gång skaffar ett gårdsnamn, får man då lägga till det på ungarna som föddes i första kullen?

Behövs något speciellt tillstånd/"pappersarbete" för att starta en uppfödning?

Glad

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Ph77
1

Är målet endast hoppkaniner?

ph77

KaninPiggelin
0

#1 ja eventuellt :)

KaninPiggelin
0

Tänkte mest kolla upp lite fakta för framtiden.. :)

[RC1393]
0

Finns inget minimumtal för hur många kaninungar/kullar det måste komma per år.

tips? är att alltid anteckna alla kulluppgifter noga och spara namn och kontakt på köparna i fall det skulle visa sig vara någon defekt i släkten eller de skulle ha tappat bort härstamningsbeviset och gärna vill veta hur släkten ser ut bakåt.

iWontBite
1

På SKHRF.com står det lite om vad som krävs för att registrera en kaningård, och det är väll i princip samma sak som gäller i övrigt :) Egentligen kan vem som helst vara en kaninuppfödare, men att ha ett gårdsnamn fungerar som en garanti för att dina kaniner har växt upp i lagliga burar och att din klubb kan rekomendera dig och att dina kaniner mår bra.

Papper för en gårdsnamnsansökan finns också under "ladda ner" på SKHRF's hemsida, men då gäller det ju om du är myndig och faktiskt söker ett namn. Det kan vara bra att läsa igenom vilka krav de ställer i vilket fall så du får tänka lite på det.

Ägaren till kanin bestämmer om de vill lägga till gårdsnamnet till en kanin född innan det var registrerat.

Tänk på att hoppare vill gärna se att föräldrarna har varit ute och blivit placerade på tävlingar, det räcker inte med att "de är snälla" och "hoppar bra hemma" som många tror när de tar en kull på sina fluffkaniner och sedan blir förvånade över att ingen är intresserad. Det finns dessutom ett visst ideal hos hoppkaniner som många letar efter (Runt 2,5kg, långa framben, slanka, stora starka bakben, m.m.)

Så kul att du vill börja föda upp hoppkaniner iaf :D Och så bra att du är redo att leta upp lite fakta om hur man gör :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

KaninPiggelin
1

Tack för alla svar!! :D

#5 ja jag vill testa på en kull snart känner jag.. man kan ju alltid testa och se om man vill fortsätta eller inte, men jag brinner så för sporten så det skulle vara jättekul att ha en uppfödning någon gång :)

Men får man kalla sin gård för något tills man är myndig och får regga det?

iWontBite
0

#6 Ja det är klart du får! :) Men det kommer inte vara en del av kaninungarnas namn när de tävlar förren du har registrerat det. Du ska skriva en motivering till varför du vill ha det namnet, så välj helst något som inte är helgalet :P

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner

KaninPiggelin
0

#7 haha ja jag får tänka länge i sånt fall varför jag vill ha det.. men samtidigt vill man ha ett anorlunda namn som ingen annan har.. xD

Motivering till när man ska regga det? :)

iWontBite
0

#8 Ja när man ska regga det så ska man skriva en motivering! Fast det får ju inte vara något som någon annan har heller :P Du kommer säkert på något jättebra. Man kan motivera allt om man bara försöker tillräckligt hårt.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner