Ev del tillsätter ju extra lusern som proteinrikt men har förstått att det inte gillas av alla kaniner..
Kika runt om du hittar nåt foder med hög proteinhalt ( 15-20 %) som du kan blanda i dina Flakes..
Hur funkar potatisprotein för kaniner?
På andra sidan havet er man BOSS (svarta solrosfrön) för att öka proteinet och få vackra pälsar. Doch är det väldigt energirikt så ungefär en matsked max om dagen till en stor ras. Med skal, kanske en tsk utan skal.
Alalfahö (lucern) är också vanligt. Jag hade varit försiktig med lucernpellets till kanin, de behöver blötläggas eftersom de sväller så fort. Hackad strå borde ju funka utmärkt däremot, men jag har för mig att det finns melass i de flesta sorter, kan vara bra att ha koll på.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Är det samma lucern som man ger till hästar då?
#2 Många använder ju Krafft Grov (90, framtaget för hästar) och i det finns potatisproteiner, fast efter som den inte är framtagen för just kaniner…
Ska kolla på strålucern, hackar man den och bara blandar den med foderblandningen jag har nu?
.
Det är samma lusern man ger hästar, lusern är redan hackad och man kan bara blanda den tillsammans med höet och ge dom, gör det till min gamling! men man kan ju hacka den ännu mindre om men vill.. :) Man kan även ge lusern i pelletsform men dock måste det blötläggas innan man kan ge det.. :)
#4 Hur mycket ger du? Vill bara höja proteinvärdet lite i fodret som sagt, inte ge rent :)
.
Beror på hur mycket protein man vill tillföra men ger ungefär en näve! :)
#6 4-5%. Har just nu ca 9% råprotein :)
.
Det ska finnas något kraftfoder som är rent potatisprotein hos kvarnby tror jag. Undrar om det hette getfoder eller nåt?
Mina långöron får ett hästfoder med låg stärkelsehalt (kommer inte ihåg namnet, känner igen säcken i affären :P) blandat med kornkross. De får bara en liten näve blandning per dag, med några skalade solrosfrön och havregryn varannan dag eller så. Sen äter de mest hö. (och lite bladgrönt, frukt, någon morotsbit..)
Men när kullen är född så tänkte jag försöka byta över dem på hö+lucern och en egen blandning med spannmål osv + mineraler för att minska krafftfodergivan och få mer koll på vad de äter. Gillar inte färdiga pellets, rent personligt :P Jag tänker att om jag ger ''normalt'' foder först så är det ättare att se om de skulle bli bättre eller sämre av det nya. Sen behöver jag efterforska lite mer först och vill inte byta foder under dräktigheten.
…varför började jag prata om detta?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Ska kolla upp det! Kvarnby och getfoder haha. Låter jättebra skulle jag säga, gillar dina resonemang! PMa mig gärna när du kommit fram till din blandning. Själv får mina Wiesenflakes + Groblad, brännässlor, persilja och vetegroddsolja. Dom har hittills fått lite fetura också men är inte nöjd med detta så därför vill jag ersätta det med annan protein. Edit: Har mailat dom nu :)
.
Rabbfor har ju en hel del protien och är tänkt till kaniner. Många blandar ju Wiesenflakes med rabbfor för att få upp fibrerna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#10 Hm… ja. Får dock in massa annat som jag inte vill ha tillsammans med proteinet. Letar efter så "rent" som möjligt :)
.
Nu har jag inte kaniner, men däremot en massa fjäderfä och ger mina Edelfoder. Fjäderfäfoder innehåller mer protein än kaninfoder. Även Edelfoders kaninfoder innehåller mer protein än det du ger nu.
http://www.johanhansson.se/pdf/Edel%20Fjaderfa%20Hobby.pdf
http://www.johanhansson.se/pdf/Edel%20KaninMarsvin2011.pdf
Jag har provat på en hel del fodersorter och gillar verkligen detta då det doftar gott och man kan se växtbitarna i pelletsen. Att det är svenskproducerat gör det ju inte sämre direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Ska kolla det! Tack :)
.