Foder rekomendation
Nu till våren så får jag förhoppningsvis hem en liten kanin. Så nu har jag börjat fundera lite på vad jag ska ge den lille för pellets.
* Vad för pellet använder ni/ rekomenderar ni till kaniner? * Finns det något typ utav pellets som passar bättre till en växande kaninunge?
Tacksam för svar (:
Cuni Complete är ett bra foder, priset är väl den ända nackdelen. Men vad gör man inte för sina små? :)
Eftersom jag har svårt att få tag i det så köper jag själv Lottie pellets från Granngården/Lantmännen 1,5 kg för 50 kr till mina kaniner, de är mellan 3-10 månader och jag tycker det fungerar utmärkt. Fint hull osv 
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
zooplus.dk säljer Cuni complete 8 kg för kring 200-270 kr.
Kostar i djurbutik mellan 60-70 kr för 500 gram.
Selective rabbit 3 kilo kostar i djurbutik ca 270 kr.
Lottie morot och äpple är annars bra och är relativt billigt ifall man inte får tag i annat=)
En kanin äter ju inte särskilt mycket foder.
#2 Tack för tipset! Är leveransen bra där ifrån eller vad man ska säga? :) Funderar på att köpa hem en större säck nu eftersom kaninantalet ökat rätt stort på sistone.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
JR farm grainless complete från zooplus.se är ett annat bra, lite billigare alternativ! 1,3kg för 59-69 kr ( Dem har ofta rabatt på det)
Är väldigt nöjd med det fodret och kaninen älskar det! Kan även blandas med den nyttiga JR grainless mix dvärgkaniner för att få lite mer variation och för att höja proteinvärdet.
#1, #2, #4 Tack för svaren, ska gå in och läsa lite mer om de (:
Jag tycker att zooplus.dk är bra. De tar inte så mycket i frakt och om du beställer för en viss summa blir frakten gratis. Tar ca en vecka att få paketet.
Jag beställde Cuni complete därifrån igår (och lite andra grejer, de har rea på mycket just nu), får se vad kaninerna tycker om det.
#6 Jag har hört många som är nöjda med Zoo plus så det lutar åt det hållet just nu (:
#3 Jag har bara beställt en gång från zooplus.se Beställde en Söndag och varorna lämnades till min dörr på torsdagen samma vecka. Allt levererades från Tyskland. Zooplus.dk har jag inte beställt ifrån, dock är de ju lite billigare. Men det känns inte som att det ändå är superdyrt från SE. Dock har ju varje zooplus lite olika urval.
Mina får hästfoder.. kommer inte på namnet just nu men en sort med låg stärkelsehalt och potatisprotein.
Blandar med kornkross. Varannan dag ca får de ett par solrosfrön.
För övrigt äter de hö av god kvalitet och det är deras basfoder, de får även bladgrönt och ibland andra grönsaker i mindre mängd för vitaminernas skull.
Jag vet att en del kött-uppfödare ger ungnötspellets men även att många på den sidan testar olika fodermedel. Fördelen med att fråga dem vad de ger är att de ser hur mycket fett som bildas runt organen på ett annat sätt än man kan se på en sällskapskanin. En kanin kan vara i normalgott hull på alla sätt som syns, men sen ha alla inre organ omgivna av fett pga fodret. Och det är ju även det hälsovådliga fettet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Själv rekomenderar jag Cuni Complete! Det funkar väldigt bra här hemma och kaninerna älskar det! :)
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/dvaergkanin_foder/prestige/260339
Här kan du köpa cuni complete för en billig peng:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag använder rabbfor. Finns att köpa på granngården i 20 kg säckar så det räcker bra länge till mina två kaniner.
Nackdelen med rabbfor är väl att kaninerna lätt går upp i vikt, så man får hålla lite koll och inte ge dem så mycket.
Cuni pro använder jag :) Har aningen bättre värden än cuni complete men skillnaden är marginell. Har inte gjort någon djupare koll, men vad jag har sett är cuni pro billigare än complete :)
#11 Vad kostar rabbfor? :)
Jag kommer så småningom byta foder, men jag vet inte om jag ska köra på mer rena pellets + hö eller försöka balansera ihop en mer naturlig foderstat på hö, bladgrönt, lite olika sädesslag och ev. komplettera med mineral-pellets.
Det beror lite på kostnad, vilket som är smidigt nog och hur säker jag känner mig på att få med allt viktigt om jag blandar eget.. i grunden tror jag ju att naturligt är bäst, men då bör jag nog komplettera höet med lucernhack, och den jag hittat innehåller melass.. tja.
#13 Det var länge sedan jag köpte det…Men tror det kostade 269:- eller någonting sånt för 20 kg.
Ok, tack :)
#13 jag köpte rabbfor senast igår på Granngården, 199 kr för 25 kg :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Ännu bättre :)
#12 Var köper du det? (:
Oxbow är ju ett riktigt kvalitétsfoder, kan man ju ha om man vill ha bland det mesta och bara har en kanin. Kostar 9,90/hg på Bromma Zoo bland annat. Ger jag mina gamlingar utblandat med Edel Pellets :)
Oxbow har hög fiberhalt och endast 2,5% fett.
#19 Jag läste om Oxbow i den här artikeln:
http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html
Med tanke på vad ett bra foder bör innehålla (enligt artikeln) så verkar det som ett super bra foder. Ska leta efter det (:
#18 Animail.se, de tar 199kr+frakt för 5kg. Mina brukar äta uppemot en dl av andra foder, men med detta räckte det med 2-4msk så det räcker länge också :)