Hur ofta fäller en kanin
Jag funderar lite på hur ofta det är normalt att en kanin fäller egentligen? Jag har ju läst om två fällningsperioder, men det verkar inte stämma så bra med vår kanin. Sedan vi tog in vår kanin för vintern i september så har hon fällt ordentligt två gånger och är inne på sin tredje omgång. Man har sett de här typiska ränderna i pälsen som börjar högt upp på ryggen och sedan kryper bakåt/neråt varje gång. Är det här normalt för en kanin som bor inne på vintern eller bör vi börja oroa oss? Tycker hon verkar må bra annars, äter och dricker som vanligt. Hon är dock kanske lite mer stilla nu än i somras, men jag tror inte hon är så förtjust i vårt parkettgolv.
Hur gammal är hon?
Jag har också läst om två fällningsperioder, men min hane Elliot som också bor inne är nu på sin tredje. Tänkte dock att eran kanin kanske var en kaninunge? Då är det ju ganska vanligt att de "fäller av" vid ett par månaders ålder…
Hej! Vår kanin är drygt ett år gammal.
Kaniner som bor inne fäller inte riktigt som andra, vissa fäller i princip jämt.
beror på kanin, min hona fäller nästan aldrig, kan hända att de kommer lite päls då och då medans min hane fäller året om, han slutar fälla under två veckor men annars är de hela tiden
Ok tack, då kan det vara så här utan att något är galet.