Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1269 ggr
dvärgisen
0

Dvärvädur

Min dvärgvädur bajsar så att det blir stora klumpar man knappt kan få bort från hennes päls, och hon är tjock och lite aggresiv….Obestämd

Någon som har samma prolem?

juliafrojd
0

Hur mycket pellets ger du?

Zvintos
1

Att hon bajsar såpass mycket och det klibbar, samt att hon är tjock, låter som om hon får helt fel kost. Att hon beter sig som hon gör kan bero på att hon inte mår som hon borde, men kan även vara så hon är i temperament (icke önskvärt såklart).

skuttis88
0

Hur mycket väger hon och har du någon bild?

MVH Celina

Suskiv
0

Vad äter hon och hur mycket?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
2

Äter hon hö? (den viktigaste frågan )

//Joanna

dvärgisen
0

#1 1dl morgon/kväll

#2 ja, hon har varit så sen jag köpte henne(oktober  2012), håller man i henne är hon jättelugn och snäll

#3 ingen aning, aldrig vägt henne!

#4 hon får 1 dl pellets morgon/kväll, vitkål morgon/kväll

#5 hon äter hö från höhållare samt har det i sin bolåda

AkaiTsuki
0

Ta bort vitkålen och minska pellets tror jag ^^,

//Joanna

juliafrojd
0

#6 kål tror jag inte är bra att ge dom överhuvudtaget? :o speciellt inte så ofta..

[Luppa]
0

Menar du att hon får 1 dl fördelat på morgon och kväll, eller 1 dl varje gång? Oavsett så är det för mycket, de flesta Dvärgvädurar klarra sig fint på ca 0-5 dl om dagen.
Kålen kan också vara problemet, det ska ges ytterst lite.
Hur mycket hö äter hon? De bör äta minst en näve om dagen, inte bara peta i sig ett strå då och då.

skuttis88
0

Mina dvärgvädurar får 0,6 dl var och 1 dl är på tok för mycket!

MVH Celina

[Luppa]
0

Jag menar 0.5dl i #9, inte 0-5 ;)

Storkebodas
0

#11 Haha, 0-5 dl, det vore nåt det!

TS: Jag tycker också att du ska minska pelletsransonen till cirka 1/2 dl per dag. Men tänk på att du måste minska givan stegvis. Att göra stora ändringar i maten över än natt är aldrig bra. Glad

Vitkålen bör du nog skippa. Ge lite ruccola eller persilja istället, det mår hon bättre av.

Vilken pelletssort ger du?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

dvärgisen
0

#12 rabbfor köpt på granngården

Fick råd av en tjej som haft samma problem , ska bara ge hö & vatten ett tag och se om något händer!

Suskiv
0

#13 Rabbfor är ett högenergifoder som är tänkt till köttkaniner som behöver mycket näring och protien för att växa snabbt till slaktvikt. Det är inte tänkt till dvärgkaniner som är kelisar.

Jag skulel föreslå att du går över på bara vatten och hö nu tills magen kommit igång ordentligt, sen kan du servera 1-2 msk upp till 0,5 dl per dygn pellets av en bättre sort som tex Jr Farm, Supreme Selective, Oxbow eller Cuni Complete. Det är pelletssorters som bättre passar dvärgkelisar. Vill du hellre köpa på granngården så föreslår jag Lottie.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

dvärgisen
0

#14 okej! Då vet jag :)

Tack alla för alla bra svar!Skrattande