Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 553 ggr
Cochon
1

Varför?

Hallojsan =)

Jag vet mycket väl att kaniner inte tål att man tar dem ut och in under vintern, alltså att dem inte tål stora temperatur skillnader på kort tid. Men det jag undrar är varför tål dem det inte? Alltså vad händer i kaninen som gör att den till och med kan dö av att man tar den ut utomhus och in inomhus varje dag?
Någon som vet? Jag sitter här och är nyfiken så det vore roligt/intressant om någon ville berätta. =)

//:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

fossingen
0

Det är som vi människor, det kan blir en chock för kroppen.

Om vi vistas i 22 grader varmt och sedan springer ut i t shirt i 20 minus så börjar vi frysa på en gång dock skulle vi först frysa ihjäl på 1-2 dygn :)

Zvintos
0

Anledningen är att de helt enkelt inte är gjorda för det, kroppen klarar inte av att kompensera för såpass stora temperaturskillnader. Tar man en kanin utomhus nu när det är väldigt kallt så riskerar den att bli nedkyld och sjuk, när den väl kommer in riskerar den överhettning. Det är bara att se till oss själva. Testa att gå ut i -10 eller lägre, utan ytterkläder, och se hur väl du klarar det. Det tar inte lång stund innan man riskerar nedkylning och det kan till slut leda till döden. När man sen kommer in är kroppen i chock efter nedkylningen, vilket såklart inte heller är bra.

Cochon
0

Tack för svar. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Luppa]
0

Och värme, tvärtom. Kaninen riskerar värmeslag om den tas in till +22 om den sitter ute i -22. Och det blir som sagt en extrem påfrestning för kroppen.

Dipsie'n'Poo
2

Det är väl som om man klätt på sig massa lager för att vara ute i minusgraderna och sedan går in i +20 med alla kläder. Det blir ju ganska varmt. :P

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

bustjejen
0

Jag tror inte det är så att kaninen dör av det. Men det är ju förståss jobbigt för kaninen som har päls för massa minusgrader att komma in till 20+.

Prova själv att sitta inne med dunjacka, termobyxor tjocka vantar och mössa i mer än 30 minuter, så kan man kanske fundera på hur det känns för kaninen.

[Luppa]
0

#6 Det händer att kaniner dör av kraftiga temperaturväxlingar.

bustjejen
0

# 7 ok, det kanske är så.

Onödigt på alla sätt då att utsätta sina kaniner för temperaturväxlingar.