Klotterplank #230
Nytt plank! 
Yey! :D
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Härliga lördag! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ohja, härliga lördag! :D Vill så gärna spela på min ocarina, men vill inte att någon ska höra ._.
Plupp! :D här sitter jag och dricker pepsi max
//Joanna
#4 Och jag dricker Pepsi! haha :D
Vill också dricka något… Får se vad det blir! Hehe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den… fastnar!
//Joanna
Sitter och käkar ärtor med Rowley framför TV:n! Mys! :D
Har så tråkigt… Skulle spenderat kvällen med några kompisar men det blev inte av, synd för jag har riktigt tråkigt. Kanske hinner plöja igenom en säsong pretty little liars ikväll..
Några avsnitt Skins, sedan försöka sova. Ska faktiskt bege mig till stallet en sväng under morgondagen!
Mysig lördagskväll med godis, 2½ men och hamstergos :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Imorgon kommer min pappa hit, och eventuellt min mamma. Ska få hjälp att sätta upp spegelskåp, kommod, fixa handfatet osv i mitt badrum samt sätta upp lite lister i hallen om vi hinner :)
Sluta göra mig så avundsjuka med era små bebisar :(
Förra tråden:
Frida tack! Jag behöver bygga lite på höjden då alltså för att min bur ska vara laglig.
Nä, hur kommer de nya måtten se ut då?
Jag vet att jag inte kommer få kanin, men älskar att vara ivrig och att hoppas..
Så jag har räknat ut att startkostnaden (utan kanin) kommer vara 1862 kr, men sen kommer jag nog köpa sån där sladd-sak från ikea för 49 kr. Och om jag köper från uppfödaren här så kostar kaninen 400 kr.. Ooch, om jag har en hane och ska kastrera honom så kostar det 800 kr på blå stjärnan, men det finns en lite mindre veterinär här också så det är säkert mycket billigare där!
Så det blir ju över 2000 kr, men det e de ju värt :) Tänkte ta ut 200 kr i månaden också, som sparas då alltså. Men i början när jag fortfarande behöver köpa saker så kommer jag kunna ta hälften av det jag sparat, alltså som om jag sparat 100 kr i månaden. Jag sparar för ev. veterinär alltså.
Ååh är såå taggad! :D
Förresten Frida, hur mycket pellets köper du och hur mkt kostar det?
Hur mycket pellets ska man ge till en rex? :) svenska foder kanin och marsvinspellets.
#14 Tänk på att de kommer att minska ner signaturen, till max 3 rader sen ;)
Kom ett rådjur till min tomt, och sen en till så bråkade dom så sprang den ena ner på gräsmattan och jag filmade den och tog massa kort och den var jättesöt :D ♥ Den typ såg mig jättemånga gånger fast den blev inte rädd.. sen skakade den på sig och gick i väg ;)
#15 Ja, jag har hört det! Vet du när? :D
#17 Finns inget utsatt datum, det blir när de hinner, är på deras "priolista" :)
Städat alla kaninburar, och fryst trna av mig, trots tre par yllesockor på mig.. :S
Nu längtar jag efter våren mer än någonsin!
~ Kram Nadja ♥
#20 Oj vad mycket snö! Fin bild :)
Är verkligen sååå sugen på denna kaninburen!
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-easy-160cm-18.html
#21 Den hade inte varit fel :P
Duschat vovven, snart ska jag och brorsan baka något! :)
#22 Haha nej xD Jag ska nog köpa den om jag får köpa kanin :D
#23 Baka scones! Det gjorde jag precis, och det var huuuur gott som helst!! Smakadel ite bara, ska äta dom ikv ^^
#24 Låter toppen tycker jag :D
Japp :D
#24 Ja scones är grymt gott! Dock är jag nog mer sugen på choklad just nu xP Tvekar mellan kärleksmums, chokladbollar och kladdkaka haha! Svåååårt!!
#27 Detta är första gången jag bakat det!
Asså sluuuta, jag får inte äta sånt :(
Nemo dissar min broccoli… o.o 
JAG VILL OCKSÅ HA KANIN buuuuhuuuu :'(
Sugen på att baka, men pallar inte diska xD
Vill också baka, men det får vänta tills om ett par helger. Har två födelsedagar att fixa tårta/Cupcakes till. ^^
~ Kram Nadja ♥
Vart snäll och hängt upp gardiner med mamma.. fast blir på så dåligt humör av det så är sur nu
Nu är jag glad igen.. ;)
Gjort en liten inköpslista! :D
Bur: 1350 kr
Spån: 79 kr/25 kilo (just nu har jag även 2 balar STL-strö), tänkte även köpa träpellets att ha i toaletten men vet itne vart man köper det och hur mkt det kostar ;)
Ev vattenflaska (har massa skålar annars): ca 20 kr
Ev hus (har redan hus eller så kan jag bygga ett): 100+ kr
Hö: 30-100 kr
Pellets: ? (Frida, hur mycket köper du och hur mycket kostar det?)
Klosax: ca 40 kr
Ev. borste: 40 kr
=
1862 kr :)
Sen lägger jag även till:
kanin= 400 kr
kastrering: blå stjärnan: runt 800 kr, vi har en mindre veterinär här så det kanske är billigare där
:D Vill såå gärna ha kanin.. men vågar inte fråga för jag vet att det kommer bli ett nej..
#34 Jag köper svenska foder, kostar 105 kr här för 15 kg men jag ska byta, då de har bytt innehåll en del, men vet ej till vad :/
Men du som bara kommer ha en kanin i så fall hade jag valt cuni pro (kostar 199kr för 5 kg på animal.se räcker ju ett tag till 1 kanni), eller liknande foder :)
Vet inte riktigt vad jag ska ha för foder..
Valde att baka en sån här istället! :D http://www.recepten.se/recept/kokos_tosca_kaka.html Den är i ugnen nu medan jag gör toscaglasyren!
Nu ä den klar! Står och svalnar lite bara.
#36 Selective Rabbit? :)
#38 Blev den god? ;)
----------
Sitter och pluggar engelska på Glosboken.se. Har 40 glosor + att vi ska kunna läsa och förstå texten tills på fredag… :-/
Hälsningar Lurvas11
#39 Ohja! Godaste kakan på länge! ;)
#40 Du kan väl skicka en bit med posten hem till mig så får jag smaka ;)
Hälsningar Lurvas11
Pluggar färdigt sista delarna av genteknikanalysen och ska sedan ta ett långt bad, tror jag.
Var i stallet förut och hann med en långtur på en mycket saknad häst. Mysfaktorn har varit på topp dagen igenom!
Gud vad proppmätt jag blev :P
#41 Absolut! Får lägga undan en bit redan nu, de andra är i full gång med att smaska i sig ;)
Dumma mamma och pappa!
Får verkligen inte skaffa en kanin, dom vill inte ha hamstrar heller. Dom tvingar mig att välja mellan hamster och HYRkanin, jag väljer ju hamstrar då men jag vill ju ha båda! >:(
#45 De kanske ändrar sig längre fram, om du visar framfötter med hamstern ;)
Vad menar du med "framfötter"? Dom vet att jag tog hand om Puff bra, men det är väl att allting är så "jobbigt" med kanin, när vi åker bort, vem ska passa den då?, man måste åka och köpa saker hela tiden, men deras största problem är typ att dom lever så länge.. Jag säger att dom lever i typ max 10 år men dom tror väl att dom lever lika länge som en hund=15 år (så tykcer dom).
Men jag får ju en moppe i maj och då kan jag åka och köpa maten själv..
#47 Hur ska man förklara, visa att du liksom är riktigt engagerad, att du klarar av och verkligen är intresserad av djur :) Om du förstår hur jag menar?
#48 Tja, isåfall funkar det inte.. För dom vet att jag är enormt djurintresserad och älskar hamstrar och alla andra djur, så liksom.. det är typ inte det som är problemet.. :/ Vet inte riktigt vad det är som pågår i skallen.. xd
#49 Ok hmm synd :/
Du kan ju ta en vuxen kanin :) Då lever den inte i 10 år hos er :P
Någon som kan svara i mitt nyaste inlägg? 
//Joanna
Haha söt
Videon kom inte med.. :c
BLehe! Akkio förstår inte för att resa rätt ska han ligga ner men neeeej han sätter sig alltid längst bak så transportburen ser ut som ett / och flyttar runt sig hela tiden
//Joanna
Hatar gymnasieval. Ska jag stanna på Åland och läsa tråkig 'bara teori' skola eller lämna hela mitt liv på Åland och studera på ett gymnasium inriktat på djur i Sverige. Huvudvärk och livskris. Nu går jag ur till kaninerna..
~ Kram Nadja ♥
#57 Satsa på det du känner känns rätt! :D Och det du känner att du vill jobba med och satsa på :D
#58 båda skolorna kan leda till mitt 'drömyrke' men väljer jag Sverige så blir min mamma ensam, jag måste hitta stallplats till kaninerna och hamstern vet jag inte vad jag skulle göra med… mina föräldrar säger ju att jag ska stanna här, o gå allmäna programmet 'lusse' där är ju allt bara att man ska lära sig och printa in i hjärnan.. Vilket inte är min starka sida ;)
~ Kram Nadja ♥
#59 Hmm okej, svårt det där.
#24 Haha precis vad jag bakade igår! :D
Gud, min kompis hade hög feber och svimmade så i natt åkte hon med ambulans in men nu är hon ok. 
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Älskar Scones…! (Speciellt nybakta) hehe!!!!
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Ska ta och göra läxa… Älskar dom närmsta veckorna… vecka 5 kan gå och dö, bokstavligen! :/
Någon som vill ha min huvudvärk? Fortfarande gratis! :D
//Joanna
#64 haha! Nej tack, jag står över den här gången…:)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#65 Hepp xD Den som var så billig
Klippte klor.. sitter och blöder och det svider blöhö :c
//Joanna
Bäst och börja byta om, träning snart. Skulle tydligen bli en jobbig löp/intervall/fys-träning ikväll… Jag ville ju vara med… Men såklart så ska ju höfterna fortsätta jäklas med mig.
#62 Jag vet!!
Joanna: det finns en sak på overnaturligt.ifokus.se, om du går in på "hjälp" och så bläddrar du ner lite så letar du efter något där man ska säga "allt som itne ska vara i min kropp försvinner" eller något sådant, jag hade huvudvärk och gjorde det som stod så det gick bort :) Testa!
Duischat med hårinpackning, nu e de mjuuukt :*
Dessutom dags att måla naglarna, svart med matt överlack! Det blir skitsnyggt ^^
jag har kommit på en "plan". Fast den är ändå bra, inte för att vara "bra plan" utan att den är BRA :)
Såhär är den:
Jag ska spara 200 kr/månad i ett år: 2400 kr
Eller spara 250 kr/månad i ett år: 3000 kr. Jag satsar på det sistnämnda.
bur: 1350 kr, 1350/2=675 (alltså så betalar jag hälften av buren)
totalkostnad (cirka) 1862 (ink. hela burkostnaden)
1862-675=1187 kr
1187+400 (kaninen)+800 (cirka pris för kastrering)= 2387.
3000-2387=613.
613 kr kvar att lägga på annat om kaninen/spara! :D
Hoppas ni förstår min plan xD
Och "totalkostnaden" innebär:
Bur: 675 kr
spån: 79 kr/25 kg
ev vattenflaska: ca 20 kr
ev. hus: 100+ kr
hö: 30-100 kr
pellets: (?) kanske 183 kr/20 kilo på 3hästar
klosax: ca 40 kr
ev. borste: 40 kr
Jag köper ändå knappt någonting för egna pengar, jag har väldigt mycket kläder redan, men ibland köper mamma någonting till mig och ibland åker jag till stan med henne :) Och hon köper skor, jacka m.m till mig. Isf skulle jag bara köpa en tröja eller så.
Och godis, chips, läsk m.m äter jag inte.
Så det som kommer kosta för mig isåfall, är ev. saker till mina hamstrar :)
Så liksom om 1 år ska jag prata med mammsen och pappsen och säga att jag fortfarande vill ha kanin, och att jag sparat varje månad och har 3000 kr och betalar allting själv förutom halva buren! Om jag skulle betala hela buren själv också skulle det bli 3062 tror jag, så det är inga problem det heller.
Så dom kommer liksom inte ha något val.. hoppas jag ;)
Långt inlägg men behövde bara berätta det för någon xD
#70 Fin plan! Hoppas den funkar!!
#71 Hihi jaa :D
#70 Är det hästfoder du tänkte ge? Tyvärr har det sällan bra värden, bättre om du lägger pengarna på ett bra foder så att kaninen inte blir sjuk :) Cuni pro är ett exempel och det behöver man inte ge så mycket av heller :) Det finns hästfoder från pre alpin som är bra också, men de kostar nästan 300kr/20kg, men det är ju ändå billigt :)
#73 nej det är svenska foder kanin och marsvin pellets, det finns att köpa på 3 hästar haha ;)
#73 nej det är svenska foder kanin och marsvin pellets, det finns att köpa på 3 hästar haha ;)
#74 Haha, jaså, då förstår jag! :)
#74 De har ändrat innehållet på svenska foder, jag ska personligen sluta med den, pga det ändrade innehållet :/
xD
Hungrig…. Men vet ej vad jag ska äta…
#79 Havregrynsgröt! det äter jag typ 3 ggr/dag ;)
Varför är allt emot mig just nu? Smärtan i höfterna har spridit sig till båda låren och vaderna + ryggen… Jag är förkyld och har ont i halsen, jag har världens mensvärk och träningsvärk i armarna (vilket är ganska skönt, för det går över imorgon!)… Hela kroppen totalstrejkar… Nä, gå ut och försöka göra så mycket som möjligt hos kaninerna nu. Själen behöver inte strejka bara för att kroppen inte orkar med!
#80 Äter inte havregrynsgröt, haha :P
Men blev nudlar :P
#82 Varför det?
#83 Gillar inte det, tycker inte om smaken :) Gör det dock dagligen till mina skinnymarsvin (utan salt då), Äter enbart mannagrynsgröt och risgrynsgröt :P
#84 Man får lära sig gilla det ;) Det är jättegott! Jag äter det med massa sylt och mjölk, och utan salt också haha ;)
När du ätit det ett par gånger kommer du älska det, jag åt den en gång sen "var jag fast" ;) ät det ikväll eller något :) 1dl havregryn+2dl vatten, 2 min i mikron eller 3 min på spisen
#85 Undviker sylt så långt det går, då det innehåller för mycket socker :P Har aldrig gillat det tror jag :)
Jag brukar ha 4 dl havregryn och 5 dl vatten och micra i 3-4 min till marsvinen (skinnysarna) hehe Men jag kommer aldrig äta det, går inte för mg :P
#86 Whaat hur många marsvin har du xD
Pluggfri kväll, känns som en riktigt lyx!
Blir nog bara att mysa och vila upp sig. Har två studiebesök den här veckan och pluggning till rellaprov ska börjas i morgon.
Nu blir det ett helt nytt How I met your mother ♥
~ Kram Nadja ♥
#87 Bara 2 nakenmarsvin :) Men det blir inte mycket gröt av det, det räcker hela dagen för dem :) 2 dl havregryn och 2-3 dl vatten på en omgång till dem :D De pälsade äter lite med av det men främst nakenmarsvinen. Så det räcker under dagen :D
Längtar tills helgeeeeeen ♥
#89 Jaha, så det är alltså en lite annorlunda skötsel som gäller för skinnysarna? (:
#91 Skinnysarna har svårare att hålla hull, eftersom de inte har päls som värmer dem, så det är stort sätt bara att de behöver lite fetare men än pälsade :) Och att de har 20-22 grader i rummet :)
En man satt med sin laptop på sitt hotellrum när det knackade på och en ung man med en keps nedtryckt över huvudet kom in.
-Oj förlåt, jag har gått fel, jag trodde det var mitt rum, mumlade han och försvann lika snabbt som han kommit.
Mannen tittade efter honom och ringde till portieren och sa:
-Jag tror ni har en tjuv här på hotellet.
Varför trodde han att den unge mannen var en tjuv?
#92 Aaah, då förstår jag! ^^ Låter rimligt :P
#93 Man knackar inte på dörren till sitt eget hotellrum! :D
#95 Awww :D
#96 jaa :D
#96 :D
Har tråkigt. Så tråkigt att jag t.o.m. är inne på habbo.se, och då är det illa D:
Borstade ut håret och man vet att man har mycket hår på huvudet när man måste lägga upp det i fyra delar för att komma åt allat hår. Haha ;)
~ Kram Nadja ♥
Har börjat göra uppsatsen på SOn men lite kvar, fast den är till tisdag nästa vecka så jag har ganska gott om tid men sedan ska jag också intervjua någon som varit med i någon politisk ungdomsgrupp… yey.
Engelskaglosorna kan jag ganska bra, men har ett par dagar till att träna.
Och idag fick vi reda på att vi har ett franskaprov på tisdag… ännu mera yey.
Dock på torsdag kommer min ena bästa kompis tillbaka från Bangladesh, så yey! :D ♥
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Har en rapport att lämna in på fredag men känner mig helt omotiverad att skriva klart den. men det är bara att göra..
Och imorgon har jag möte med en av lärarna på högskolan + en kommunanställd. Lite nervöst men det går nog bra hahaha
#101 Lät jobbigt :S Har nationella svenska tala nu :O
Usch längtar inte tills 9:an! D: Verkar så stressigt :c
#104 Jag längtar tills åttan är över.. det dåliga med nian är typ att man måste välja gymnasium, och de nationella proven.. :S
Lilla bebis ♥ Nu är han och klipper sig, så han ser inte ut som ett ulligt får längre :(

5 Läxor!! Gaaaah
#107 Då ska du se våran hemtenta vi har till söndag, 10 böcker ska finnas med i den :/
#108 Whoa!!
#109 Inget roligt alls :S
Och jag kommer inget vart med det, suck :(
Blä läxor :c Dock har vi typ bara språkläxor på min skola :3
#110 nä, förstår det!
Tur att jag har min pappa.. än så länge.. han hjälper mig med inlämningssaker, läser och ändrar och lägger till! Fick A på no:n förra året pga det :)
Men när jag blir stor och inte bor hemma får jag fixa't själv :(
#111 hatar läxor!!
Jag har mest prov att plugga på, läxorna gör jag på skoltid när vissa läser finska. :) Provplugg är hemskt dock…
~ Kram Nadja ♥
#113 Ja jössös Jöns vad jobbigt det är D:
Sliter mitt hår..
Försöker skriva klart min rapport för skolan. Ska besvara ett par frågor på 3-4 sidor. Grejen är att jag verkligen inte kan skriva speciellt utförligt på vissa frågor så det blir typ omöjligt att få ihop ens tre sidor. =/
#112 Tur du har! :) Mia föräldrar hjälpte mig med i grundskolan men högskola är lite värre hihi :P
#108 Fattar inte varför man tar med 10 böcker under en kurs. Man kan omöjligt läsa tio böcker coh ta till sig innebörden av dem under den korta tiden en kurs ändå är. Då blir det mer att man pluggar till uppgifterna, till tentan osv istället för att verkligen lära sig. Hade en kurs förra året där vi hade..hm..8 eller 9 böcker tror jag. Och i den kursen hade vi dessutom salstenta och böckerna handlade enbart om olika samhällsteorier. Så det gällde att hålla reda på vad de olika teoretikerna tyckte och inte blanda ihop dem haha…
#117 Ja jag förstår inte det heller faktiskt :/ Denna kursen var på 10 veckor, slutar på söndag, påbörjar ny på måndag, suck.
Jag vet inte vad det är med min kropp numera… Ont överallt, halsen skär och huvudet dunkar. Ska till sjukgymnasten på fredag och jag hoppas verkligen att dom hittar felet med höfterna, jag orkar inte med dom mycket längre!
#118 I know the feeling..
Har haft praktik i 10 veckor på en VÄRDELÖS praktikplats. Sista dagen nu på fredag. Jobbar extra på mitt jobb lördag-söndag-måndag och sen början skolan igen på tisdag. xD
Usch! Nej, då startar jag hellre eget med en gång xD
#119 Hoppas det löser sig!
Själv har jag massor i franskan som jag inte fattar.. det är jättedåligt att jag inte lärde mig un/une orden i början, kan inte när det ska vara un och när det ska va une.. Och vad som är fenimint och maskulint :S
#120 Trist när det är värdelöst :/ Denna kursen kommer bestå av 5 veckors VFU (praktik) redan varit ute där jag ska vara, på fältstudie, så vet att jag kommer gilla att vara där, gillar förskolan så :D
Har på jättehög musik, och snart kommer pappsen hem xD