Ökar i vikt?
Hej jag har en liten holländare på 7 månader som bara ökar och ökar i vikt. Hon väger 2kg nu och har börjat få en hakpåse. Jag gav henne 0,5 dl stampe pellets förut men har slutat gett henne pellets över huvud taget senaste månaden men hennes hakpåse blir fortfarande störe. Vad gör jag för fel? Eller rättare sagt vad kan jag göra annorlunda. Hon får inga grönsaker och äter från den senaste månaden bara hö och vatten.
Hakpåse behöver inte hänga ihop med fettma. Honorna samlar fett i hakpåsen inför kommande kullar och vissa honor kan vara i gott hull men ändå ha en stor hakpåse. Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på hakpåsen utan kontrollera hur de är mes dert på övriga kroppen. Kan vara så att du fått tag på bra hö. Om hon har extra hull på övriga kroppen så är Motion mitt bästa tips? samt fortsätta med enbart hö och vatten och eventuellt lite örter. En holländsk kanin får väga uppåt 3kg som vuxen så är hon inte fett någon annanstans än hakpåsen så skulle jag säga att de är normalt attissa honor har hakpåse.
#2 Okej vad skönt att höra för hon är ju i jätte fin kondition övrigt har inget fett över varken ryggen eller andra delar utan är muskulös och fin men har hört så mycket om att om hen har hakpåse så är dom fet och vill ju inte ha en kanin som inte mår bra. Gud så skönt då vet jag att jag inte är ute på helt tokiga villovägar. Tack så mycket.