Fästa vattenflaskan?
Min kanin Mimmi älskar att driva mig till vansinne med att riva ner vattenflaskan. Så nu behöver jag förslag på hur man kan fästa en vattenflaska i en sån här bur. Har provat buntband, en elkabel och ståltråd, buntbandet och elkabeln har hon bitit av och ståltråden drar hon ner. Någon som har en idé?
Vi har även testat med den pinnen som följde med vattenflaskan, den hittade jag i halmen med plasten söndertuggad
Först och främst: den buren är inte laglig! Den är för låg, den ska vara minst 50cm hög på lägsta stället och varje bur ska ha en sitthylla!
Övriga mått är kortaste sidan 50cm, och minsta utrymme 0,5kvm. Har du en bur som är 50cm bred behöver den alltså vara minst 100cm lång.
Rekommenderar dig också att ordna någon leksak åt kaninen, det blir lätt tråkigt annars :) Morötter är bara godis och bör inte ges för ofta eller för mycket, det innehåller mest bara socker :)
Jag skulle satt fast flaskan med ståltråd och göra så att den är lätt för en människa att ta lös men svår för en kanin, gärna så att det bara går att få lös den från utsidan och ha två trådar, en uppe och en nere, så att hon inte kan putta lös den.
Lite OT men tycker att din kaninbur ser väldigt liten ut i både höjd brebb och längd det där ser mer ut som en marsvinsbur och då är det inte så konstigt att hon är rastlös eftersom buren är så liten och knappt går att hoppa om kring i.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Instämmer med de andra. Visst finns det kaniner som river ner flaskan, men det brukar vara lätt avhjälpt. Låter som att kaninen har väldigt tråkigt, har den lite större plats så kan det bli bättre.
Skaffa annan bur till den, för den buren är inte laglig för kaniner, har haft en sådan till ett marsvin vi tog hand om från vanvård, skulle knappt ha 1-2 marsvin i den :/
Dessutom saknas sitthilla = lag på det.
Så skaffa en annan bur, löser det sig med flaskan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har kaninen inget hö?
Jag förstår att hon drar ner vattenflaskan. Hon har inget att göra och då blir vattenflaskan enda sättet att roa sig för henne.
Köp en ny bur som är laglig. Ge henne ett hus eller en hylla, vilket det också är lag på. Ge henne fri tillgång på hö och ge henne leksaker så ska du se att vattenflaskan får sitta där du sätter den.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
För det första, den buren är bara tillfällig, vi har jämt gallret öppet så hoon kan hoppa ut när som helst, vi jagar efter en annan bur då vi inte ville ha henne i en bur som var ännu mindre. Den är 100*50 så jag vet att den inte är för liten. Vad kan jag roa henne med? Jag ger henne fri tillgång till hö, deet får både hon och marsvinen.
#7 Den är förliten på höjden. Minste vara minst 50cm till en kanin som är under 3 kg och jag vet till 100% att gallret inte är det på lägsta delen, vilket man måste räkna ifrån.
Vart är hennes sitthylla och bolåda utanför buren då? Samt var har hon höet?
#8 Buren är 33.5 cm hög på högsta delen. Rent fruktansvärt. http://www.ferplast.com/en/shop/small-pet-supplies/rabbit/cavie-100-deluxe
#10 Ja en sådan bur kom ena marsviinet jag hade, bott själv i den 2 år, bytte bur väldigt snabbt, för lågt även för marsvin tycker jag :/
Ja jag skulle heller inte ha marsvin i en sån. Mina marsin bor i en liten 120x60 bur (ska köpa en 150 bur så fort jag får pengar)
#12 Ja 120x60 är min minsta till 2 marsvin här hemma och fick hem 2 150x60 burar nu, varav en ska vara till innekaninen och en till ena marsvinsparet. Nästa bur sedan är 140x60 :)
Du kan fästa vattenflaskan med kattstrypare :)
#14 lite svårt att ta bort och byta vatten då kanske :) För du menar väl buntband?
#15 nej, man sätter ihop ett antal (beror på flaskan och så ska de nå runt buren + längden på kattsryparna) så de blir till en ring så kan man ta bort och sätta tillbaka den utan att behöva klippa bort kattsryparna, bara sånt jag använt :)
haha vet inte vad buntband är men svarta små plastband :p
Buntband och kattstrypare är samma sak, gnager hon bort på en gång. Det har vi testat med, fungerar hur bra som helst för marsvinen men inte till henne.
För er som gnäller om höet. Hon får det på burgolvet istället för i höhäck då hon inte ens rör det om det är i höhäck. Hade höhäck till henne fram tills i helgen då tog jag bort den och efter det har hon börjat äta hö. Slänger in så en fjärdedel av buren är täckt av hö och det är i regel uppätet när jag kommer hem från skolan så då får hon mer, det är lika dant med marsvinen. Så snål på hö är jag inte. De får påfyllning minst tre gånger om dagen
#17 vill du svara på min fråga?
En bolåda + sitthylla stor nog för en kanin hade väl knappast fått plats därinne…
.
när jag skaffade min kanin hade vi också en exakt såndär bur, han hade ett hus och en höhäch man skulle fästa från golvet till taket och en kisslåda men han var lös hela dagar (nästan frigående) så därför fick han ha den buren då de aldrig blev att han fick sitta mer än nätter i den och de led han då inte av eftersom han var så liten så om TS kanin får vara lös hela dagar tror jag då inte kaninen lider av att ha den buren :)
Jaha är det hö på golvet? Tycker det ser ut som halm
#21 tycker det ser mer ut som grovt hö :P
#22 Väldigt gult hö isåfall. Hö är grönt, inte gult ^^ Det har ju samma guldgula färg som halm, så jag tycker också det ser ut att vara halm.
Men även om kaninen har hö han den fortfarande en för liten bur samt ingen sitthylla/hus.
#23 jo jag vet tycker också buren är på tok för liten. Men färgen kan ju också ändras beroende på hurdan lyse man har i rummet också för det där är lite för tunna strån för att vara halm ändån tycker jag :P
#24 Det om buren var inte riktat till dig
Men iaf, halm kan mycket väl vara tunnare. Min senaste bal var det, och jag vet att "djuraffärshalm" ofta har tunnare strå. Men jag tycker oavsett att det ser ut som halm ^^
#25 haha jag vet att det inte var riktat till mig men jag är bara envis 
TS: Om du vill din kanins välmående och bästa: Byt bur till en större och med godkända mått. Hjälper inte att du släpper ut den ofta osv.
Den kan inte ens stå raklång i den buren :/
En bur som är minst 120x60x60 (eller 120x50x50) hade den kaninen behövt.
Har också haft tankar kring den buren och varför ska dem producerar den buren över huvudtaget? :o
#28 Godkänd till marsvin tyvärr, även om jag aldrig skulle använda den till marsvin. Tyvärr tar Sverige in många burar från andra länder = inte samma burmått som vi har, är vad jag har läst i alla fall :/
#29 Har för mig att ferplast kommer från Italien eller frankrike :)
Burmåtten kommer dessutom att ändras snart, så även om buren hade varit 100x50x50 så hade den varit för liten om ett tag.
#31 Är det klubbat nu då?
Kaniner under 2 kg är densamma, och 2-3,5kg skiljer bara 10 cm höjden va? Eller var det bredden?
Så ja den hade varit icke godkänd ändå,
#32 Nej det ska väl bestämmas nu i dagarna, tror det var 21/1?
Oavsett så är den ju åt pipan på höjden ;)
#33 okej :) Hoppas de ändras ;)
Ja det är det oavsett så ^^, Behöver kasseras :)
Om TS åker iväg tex, har du väl knappast kaninen lös i huset? Får stackarn sitta inne i den buren hela dagen då? :o
Om TS åker iväg tex, har du väl knappast kaninen lös i huset? Får stackarn sitta inne i den buren hela dagen då? :o
Jag har både hö och halm, höet ligger i hörnet längst bort i buren därför ser man det inte, hon äter inte ur höhäck. Vi hade ingen i början och då åt hon hö, sen satte vi in höhäcken och hon slutade äta hö. Därför har vi det på burgolvet i halmen
#37Du svarar fortfarande inte ang buren :)
Pappa är jämt hemma så han har gallret öppet och dörren in till vardagsrummet stängd så hon kommer ut precis när hon vill. Vi har beställt en annan bur som är högre, men vi har den här buren då vi inte kunde få tag på nån annan på så kort varsel.
Vi har dessutom katt så vi kan inte ha henne lös hela tiden för då blir hon dödad på en gång.
#39 Men det skulle ni tänkt på innan ni fick hem kaninen tycker jag? :)
Men det är bra att ni har beställt en annan bur, vartifrån? :)
Vi har med katter, våran innekanin går lös på dagarna när vi är hemma :) Våra katter har aldrig brytt sig om kaninerna & marsvinen hehe :)
vår katt är mindre än ett år. Mitt ena marsvin har satt katten på plats, så vi kan lita på katten med det, men inte med kaninen eller det lilla marsvinet då jag har fått fånga henne i luften när hon skulle flyga på dem. Vi fick henne med riktigt kort varsel, typ en timme och fick inte tag på en vettigare bur.
vi har beställt en ferplast casita 120. Det är den största vi har hittat som vi har råd med och hon kommer ju få tillgång till vardagsrummet precis som hon har det nu.
Det kommer kvitta hur stort vi ger henne för därifrån vi fick henne ifrån bodde hon i en relativt stor "inomhushage" ihop med en annan kanin och 3 marsvin. Mitt ena marsvin är ifrån samma Hage. Vi kommer aldrig kunna matcha det
zooplus.se kommer den ifrån
#41 Med marsvin med suck tur att ni tog henne då :/
Ok så bra :)