Små ungar
Hallå! Förra året i maj tog jag/en vän en kull efter våra kaniner. Ungarna har haft en helt vanlig utvecklig, bortsett från att de är betydligt mindre i storleken än föräldrarna. När jag fick hem mamman (fem månader gammal) så var hon också liten för sin ålder men växte sedan i det på några månader, så jag har inte tänkt på mycket om det mer än att "det kommer", men nu börjar jag nästan bli orolig.
Föräldrarna samt deras föräldrar ligger runt 2.3-2.5 kilo, ungarna från kullen ligger nu, åtta månader gamla, mellan 1.6-1.9 kilo.
Är det här normalt? Kommer de att växa till sig? Jag har aldrig varit med om att någon kanin varit så långt under "slutvikten" i den åldern. De har aldrig varit spinkiga eller små på något annat sett än i själva storleken.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Kanske ligger mycket små djur bakom båda föräldrrana, och så slog det igenom när de kombinerades?
Jag har samma med min kull. Lejon dvv korning. Borde ligga kring ca 1,4 i vikt. De ligger på ca kilot. Normalt hull.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
1# tänkte också på det, men nej, mor och far-föräldrarna ligger också på 2,3-2,5kg. Om de inte kan hoppa ännu fler generationer?
2# Då är jag inte ensam iaf, haha. Mycket märkligt!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#3 Ok. Kan ju vara så enkelt att båda har anlag för att ge smått ändå.
Alternativt att ungarna växt dåligt för att de är födda sent på året, vissa påstår att det kan inverka negativt på tillväxten särskilt om de bor ute.
Alternativt någon form av hälsoproblem, tex coccidier kan ju göra att ungar växer dåligt. Inte alltid de har diarré eller andra symptom.
#4 De är födda i maj, inomhus.
De bor hos olika personer, två bor inne och två bor ute, så jag tror vi kan dra ett streck över just den teorin.
Coccider vet jag inte, men kan ju säga att jag var och testade mina kaniner för coccoidos (eller tja alla tarm-störningar) i april förra året just för att jag ville inte att det skulle bli någonting konstigt om jag tog en kull, och det kom ut negativt. Det är då om det kommit efter det?
Kanske är anlagen ändå. Pappan har en dvärghare som morfar så där är det ju ganska smått. Jag vet inte exakt vilken storlek det är bakom mamman förutom de jag har sett. Tråkigt men så kan det väll bli.
Tack för hjälpen, förresten!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Då är det nog bara anlagen… Vad är det för ras?
Det är hoppkaniner med hoppstam bakåt. Pappans mamma är korsning belgisk hare/dvärghare men annars är det vädurskorsningar bakom så vitt jag vet. Tyvärr är det inte så lätt att veta hur stora de har varit, försökte söka på några namn men det är inte så vanligt att folk skriver ut det.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Nä då är det ju inte lätt att veta…