Hur nedärvs blå ögon?
Hello! Jag funderar på detta med blå ögon på kaniner. Hur nedärvs detta? Om man t.ex. parar en blåögd med en brunögd som saknar anlag för blå ögon - blir det bara bruna ögon i kullen då? Måste anlaget finnas både på mor och fars sida? Dessutom undrar jag om det är som hos kaniner som hos katter - att blåögda, vita kaniner ofta är döva?
Just wienertecknat är ett lite knasigt anlag och fungerar inte som de flesta andra. Parar man en wienertecknad med en icke wienertecknad så kan det ändå komma wienerteckning. Dock brukar det oftast tendera att bli melerade ögon i sådana fall. Finns en artikel här på sajten som gäller just wienerteckningen.
Sen gällande att vita kaniner ofta skulle vara döva, så har de inte det problemet mig veterligen. Däremot har vissa linjer en högre risk för epilepsi, men jag har själv inte varit med om det.
Tack så mycket för snabbt och bra svar! 
Ninni kom med ett bra och korrekt svar, som vanligt :)
Ska bara tillägga att om man parar två blåögda kaniner så kan det även komma bruna ögon. Men parar man två vit blåögda så blir det bara vit blåögd.
Om inte båda bär på röda ögon, då kan det bli det med.
Om man parar en vit blåögd med en svart manteltecknad med bruna ögon - blir det bara svart/vita kaniner med bruna ögon då?
Om inte den svarta manteltecknade bär på blåögt?
#4 Beror helt och hållet på vad kaninerna bär på. En vit blåögd är ju alltid en annan färg "under" det vita, och en svart kan bära på det mesta.
Blåögda kan det bli, men oftast blir det bara brunögda/melerade i en sån kombination.
Tack så mycket för svaren! :)
Hvor er aktiklen med wiener tegning her på sitet den vil jeg da godt læse om :-)
Tak