Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2903 ggr
Zaviie
0

Frågor

Hejsan,
Jag har ett gäng frågor då jag funderar på att skaffa kanin i framtiden.
Hur stor bör utebur vara för två dvärgvädurar? Tänkt att de skulle bo ihop. och hur stor rastgård i anslutning till buren bör de ha? Då menar jag inte lagliga mått, har läst dessa, utan mått som funkar för samvetet ;)  

Vad för material bör användas till utebur? Funderar på om vi ska göra en djup bur snarare än lång med två "sovhyddor" brevid varandra?

Är dem känsliga för vind när dom är utomhus? blåser rätt bra här ibland. Är dem känsliga för ljud? har en hund som kan låta lite ibland… 

Hur mycket hö går det åt per månad? Jag är höallergiker och vill helst inte ha detta i vår källare, utomhus funkar det bättre med hö (haft häst i ca 15 år. Funderar på att göra ett utrymme under buren där det får plats en höbal eller två?

Hmm kanske återkommer med fler frågor snart Skrattande

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Chieko
0

Så stor bur som möjligt skulle jag säga ;)

Bygg den av plywood, med trä på tre sidor och ev lite av framsidan borde inte blåsten påverka dem. Kanske du till och med kan ställa dem på den sida av huset där det är lugnast, och i vinkel så att det inte kommer åt så mycket vind.

Tack vare de stora öronen har de såklart bra hörsel. Men min kanin kan komma skuttandes in i vardagsrummet när vi har både musik på hög nivå och folk som rör sig så det beror på hur läskigt den kaninen tycker att det är.

En eller två balar räcker ganska länge så ett utrymme under buren borde vara idéaliskt för dig (så länge det hålls torrt)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

1. Så stor bur som möjligt. Under 0,8-1kvm hade jag inte haft till 2 kaniner. Är hagen tillkopplad dygnet runt, tycker jag 0,8 kvm är ok för 2 kaniner. Lagligt sätt är mindre mått lagligt men ej lämpligt.
Kolla måtten med, för de ska troligtvis ändras, och då måste bredden vara minst 60 cm. höjden minst 50 cm.

2. Hmm svårt med Hage hur stor man har plats och vill ha, men större än buren i alla fall :)

3. Bra reglar, byggblywood t.ex är bra material. Nätet bör vara fyrkantsnät, svetsat. Buren måste ha minst 3 heltäckande sidor.
Samma med hagen, svetsat fyrkantsnät och bra reglar. Nät i tak och botten också :)

4. Kan de välja själva om de vill gå in i buren/hus är det ingen fara, ska alltid finnas något vindtätt till dem, som de kan vara i. Och minst 2 till 2 kaniner, fall de inte vill sitta i samma ibland osv.

5. Kaniner har bra hörsel, men är inga problem att ha dem ute eller inte. Mina bryr sig inte om bilar, gräsklippare, hundar mm :)

6. Det är svårt att veta, här räcker 1 bale på 10-12 kg minst 1 månad till 5 kaniner  (den ena äter dock inte mycket hö).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zaviie
0

Haha jadu så stor som möjligt, var ett svårtolkat svar för jag har ingen aning…. 180x 80x 60? För litet?

Antingen ett stort "sovrum eller två normalstora, vad föredrar dom? Tänkte göra själva innedelen i buren ganska stor och utedelen (där de flesta har massa nät) ganska liten, typ som en altan med trappa ner till permanenta gården, skulle det fungera? Ska buren isoleras?

Kan man ha buren på betongplintar (ca 20 cm höga) eller måste det vara någon speciell höjd på benen? Burens höj är ju ca 60-80, och utrymmet för höt bör väl vara åtminstonne 50 högt, så ihop blir det 110-130 högt och med plintar 120-150cm.

Kanske bör köpa kanin från någon som redan har hund då så är dom vana vid att se dom iaf? Har ju hundarna ut på tomten mest hela dagarna när jag är hemma.

Utrymmet för höbalen, bör den isoleras kanske? Med ventil kanske till och med?

När jag ändå skriver här så vill jag fråga om någon planerar gul/brun japantecknad, blå zobelsiames, blå eller viltgul mantlad/brokad(tror jag det hette), med dvärgväddur, normalpälsad och eller rexade (?) i vår/sommar. Kan absolut tänka mig vuxna kaniner också, men inte just nu då dem inte har något hem ännu Flört

Zaviie
0

#2 tack för svaret Glad
Menar du att två kaniner ska ha två burar eller två sovrum?

Fridaaaa
0

#3 180x80 = 1.44 m² så nej är inte förlitet :)

Ha 2 hus/bon, så att de kan välja om de vill vara ihop eller inte, i husen :) Trappa/ramp ner till hagen går bra ja.
Nej behövs inte, inte med vanlig isolering i alla fall. Mycket halm i husen så brukar det gå bara bra :)

Nej finns ingen lag på vilken höjd benen måste vara på, men 20 cm låter bra tycker jag.

Ella som jag har, var van vid små chihuahor men var rädd för våran stora hund men vande sig snabbt, så det är vilket du känner för :)

Där hö förvaras, ska det vara luftigt och ej för fuktigt = risk för mögel då, jag har mitt i en bod, som inte är isolerad, fungerar bra här i alla fall :)

Zaviie
0

#4  Kanon, då utgår jag från de måtten när jag försöker klura ut hur det ska se ut :)

Då kanske jag kör på oisolerat (men tätt såklart och en ventil iaf, så luften cirkuleras, i värsta fall får jag väl ställa höt o halmen i pannrummet i källaren i alla fall. rastgården tänkte jag skulle bli ca 180x 2,5m (80cm högt?). kompostgaller i botten o fyrkantnät i tak o på sidorna.

Höhäckar, två i buren och en under tak i utegården kanske? Någon speciell typ av höhäckar? Har tjocka grenar från äppelträd, kan dom tycka att det är roligt att ha i utegården?

[RC1393]
0

#6 Oftast är fyrkantsnät 100cm högt, så den höjden kan du ju ha så du slipper klippa ned :) Jag brukar utgå från hur stor rulle jag ska köpa, är mycket enklare med måtten då så att man slipper sitta och klippa till nätet så det lämpar sig efter ritningen :)

Är rätt skönt att kunna gå i hagen också, så tänk på att du ska ev. kunna lyfta bort taket också så att du kan städa osv på enklaste sätt :)

Fridaaaa
0

#6 Jag använder inga höhäckar till mina, för att jag vill inte riskera att de fastnar osv men är det höhäckar de inte kan hoppa in i eller inte sitter för högt så är det ingen fara :)

Ja äppelgrenar brukar vara poppis :D

Zaviie
0

#7 Ja det är ju sant, 1m är nog bättre i så fall. Kanske man skulle ha kompostgaller på taket också med en bra lösning för att öppna upp taket. Ska jag göra det mkt högre(så man kan gå in) får den nog bli mindre på ytan i stället för att göra plånboken nöjd så då känns det spontant bättre med lägre men större yta som man kan bygga upp sen när man har pengar (och ork) så den blir högre. Ska ju bygga ut katternas gård i sommar också :) Ja många djur = Mycket projekt hela tiden, men det är ju så mysigt!

#8 Jaha, hade inte ens tänkt på att de kunde fastna i dom, låter inge vidare! Känns osm att det är enklare att höet hålls fräscht om dom har höhäck? Tänkte göra egna i trä, typ liknande den här http://www.p-lindberg.se/ImageResizer/Files/Billeder/Produkter/9017077_zoom_1.jpg?maxwidth=193&maxheight=193

Fridaaaa
1

#9 Kompostgaller till taket rekommenderar jag inte, då kan illrar, råttor mm ta sig in, så ha svetsat fyrkantsnät där med eftersom de ska ha tillgång till hagen alltid :)

Jag ger mina hö 2 gånger/dag, och de trampar inte ner det, äter typ nästan allting :) 
Ja sådan är bra, då kan dem inte hoppa in i den :)

[RC1393]
1

#10 Håller med dig. Både farliga (för kaninerna) rovdjur kan ju ta sig in och stackars fåglar kan råka komma in och inte ta sig ut. Går ju att göra så att man kan öppna/rulla bort taket. Ex. göra en ram till sidorna och ha breda plankor som taknätet kan vila på och lägga stenar på så att det inte var iväg och spika fast en planka i ena änden av nätet så kan man öppna genom att rulla upp nätet på plankan om du förstår hur jag menar, annars kan jag rita :)

Zaviie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 och #11 Ja det har ni ju rätt i förstås.

Jag sitter o kluddar lite på en bur…. Har dock inte vågat räkna på kostnaden ännu Flört Men utan bra bur blir det ingen kanin, så i värsta fall får det ta en stund att bygga allt Glad Vill gärna ha takplåt som ser ut som ser ut som riktigt tak, vindskivor, knutar osv. Ska jag sätta ventilation i sovdelarna också kanske? Ovanför sitthyllan så bör det väl bli dragfritt?

Zaviie
0

Vad kan ha för material inne i buren var att det ska vara enkelt att rengöra?

[RC1393]
0

Ser bra ut!

I botten skulle jag rekommendera plyfa, det är vattentätt (tänkte så att inte urin rinner ned i träet) och i övrigt kan man ha plywood eller likande spånskivor, billigt och fungerar jättebra :)

Zaviie
0

Är inte spånskivor för klent? Annars vore det ju toppen. Hur är det med råspånt?

Fridaaaa
0

#15 Spånskiva är inte bra till burbygge nej :)

[RC1393]
0

Menade de som liknar ihoppressat spån men som är väldigt kraftiga och stabila, minns bara inte vad de heter…Obestämd Jag tycker i alla fall de ser ut som stora spånbitar ihoppressade till ca 1-2cm skivor, beroende på vilken tjocklek man köper ;)

Zaviie
0

#17 osb kanske? :)

När det gäller färg inne i buren vad ska man ha där? är vanlig utefärg (oljebaserad) dåligt för dem?

Zabbio
0

#17 OSB funkar bra men bör målas/lackas innan de blir blöta :)

(Har ett par bitar som legat obehandlade och oskyddade i skånska blötvädret några år nu och de håller fortfarande ihop även om kanterna börjat bli lite mjuka. Behandlade med någon vattenfast färg eller lack borde de bli hållbara till en bur)

#18 Jag hade valt en vattenbaserad. Men så länge det får torka ordentligt (oljefärg torkar långsammare och avger ångor under torktiden och härdningstiden) borde det inte vara några problem. Skydda kanter som kaninen kan få tag i att gnaga på så att den inte tuggar färg. Tex sätt nätet på insidan eller sätt en liten obehandlad list över som byts vid behov. De brukar inte bita på plana ytor som väggar och golv.. men just kanter, tex i reglar på insidan.

Sätt silicon eller tätmassa (sån på  bygg-tub) i skarvar och hörnor så att inte urinet tränger in i träet det hållet. Även det måste få torka ordentligt och hållas borta från gnagarvänliga kanter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[RC1393]
0

#18 Precis dom ja! :)