Aggressivitet - dräktig?
Hm.
Läser runt lite på olika sajter och tänkte fråga här (där ingen vet vem jag tänker på eller kan känna sig anklagad); är det normalt att honor blir aggressiva och hugger/bits vid dräktighet?
Min spontana känsla är att man inte borde avla på djur som bits, specillt inte om det är till kel och sällskap. Jag har läst kommentarer som ''Jag tar den saknade biten av mitt finger som ett tecken på dräktighet'' osv.
Just denna personen har även - i mitt tycke - avlat på ett djur som borde avlivats direkt (och planerades att bli avlivad eftersom hennes psyke var som det var plus att hennes kroppsform inte var den bästa - men hon hade fin färg). Motivationen till att ändå ta en kull innan avlivning var att det mentala kunde vara frambringat av uppväxt snarare än gener. Kaninen fick avlivas efter att hon föll ur buren när hon hoppat ut och huggit mot ägarens hals, och då skadade sitt bakben. Hon hade då haft ihjäl alla sina ungar (vilket jag har förstått kan hända, speciellt förstföderskor.. men tror att hon haft ungar innan denna personen köpt henne).
Jag bör tillägga att jag tycker om ägaren som person och betraktar hen som vän i internetvärlden (vi bor ett hav ifrån varandra), det är absolut ingen elak människa. Tvärtom väldigt generös och öppen, tex ska hen skänka en unge från en kull ''som kompensation'' till en ''köpare'' som mer eller mindre fått en vuxen kanin utan kostnad, och denna kaninen blev sjuk flera månader efter flytten och dog, därav kompensations-kanin.
Men jag är inte helt förtjust i hens avelsprogram. Jag anser att det är för inriktat på färg utan att ta hänsyn till hälsa och mentalitet i den utsträckning jag hade gjort. Den uppfattning jag fått av kaninernas kropp och psyke har jag fått från ägaren själv när hen berättat om dem. Det är inget skvaller från någon annan som inte heller sett dem, därför antar jag att det är minst så illa som jag föreställer mig, åtminstone med den som blev avlivad (sen kan väl hela den biten vara ett misstag helt enkelt som inte upprepas. Hen verkade ha någon sorts band till den här kaninen trots alla brister). Men sen får jag ju också känslan att det verkar ok att kaninerna bits rejält för att de är dräktiga.
Men nu till min fråga - ska man räkna med att kaninerna blir aggressiva vid dräktighet?
Jag väntar ju min första kull (förutom den jag hade hemma för några decennie sedan när jag var 12-13 :P ) och jag har läst att beteendet kan ändras ganska mycket. Men är det verkligen ok att de anfaller och bits utan direkt provokation? Hittils har mina töser inte visat något sådant iaf. Inne på 9e dagen bara, iofs. De kommer gärna fram och äter ur handen, är nyfikna och pigga, skuttar ibland iväg när man rör dem men kommer fram direkt igen. De blir bara tamare och tamare. (de förvildades lite när de flyttade ut till ''koloni'' boende, men det vänder mer och mer tillbaka till att bli tama igen :) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Mina honor kan bli lite tjuriga men har aldrig bitit mig när dom varit dräktiga. Men min väninna som brukar hjälpa mig vart biten när en av honorna hade 1 vecka kvar. Tror att hon vart stressad av att dom inte känner varandra riktigt. När hon inte är dräktig så är hon världens snällaste o kan sitta i knät på mina små barn när dom åker vagn. Din väns kanin låter inte som en kanin hen borde avla på men har inte träffat kaninen så kan igentligen inte yttra mig om de.
Skulle aldrig avla på honor som bits, varken när de är dräktiga eller icke dräktiga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för input :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min hona högg mig för glatta livet när hon gick tom gång på gång. När hon väl var dräktig gjorde hon inte ett smack ^^
I vanliga fall är hon världens mysigaste kanin och skulle aldrig få för sig att bita.
#2 prova att vara gravid själv någon gång så ska du se att de inte är så lätt att kontrollera humör och känslor alla gånger. Jag tycker att de är okej med små tjuriga honor under dräktigheten om dom är snälla och trevliga annars.
Jag har förstått det som att honor kan bli lite mer aggressiva under dräktigheten, pga hormoner, vaktar buren, skyddar sig och sina ungar etc. Däremot får det ju inte gåt ill överdrift vilket det verkligen har gjort om en kanin försöker bitas i halsen.
Jag har bara haft en kull och var bortrest under första veckan i dräktigheten. Enligt min mormor som då var kaninvakt så var honan mer tjurig och aggressiv… Vet dock inte om jag ska tro på detta då jag upplevde henne som mycket snällare än vanligt när jag kom hem. Kanske berodde hennes s.k. aggressivitet på att jag inte var där och det var någon främmande i så fall?
#5 Har inte sagt att de inte får vara tjuriga. Läs vad jag skrev så ser du det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.