Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 976 ggr
[Tilde]
0

OK fyrfackare?

Sambon och jag ska eventuellt (förhoppningsvis) snart bygga en fyrfackare där varje fack kommer att vara 80x80x55 cm (längd, djup, höjd), vilket är 0,64 kvm. Låter det som en ok storlek? Det är för dvärgkaniner. Glad

Anledningen till att den förmodligen inte blir större är att den ska stå på balkongen. Kaninerna kommer självklart att ha sitthylla och få komma ut och springa ofta, både på balkongen och i sele nere på gräsplanen. :) Jag bor i Danmark och påverkas därför inte av de nya reglerna i Sverige, men vill såklart ändå inte vara sämre…

[Tilde]
3

Möjligt att vi gör varje fack 100-105x80 istället :)

[Guldvingens]
0

0,65 per fack är bara bra för kaniner under 2 kg :)

Ser absolut inget hinder med den storleken, bättre med lite mindre burar och mer utevistelse än tvärtom. (Jag har en 0,5 kvm stor bur till dvv men hon får vara ute 4-5 timmar om dagen i hela lägenheten, tot 69kvm)

[Guldvingens]
0

Och enl nya lagarna i Sverige kommer minimimåttet för kaniner under 2 kg med största sannolikhet ligga kvar på 0,5 kvm.

Så du kommer inte vara sämre ;)

juliafrojd
0

Fack buren som vi ska köpa ska vi göra om och då blir facken ca 200X50/80 cm och fackburen som vi ska bygga kommer nog vara 150-170X80cm :-) vet inte hur stort de är i kvadratmeter ;)

[Guldvingens]
4

Fast bor man i lägenhet måste man tänka mer utrymmessmart, man kanske inte har världens största balkong och måste anpassa burarna/storlek efter det.

Så då tycker jag att 0,64kvm per kanin är bra mått.

[Tilde]
0

Mjo precis, vi har ingen stor trädgård direkt :) Vår balkong är ganska stor faktiskt (220 cm på ena sidan av dörren och större på den andra sidan), men vi vill gärna kunna utnyttja i alla fall halva den och kunna sitta där på sommaren! Samt att det är på balkongen kaninerna får springa runt om jag inte tar ut dem i sele… Så allt ska ju inte tas upp av burar. ^^

juliafrojd
0

#5 jag sa att jag inte visste hur stort de var i kvadratmeter ;) sa inte att de var litet efterssom att jag inte vet ;)

[Guldvingens]
2

Det spelar väl ingen roll hur stora burar du ska bygga? Att du berättar hur STORA burar hjälper ju inte Tirin som har mer begränsat med yta att bygga på - inte sant? Hon kan ju inte trolla och få en 4 meter bred balkong så att hon kan ha varje fack 200*80 cm även om det kanske är vad hon helst velat ha?

Därför skrev jag att du som antagligen bor i hus med tomt, kan ha större burar, men vi som bor i lägenhet med mindre yta - får tänka mindre. Alltså, mindre burar men kanske mer Motion.

juliafrojd
0

#8 ja sa jag ju.. Jag vet att hon bor i lägenhet och så, sen skrev jag att jag inte visste hur stort de var i kvadratmeter

[Tilde]
0

Nåväl :) Huvudsaken för mig är att det inte blir för små burar och det är ju alltid intressant att höra hur andra har gjort… Fast som sagt kan jag inte ha gigantiska burar på balkongen xD

juliafrojd
0

Hur stort är de du ska ha Tilde i cm? :-) Kram

[Tilde]
0

#11 Vi har faktiskt inte bestämt än.. men just nu lutar det åt ca 112x72x59 (längd, djup, höjd).. fast vi bygger förmodligen något nytt senare i år igen som blir lite större. :)

juliafrojd
0

De tyckte jag var ok :-)

[Tilde]
0

#13 Mycket bättre än 100x50x50 i alla fall. Tungan ute Nu har ju Charlie en gigantisk Hage (212x112 ungefär), men jag hoppas att hon klarar sig på en lite mindre yta… Tyst