Färgfråga - rött+svart?
Hej!
Söker lite info från er som är mer kunniga :)
Vad kan man få för färg på ungar om man korsar en helröd kanin med en helsvart (med vita stickelhår)? Är någon av färgerna dominant?
Det handlar om en ras med bara röda individer (new zeeland red) Enligt kartan postad här lär de ha färgkod AA bb CC DD GG (förstår inte vad det betyder dock - har de ett par av bokstäverna eller allihop?)
Den andra är Svensk Päls, som är svart med vita stickelhår. Jag är totalt okunnig på färgkoder och kan inte ana vad den kan ha för anlag, men någon i en annan tråd uteslöt wiener eftersom inga ungar föds med annan färg. De ska skilja sig från silvern eftersom de ska ha helt enfärgade stickelhår och inte bara vita toppar. Jag vet inte hur det skiljer sig genetiskt dock :)
Så vad kan man få om man korsar de två?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
New zeeland red + Svensk päls = rödförstärkt viltgrå med mer eller mindre vita stickelhår. Alla ungar får anlag för gult och enfärgat.
Så alla ungarna kommer bli som denna? http://www.kaninkanin.com/fargkoder/viltroda%20olika%20raser.jpg (den stora)
Inga helsvarta eller helröda? :)
Vilka färger finns i en svensk päls? Eller rättare - vad heter färgen mer korrekt och vad innebär den?
Vad innebär gult och enfärgat i praktiken? Kommer vissa bli gula eller bli enfärgade? Eller behöver det korsas in någon annan färg för att få fram det?
Ursäkta korkade frågor. Har läst en kort genetikkurs i skolan, gjort korsningscheman (så jag vet tex att Bb + Vv = BV, bv, Vb eller Bv.. har jag för mig? men jag vet inte Vilken färg? som är vilken bokstav eller hur det funkar i praktiken, dolda anlag m.m.)
#2 Nej inte riktigt så röd som den skulle jag tro.
En svensk päls är helt enkelt en svart kanin med vita hår.
Att ungarna får gul- och enfärgsanlag innebär i praktiken att du om du syskonparar dem kan få både viltfärgade och enfärgade djur, samt både viltgrå/svart och viltgul/madagaskar.
En new zeeland red är egentligen en väldigt väldigt rödförstärkt viltgul.
Kaninens grundfärg är viltgrå AA BB CC DD GG och sedan har det skett mutationer utifrån det.
Tex en svart är "enfärgat viltgrå" AA BB CC DD gg.
Var kommer de vita håren in? Vad hindrar dem från att helt enkelt bli svarta utan vita hår? :)
Är de vita håren kopplade till viltfärg eller r det ett eget, recessivt anlag?
Just mina pälsar verkar ha ganska mycket vitt i förhållande till rasstandarden. Kummin har lagom, kyndel nästan inget, Koriander väldigt mycket. Kummin och kyndels mamma hade mycket vitt. Påverkar det utgången?
Rent hypotetiskt, finns det någon färg/ras som ger olika färger på ungarna ihop med svensk päls? Eller någon mer ''rolig'' färg?
Nu vet jag egentligen inte ens om jag vill ha olika färger, men det kadar inte med mer kunskap :)
#4 Nu har jag ingen större koll på just svensk päls, så jag ska väl egentligen inte uttala mig ;)
Det är i alla fall inget anlag som är knutet till viltfärg.
Eftersom de verkar avla rent (bara svart med vita hår) så skulle jag tro att de inte bär på så mycket mer än så. Så det spelar nog ingen större roll vad du parar med tyvärr. Parar du med en viltfärgad kanin får du viltgrå, med en otter/tan/white så får du otter svart och med en enfärgad kanin får du svarta ungar. Alla med mer eller mindre vita hår.
Ah :) Nåväl, det funkar för mig. Jag gillar viltfärgerna :P
Det lutar mot att det blir nzr jag skaffar nya töser av.
Eller Stora Silver, men jag gissar att det blir gråsvarta silvrkaniner av det också :P
#6 Silver och svensk päls har dock 2 olika anlag. Silver har vita toppar medans svensk päls har helt vita hår.
Jo, det har jag förstått :) Men de ser ju lika ut (på håll, förutom mängden vitt) och har väl samma grundfärg (svart?) om ungarna ser gråa ut pga vita strån eller vita toppar borde väl göra detsamma för mig :)
Som jag ser det utan att veta något om dominans i anlagen antar jag att det skulle bli antingen svarta ungar med vita strån, silverfärgade ungar eller något mellanting, kanske svart med fler eller färre vita toppar. Det lär väl inte komma fram något spännande av det, liksom? :)