Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 702 ggr
Izzi
0

Konstigt beteende

En väninna skaffade en honkanin igår som ska vara sällskap åt deras kastrerade hane. Han flög på henne direkt och låter henne inte vara ifred alls, så de fick säras på. Men nu till frågan: Hon säger att kaninen pendlar med huvudet fram o tillbaka. Vi hästfolk säger att hästen väver när den har ett sådant beteende. En beteendestörning. Är det samma på en kanin? Kan det vara nu bara, med nytt hem, kompis, skötare osv? Jag sa att jag tyckte de skulle vara i en bur ijämter varandra till en början. Inte ihop.

slarvigt
0

Hm, hur menar du att den gör? Min kanin brukar röra huvudet liksom upp och ner, upp och ner som en liten grävskopa när han är nyfiken på någonting.

iWontBite
0

Kaniner kan väva, ja, främst då för att de suttit väldigt trångt någon gång i livet (tvångstankar). Det går inte riktigt att bli av med, om man inte skulle ge dem ångestmedicin antar jag och det skriver de nog inte ut till kaniner, haha.
Dock så rör de mer på sig än huvudet, snarare att de står på samma ställe med bakbenen och hoppar runt med framtassarna. Jag tror att det din kompis kanin gör är något annat, förmodligen är den bara lite nyfiken och försiktig i sitt nya hem (men svårt att säga när man inte sett).

Och ja, det låter som en bra idé att låta de vara isär när de vänjer sig vid varandra, annars kan det bli blodigt :P De är inte så glada i främlingar oftast.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015