Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1296 ggr
[Tilde]
1

Vilken färg säljer?

Konstig fråga kanske, men Vilken färg? har ni märkt säljer bäst hos era ungar?

Det kan ju också vara bra att tänka på sen när jag ska ha en "riktig" uppfödning i framtiden. :) Självklart ska jag då föda upp en ras och färg som JAG tycker om, men det är ju heller ingen idé om ingen annan gillar den färgen… Tungan ute

Hos mina ungar sålde de brokade med lite mörk färg väldigt snabbt (brokade wienertecknade).

Fridaaaa
1

Jag tror det beror på vart man bor plus olika perioder med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Helin_
0

De beror väll lite till vilken grupp man föder upp åt. Jag har till exempel uppfödning av renrasig belgisk jätte och där är de blå som är populärast har jag märkt. Men hos dvärgarna som är till hopp och kel så är de vit blåögd som varit populärast.

[Luppa]
0

Har flest förfrågningar på vit blåögd, fast dem säljer jag inte.
Det som varit svårast att sälja för mig är svart, havana. Vit rödögd kan ju vara svårt, men de få jag har fått har jag kunnat sälja utan problem.

[Tilde]
0

Ja det stämmer nog. För oss är det främst barnfamiljer (barnen är runt 10 år som medelålder) och ungdomar som köper. Glad

#2 Ja vitblåögd är så fina! Funderar på att föda upp såna faktiskt.

zezagena
0

Brokiga/mantel/wienteckn säljer bättre till kel än enfärgade ( godkänd färg), enl min erfarenhet..

[Luppa]
0

#5 Håller med. Viltfärgade utställnings/avelsdjur har jag kö på, men kelisarna är värre ^^

[Tilde]
0

#3 Jaså? Hos barn i alla fall brukar vit blåögd vara populärt, alla fastnar för Charlie här hemma och hennes blåa ögon :)

#5 Jo det har jag också märkt. Fast viltgrå verkar vara populärt, här i alla fall.

[Luppa]
0

#7 Skrev vit rödögd ;)
Barn gillar vit rödögda, de tycker att de har rosa ögon. Men föräldrarna är mer än skeptiska.

marmeladlennart
0

#3 - varför säljer du inte de vita blåögda? :)

[Tilde]
1

#8 Sorry, läste om förfrågningen på blåögd och blandade ihop det lite. Personligen är jag heller inget fan av rödögda. Foten i munnenSkäms

iWontBite
0

Kaniner med 'udda' färg eller fläckiga är finare tycker många 'kelköpare'. Det är ju egentligen bara att se vad folk har. Man på många weiner, japan, madagaskar och en del zobelsiameser. Barn gillar ljusa kaniner som är nästan eller helt vita, kanske för att de är de goda i alla filmer. Men helst inte med röda ögon då :P

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Suskiv
0

Svart är svårsålt. Hos oss var alla intresserade av rysstecknat men få var intresserat av svart.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Peak303
0

De jag haft lättast att sälja ur de kullarna jag haft har varit viltgrå WT samt brokade. Hade dock svårt att få sålt en viltisabella brokad samt en helsavart kanin som var runt 10/11 månader när dem 2 flyttade.

Men mest efterfrågade har varit "Bentley miniatyrerna" dvs gul/svart japanmantlad/brokad ^^

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

dermot
1

Alla lite "ovanligare" färger, dalmatinertecknat brukar gå åt väldigt snabbt.

Helfärgade är svårast, i alla fall det lite vanligare som svart.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zabbio
0

Sen finns ju risk för lila ögon om man får in nån färggen i de röd/blåögda :) (var det ''b'' de kallade den genen?''

Lila ögon hade varit coolt. Fast jag är lite skeptisk med tanke på beryktade samband mellan röd- och blåögda med epileptiska anfall… hade inte själv velat avla på den färgen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

NaDa...
0

Vet att djuraffären här och lite keluppfödare i närheten har svårt att sälja de enfärgade viltgråa kaninerna. Medans de som är mantlade/brokade går lättare att sälja.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

ninor
0

Har bara haft en kull, men de flesta var intresserade utav min viltgråa hane (de tyckte han var häftig för att han "såg ut som en riktig vild kanin") samt min gul/svarta japantecknade hona som jag dock behöll.

Fast jag hade inga problem att sälja några av mina kaninungar. Det var många som var intresserade och hörde av sig. De övriga tre vart svart, och sen 2 st svart/vit zobelsiameser (varav en är min avatar).

[RC1393]
2

#8 Precis! Småpojkarna ser en cool kanin med laserögon, tjejerna en söt kanin med rosa ögon och föräldrarna ser en jätteäcklig kanin, haha^^

Mannez
0

Hm, jag vet inte riktigt. Men jag har märkt att svarta bebisar är det nästan inga förfrågningar på alls.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Luppa]
0

#15 Blåögda zoblar får lilaaktiga ögon.

Vit rödögda har inte större problem med epilepsi än andra raser, det är blåögda som har det. Jag har dock avlat på färgen sedan 2010 och varken stött på epilepsi eller dövhet. Inga andra "färgrelaterade" problem heller.

dermot
1

De som köper till kel vill ju ha en kanin som är rolig att titta på, och oftast är det efter det dem köper också. Därför de med vitt går fortare än helfärgade. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

søs
0

Havanna farvet  og hvide med blå øjne Glad

[Tilde]
0

#21 Ja det är sant… De enfärgade är ofta "tråkiga" i barns ögon. :P

#22 Havanna är riktigt fint! Vit blåögd är som sagt något jag funderar på att föda upp i framtiden. :)

søs
0

Jeg har lige fået hvide rex med blå øjne …spændt hvordan de kommer til at blive..Glad