Foderfråga
Jag har testat en hel del olika foder på min Siri, och det enda hon funkade bra på var Svenska Foders, men när dom bytade receptet sjönk hon i vikt och lystern i pälsen försvann.
Detta är testat på henne (även testat blanda de olika):
* Rabbit Royal: Hon gick ner i vikt ganska rejält.
* Rabbfor: Lystern i pälsen är borta, trots tillskott av vetegroddsolja.
* Selective: Gick ner i vikt rejält.
* Lottie: Ledde till extrem energi, så det var bara jobbigt.
* Edel: Ingen lyster i pälsen och hon la på sig snabbt.
* Stampe: Samma som Edel.
* Carrier: Ingen lyster i pälsen.
* Bello: Hon la på sig direkt, och pälsen blev verkligen matt.
På alla foder ovan har hon inte haft helt bra avföring, alltså hon är inte dålig eller så, men det är inte som det ska vara. Mer mörkt och kompakt. Så av det att avgöra passar ju inget av foderna henne. Den enda gången hon har haft riktigt bra avföring är när hon bantade och bara gick på hö/vatten, då var det bra. Men aldrig annars. Dom andra kaninerna funkar jättebra på Rabbfor/RR, men inte Siri.
Så nu tänkte jag byta helt till henne, till något dyrare eftersom hon faktiskt behöver BRA foder som passar henne. Vad jag förstått är Cuni Pro, JR Farm Grainless, Meister Lampe och Fiba First bra. Jag är som sagt villig att lägga ut lite extra på foder till henne, då hon förtjänar det för allt hon gjort och gör för mig bara genom att finnas där. Hade det funkat att blanda dessa fyra foderna och ge tro? Jag tycker om varierade blandningar, precis som kaninerna, så vill gärna fortsätta med att blanda.
Och isåfall, var kan man köpa de olika foderna billigast? JR Farm Grainless och Meister Lampe är väl billigast på zooplus.dk eller? Sen ang. Cuni, vilken är bäst - Cuni Pro eller Cuni Complete? Fiba first verkar ju vara fruktansvärt dyrt (men Siri är värd alla pengar i världen) men var kan man hitta det billigast?
Tänkte köpa ca 2-3kg Cuni, 2kg Fiba, 3-4kg JR samt 3kg Meister. Hade det blivit en bra blandning tro?
Jättetacksam för svar! 
Jag hade köpt bara fiba first o gett tillsammans med fri tillgång på hö. Är verkligen frälst i de fodret. Men tyvär har jag inte råd o ge mina kaniner de men dom funkar bra på rabbfor eller kraft grov 125 blandat med kornkross eller mustang protein + blandat med kornkross. Har belgiska jättar som växer mycke nu och dvärgkaniner. Men dvärgarna får bara nån matsked så att dom inte ska lägga på sig för mycke.
Funkar inte med bara hö och ytters lite RR (som godis) då? Eftersom hon var bra i magen då tänkte jag.
#1 även nu under tiden när hon är digivande? :) #2 testat det emellanåt, och efter ett tag blir hon kantig i kroppen så det verkar inte funka. Iofs har jag nytt hö nu, som jag fått av Karin, hösilage alltså. Det är ju mycket kraftigare så kanske ska testa det. Men jag tror inte det räcker sen när hon börjar sättas igång nu till våren igen, då tränas hon ganska så aktivt på alla sätt, även hoppning. Borde hon inte magra av då? Eller det kan funka? :)
#3 Kanske värt att testa i alla fall.
Dock inte när hon har ungar, de behöver ju kraftfoder.
#4 ja precis, men sen när dom flyttar alltså :) ger det ett nytt försök då, tack :)
Du måste ju räkna så du vet vad du ger :) O så får du försöka anpassa efter värden du tror passar siri, annars kan det bli kaos! Så det går ju inte att svara på om blandningen blir "bra" utan att veta vilka förhållanden du ska ha i blandningen ^^ Lika av alla? Mer av nått?
http://kaninmagazinet.se/2012/october/rakna-pa-fodervarden.html
Jag använder cuni c och jr farm. Funkar bra för mig :) Jag blandar så som i artikeln ovan.
Varför skulle man inte kunna ge bara fibafirst och hö till en digivande hona? Jag hade provat men är du osäker så blanda i de andra o prova . Har dock ingen erfarenhet av dom andra så jag kan inte säga något om dom. De kan inte vara något annat som gör att hon blir kantig o tappar glans? Mask? Stress?
#6 ja men jag har ingen aning om vilka värden som är bra för henne ärligt talat, med tanke på att inget foder funkat hittills :/ #7 för att ungarna behöver kraftfodret. Hon är avmaskad, och inte stressad så det beror inte på det :)
Hmm… Kan ta en funderare o jämföra värden sen när jag kommer hem :)
Hur mycket mat har du gett? Samma av alla?
Fiba first är en typ av kraftfoder. Vart rekomenderad att använda de till en av mina dvärgkaniner när hon var dålig av en veterinär som även tyckte att jag kunde använda de till mina övriga kaniner oxå. (har uppfödning) och de har gått hur bra som helst till mina digivande honor och ungar under den tiden som jag använde de ca 6 månader innan jag insåg att de inte var hållbart ekonomiskt då jag har börjat ändra inriktning till större kaniner.
1# Cuni Pro brukar vara bra för att hålla vikten på djur, samt fiba first, dock inte lika poppis hos djuren som Cuni complete. På zooplus.dk är Cuni Complete svinbilligt! Fiba first ratade mina kaniner furutom ena honan, detsamma gäller Cuni pro. Har en kartong fiba first oöppnad för kaniner och en oöppnad för marsvin, detsamma gäller Cuni pro en påse oöppnad, de bara ligger och skräpar.. Selective Rabbit går mina djur upp i vikt av vilket är oönskat. Selective Mature håller de vikten på. Cuni Complete håller de vikten av. Vitakraft's Vita Special Best Age får ena hanen superfin päls av och håller vikten bra. Vitakraft's Fit bitz är ett bra komplement för att låta matgiriga djur hålla sig sysselsatta med att käka. Nyttigt är det också och protein/fett fattigt. Har beställt hem två påsar Meister Lampe Bioflakes för att pröva.
#9 har testat allt från mindre än en msk till drygt en näve foder, testat mig fram på varje sort men inget har funkat. Ett tag testade jag väga fodret varje dag för att hon skulle få i sig exakt den mängd jag ville, men inte hjälpte det :( #10 ah okej, kanske ska testa det. Men då är jag tillbaks på det där enformiga fodret som varken kaninerna eller jag gillar. Tycker om när deras foder är varierat, tex en blandning. RR likaså eftersom det är en form av müsli. Vill att kaninerna ska få ha lite variation i fodret, därav att jag blandat eller kört med RR. #11 Okej tack! Hon är ju fruktansvärt matbesatt (min lilla ängel förvandlas till monster när hon har mat i närheten haha) så köper nog på mig fit bitz'en också, så har hon något att sysselsätta sig med :)
Jo, fit bitz är populärt hos mina honor, dock är det endast tillägg för deras vanliga mat eftersom det är typ 0,5 i fett och 10 i protein. Så de skulle rasa i vikt på bara fit bitz :)
#12 Fast jag skulle nog strunta i att blanda olika foder och istället satsa på ett och samma foder så att hon får i sig lika mycket varje dag och inte kan sortera ut.
Hmm… Kollade lite på de foder du gett (inte jättenoga men ändå)
Det enda jag kunde hitta som knasig gemensam nämnare för alla de foder som minskade hennes pälsglans och ibland gjorde att hon la på sig var att de alla hade mindre fibrer än protein.
De som gjorde att hon blev smal hittade jag inget speciellt med, de är dock båda helt ok foder, bättre än de hon blev fet av.
Så vet inte precis hur du ska göra för att hon ska ligga bra i vikt… Men skulle jag gissa utifrån det jag ser på värdena så vill du ha 3% fett och tyyyp 13% protein… Hm. Att hon blev smal av Selective Rabbit är det som gör mig mest förvirrad. Det har ju 4% fett och 14% protein, bör lämna energi och "material" för fettlagring och muskelbygge… Svår fråga du har där xD
För pälsens lyster är det bra om du kollar att det finns tillräckligt med E- och A-vitamin i fodret, eller att du tillsätter det i bra hö och typ morotsblast.
#15 Tusen tack för hjälpen
Bra hö har jag nu (äntligen), så kanske ska testa henne en gång på bara hö och ytterst lite kraftfoder efter ungarna är borta, funkar inte det får jag införskaffa något annat att testa med!
#16 Vilken sorts selective sort använde du? Blir lite förbryllad över hur din kanin får viktuppgång och nedgång vid vissa sorter som bör snarare göra tvärtom. Har skrivit en kort sammafattning om varje foder. För mig låter det som att du behöver en balanserad fiberhaltig kost och ett balanserat fett och protein (inte för högt eller för lågt). Jag skulle nog rekommendera dig att pröva ett foder med max 14-15 i protein, 3-4 i fett, gärna fiberrikt.
Har du ändrat kosten för snabbt någon gång? När det händer kan dem rasa och öka i vikt snabbt som sjutton.
Några tips? på foder som brukar hålla mina "svåra" i vikt.
Cuni Nature Re-Balance.
Cuni Complete , Cuni Pro.
Selective Mature (den för gamla djur)
Fiba first (också bra att hålla vikt).
RABBIT ROYAL
Protein
12,0
Växttråd (fiber)
14,0
Fett
2,5
* Rabbit Royal: Hon gick ner i vikt ganska rejält.
**Gick ner i vikt pga lågt protein och lågt fett.
**
RABBFOR
Protein
17,5
Växttråd (fiber)
13,5
Fett
3,3
STAMPE
Protein
14,5
Växttråd (fiber)
10,5
Fett
3,0
* Rabbfor: Lystern i pälsen är borta, trots tillskott av vetegroddsolja
Mindre fibrer än protein (som är i högsta laget)
* Stampe: Samma som Edel. ( Ingen lyster i pälsen och hon la på sig snabbt.)
Mindre fibrer än protein.
BELLO
Protein
17,9
Växttråd (fiber)
10,9
Fett
2,7
* Bello: Hon la på sig direkt, och pälsen blev verkligen matt.
**Proteinet är skyhögt och växttråden är skylågt därav lätt viktökning.
**
Carrier
Protein
14,0
Växttråd (fiber)
12,5
Fett
4,0
* Carrier: Ingen lyster i pälsen.
Låg växttråd, maxgräns på fett
Edel
Protein
14,5
Växttråd (fiber)
15-18,5
Fett
4,0
* Edel: Ingen lyster i pälsen och hon la på sig snabbt.
Maxgräns på fett, dock bra övriga halter. Kan ej förklara viktökning.
Lottie, bas
Protein
13,5
Växttråd (fiber)
13,5
Fett
3,5
* Lottie: Ledde till extrem energi, så det var bara jobbigt.
Hm, vilken energi? Ser en låg gräns protein i samma halt som växttråd.
**Selective Rabbit
**
Protein
14
Växttråd (fiber)
25
Fett
4
* Selective: Gick ner i vikt rejält.
Hon borde ha hållit vikten på fodret eller snarare ökat?
Hinner inte skriva något längre svar, men jag tycker att du bör köra på en sorts foder, åtminstone tills hon fungerar bra i magen. Men om du vill ha lite variation kan du blanda i lite torkade växter.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag håller helt med #18.
Kör på ett foder för att se hur hon hanterar det.