Intressekoll - Hermelin
Hej!
Mellan den 23 - 27 December så väntas det komma en kull med Chinchillafärgade Hermeliner!
Så undrar nu om det är någon som skulle vara intresserad? :)
Mamman har lämnat riktigt fina Chinchillaungar innan och pappa till kullen är Svensk Champion.
Ungarna kommer att vara ringmärkta och få med sig stamtavla.
Kan göra en intresselista om det önskas :)
Mvh Linn
http://crazyrabbits.weebly.com/
Putt :)
Putt :)
vart bor du?
Jag bor i Värmland, men transport är inte omöjligt :)
Vart finns du?
Jag bor i gävleborg så det är ju inte en omöjlig resa att fixa ^^ Ska prata men sambon om möjligheterna att skaffa en liten kompis till vår nuvarande holländar hona :)
Okej, låter bra det! :)
Vad kommer dom att kosta?
Är väldigt intresserad, bor dock i kalmar..
Har inte satt något pris än, men inte allför mycket :)
Okej, men transport brukar lösa sig :)
Blev inga ungar denna gången, men kommer att paras igen den 2e Januari och hoppas att det tar sig då! :)
Putt!
Ungarna väntas komma mellan 30e Januari och 3e Februari! :)
De säljs märkta, med stamtavla och övergångsfoder! :)
Kikade in på din hemsida. Mamman är viltgrå med silverinslag? Är det en silver viltgrå eller en viltgrå med mycket vita hår?
Har hon chinchillaanlag, eftersom du skriver att det blir chinchillaungar?
Oavsett så skulle jag inte skriva stamtavla på ungarna…
Oj, har skrivit fel där! Hon är Silver Viltgrå, men det för lite silver skulle jag gissa på.
Uppfödaren sa att ungarna kommer bli Chinchilla, eftersom båda har anlag för det. Har sett ungar som är efter henne och de är skitsnygga :)
Ska ändra där så fort jag har tid!
Varför skulle du inte skriva stamtavla på ungarna?
#13 Silver vill man absolut inte ha in i chinchilla, eller någon annan färg heller för den delen. Silver ska användas på silver, det förstör andra färger.
Jag skulle bli rent utsagt förbannad om jag köpte en chinchilla som visade sig vara eller bära på silver. ;)
Blir det inte bra så blir det inte det och då vet man det till nästa gång. Men eftersom hon har gett riktigt snygga Chinchillafärgade ungar hos Lars Landin så är det värt att prova iaf :)
Sen har hon väldigt lite silver också, så hon blir en lucka i stamtavlan, men tänkte att det kan vara värt att prova iaf :)
#15 Problemet är att man inte under några omständigheter vill få in silveranlaget där det inte ska vara. Om någon tex köper en chinchilla av dig, parar den med en viltgrå och säljer en viltgrå till någon som ska ha den till svart Avel. Och så får den personen en massa vita hår på sina ungar?
Fick själv en väldigt märklig unge i höst (förvisso wienertecknad), det står inget alls om silver i bakgrunden men du ser ju hur den ser ut… Ingen aning vad det är för anlag eller vart det kommer ifrån. Nu ska jag ju ha den till vit blåögd Avel, så det kvittar. Men hade den dykt upp i färgad Avel hade jag blivit riktigt ledsen…
Om jag vore du skulle jag se tre alternativ:
*Para din hona med en silverfärgad hane.
*Skaffa en chinchillahona om det är det du vill avla på.
*Avla fram det du vill med denna hona, spara det du vill men sälj inget med stamtavla. Inte efter hennes avkommor heller.
Jag förstår vad du menar.
Hanen som hon är parad med är Silver Viltgrå, men båda bär på Chinchilla anlag och då sa uppfödaren att det blir Chinchilla bebisar.
Nu är inte jag så jättehaj på genetik, kan jag säga på en gång.
Kan berätta att jag ska skaffa en Chinchilla hona och avla på när jag har tid för fler kaniner.
Men om det blir Silver Viltgrå istället för Chinchilla så ser jag inget fel med att skriva stamtavla på de ungarna? Eftersom att båda är det.
#17 Aha, trodde pappan var chinchilla.
Men då blir det förmodligen silver chinchilla och silver viltgrå.
Silver chinchilla är inte godkänt men får du silver viltgrå så går de ju skriva stamtavla på. Men upplys köparna om att det kan finnas chinchillaanlag, och skriv det gärna på baksidan av stamtavlorna också. Så har du ditt på det torra. ;)
Okej :) Hörde med Lars nu och han skrev "det är viltgrå silver i henne som syns insprängt i det viltgrå!"Och när vi ändå är inne på färger så ser hennes stam ut såhär:
Fader: Silver Viltgrå
Farfar: Silver Viltgrå
Farmor: Silver Viltgrå
Moder: Silver Viltgrå
Morfar: Chinchilla
Mormor: Silver Svart
Kanske inte är så enkelt att få fram Chinchilla iaf?
Vet ej hur hanens stamtavla ser ut, får den när ungarna har kommit.
Men honans ser iaf ut sådär.
Längtar tills ungarna kommer! :D
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Då är vi två! Första renrasiga kullen för mig! :D
Härligt att vi bor så nära också!
#19 Jag vet ju hur det brukar se ut i mina kullar när jag parar två viltgrå med zobelanlag. Oftast blir det 1-2 viltzoblar, resten viltgrå. Så du kan nog inte räkna med att få så värst många chinchillor, men å andra sidan är ju det positivt ;)
Okej, då får vi se vad som kommer och sen så får jag helt enkelt skaffa en annan hona, har ju ingen användning för denna honan om det inte ger Chinchilla :/
Undrar även en sak till.
Har en Viltgrå hona som jag vill ta en sista kull på, hon har bara Viltgrå i sin stamtavla.
Hur blir det om man para med en Chinchilla färgad hane?
Och vad är "bäst" att para Viltgrå med förutom Viltgrå?
#23 Tycker inte att du bör använda den honan i chinchillaavel som sagt, oavsett om hon ger chinchilla eller ej.
Om du parar viltgrå + chinchilla får du (om de inte bär på annat) viltgrå chinchillabärare.
Bäst att para viltgrå med om man inte har en viltgrå partner, är andra viltfärger.
Enfärgat fungerar, men undvik tan/otter/white då det kan försöra viltfärgen. Även alltför röda färger ska undvikas.
Okej, tack!
Får se hur ungarna som förhoppningsvis kommer har för färg.
Men om det inte tog sig nu eller inte blir någon bra färg överhuvudtaget så gör jag mig nog av med henne och köper en annan hona eller parar min första hona istället.
#21 Ja, roligt när avståndet inte är så långt 
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Ja, precis! :D