Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 664 ggr
juliafrojd
0

Frigående varannan helg?

Nu är det så att jag bor är hos min mamma varannan helg och nu ska hon flytta till lägenhet. När jag är hos mamma tar pappa hand om kaninerna. I lägenheten tror jag vi har som en "liten" trädgård (utanför dörren). Mamma frågade om inte jag kunde ta med en kanin varannan helg till henne, och de tror jag muffin (kaninen som jag isåfall ska ha med då lilja (den andra kaninen) skulle tycka de var för stressigt, muffin är en sån cool kanin. :P men somsagt då följer ju han med varannan helg. Hos pappa bor dom i varsinna uteburar och i stallet på vintern. Men då kommer jag till en sak, jag har en "trekantig" utebur hos pappa som jag kanske kan göra om lite och ställa på våran "lilla trädgård". Men kan han bli stulen då? För han kan ju inte gå frigående i lägenheten varannan helg när han är van att vara i sin utebur hos pappa (tänker på "klimatet") Så jag behöver lite hjälp, vad tycker ni och skulle de funka? (förlåt om de blev rörigt men jag hoppas att ni förstår annars kan ni ju bara fråga)

candieshk
0

Trekantsburar är inte tillåtna då de inte uppfyller minimummåtten på höjden :) taket börjar ju snedda redan vid marken…

.

Ljusta
0

Om man gör en trekantsbur så pass stor så att man får in alla godkända mått i alla riktningar, dvs låtsas som att du stoppar in en kub med stommen gjord av godkända mått i buren, så är den godkänd. Dock så måste den ju bli ordentligt stor då :)

Stulen kan kaniner alltid bli, men det är ganska ovanligt tack och lov. Så om kaninen inte är så stressad av sig så kan den ju få flytta varannan vecka. Dock så är det nog väldigt få kaniner som vill flänga runt så, men har den matte med sig hela tiden och tryggheten i att samma rutiner följs så går det nog bra :)

Ljustadalens kaningård

juliafrojd
0

Ja den är ju ca 60cm hög så :/

juliafrojd
0

Skulle de kunna gå på nåt annat sätt då?

Ljusta
0

Leta efter en annan bur eller bygg en ny :)

Trekantsburar går inte att använda hur som helst på vintern, och att vara frigående inne på vintern är kanske inte så bra med tanke på temperaturskillnaden.

Ljustadalens kaningård

juliafrojd
0

#5 menade på sommaren :)

juliafrojd
0

Kan han går frigående inne på sommaren då?

Ljusta
0

Ja på sommaren funkar det ju jättebra. Blr nog mysigt för den :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#3 Från mitten menar du då? För det räknas inte :)
Det är väldigt svårt att få en trekantsbur godkänd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Ok vad bra. Men han kommer bara vara frigående när vi är hemma, tror ni vi måste sätta skydd på sladdarna? Han har aldrig bitit/gnagat på m ngt sen kommer han ju bara vara frigående när vi är hemma :) mamma kommer flytta i mitten av mars och sen måste alla flyttlådor osv packas upp och få iordning allt osv. Så i april/maj?

Fridaaaa
0

#10 Det är bäst att göra det ja, det kan gå snabbt om man inte är beredd.

Ljusta
1

#9 Tvärtom är det väldigt lätt att få en trekantsbur godkänd, men det krävs att den är väldigt hög i mitten (mkt högre än 60 cm) och rätt så bred. Om man som jag skrev låtsas att man placerar en tredimensionell rektangel (heter eg rätblock) av godkända mått inuti buren och den får plats så är buren godkänd. en som sagt så kräver det ju att buren har rejäla mått.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#12 Jag har läst på flera ställen att det är svårt att få det godkänt? Krävs en hel del mattematik och uträknande :P

candieshk
0

TS: Jag skulle nog personligen låtit kaninen vara hemma om det handlar om att den ska flytta varannan helg året runt. Hur cool kaninen i fråga än är så blir det ju stressigt att resa dit, byta bur, resa hem och sedan ska den tillbaka igen. Året runt. Jag känner inte kaninen så jag vet inget om den eller hur den skulle uppleva det hel, det är du som får avgöra det. Men jag tror att det skulle innebära mer stress än nöje :)

.

candieshk
0

#12 Väldigt smart tips?! Ska nog själv göra så när det blir dags att bygga sommarbetesburar :)

.

Ljusta
0

#13 Ja det krävs ju lite matte ;)

Och det är inte så mycket svårare att bygga en "vanlig" kvadratisk/rektangulär betesbur, så…

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#16 En annan hatar matte, så fyrkantsburar blir det här haha lättast att räkna ut hihi :D

juliafrojd
0

#14 jag tror inte han kommer tycka de är jobbigt då jag tävlar med dom rätt så ofta och han har inga problem med de ;)

Fridaaaa
0

#18 Men du har ju två kaniner, hur gör du med Lilja då?

candieshk
0

#18 Då flyttar han alltså dubbelt så mycket i och med tävlingarna ;) Får man fråga varför han ska med till din mamma när lilja ska vara hemma?

.

juliafrojd
0

#19 lilja är ju hemma?

Fridaaaa
0

#21 Varför ta med en kanin men inte den andra?
Bättre att båda är hemma eftersom det bara gäller varannan helg :)

juliafrojd
0

#22 lilja skulle inte tycka om de

Fridaaaa
0

Jag hade haft båda hemma hos din pappa, tror det är bäst för dem.

juliafrojd
0

Fast om muffin tycker de är kul gör de inge

candieshk
0

#25 Varför lägger du upp en tråd och frågar om du redan bestämmt dig? Håller helt med Frida, kaniner ska inte flytta mer än vad som absolut behövs :)

.

juliafrojd
0

Jag har inte bestämt mig?

Fridaaaa
1

#27 Man tar det som det på sättet du skriver och vad du har skrivit :)

Jag hade haft både kaninerna kvar, för att det gäller bara varannan helg, alltså inte mycket eller länge.

Clariiz
0

Någon gång kan kaninen väl få följa med men tror det kommer bli jobbigt för den i längden att flytta så ofta. Lär dessutom bli väldigt svårt att få den rumsren och att inte gnaga på saken eftersom dens livsmiljö ändras så pass ofta, tror inte han kommer hinna lära sig rätt och fel men andra ord..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

juliafrojd
0

#29 tänkte på de och tänker inte ta med honom varje gång :) ikke gnaga på saker och rumsren kan han redan ;)

candieshk
0

#30 Varför ska du ta med honom alls? Vad är syftet med det? :)

.

juliafrojd
0

Jag kan inte direkt säga vad syftet är, men mamma frågade ju om jag kunde ta med en kanin då vi inte har ngn kanin där..

Lurvas11
0

Bor kaninerna i samma bur hos din pappa? (Har inte läst alla komentarer)

Hälsningar Lurvas11Glad

juliafrojd
0

#33 nepp, muffin är inte kastrerad ;)