aggressiv hane
Har en mörkgrå lejonkanin som är 6 månader och aggressiv. Vi har han utomhus men låter han komma in varje dag och vi är ute hos han. Vi har en atrium gård och han får springa löst där hur han vill. Men så fort vi kommer ut attackerar han våra ben direkt och biter i skorna, böjer vi oss ner och försöker klappa honom biter han tag i händerna direkt! Vi kan inte göra något i buren utan att han gör utfall mot oss. Han har bitit barnen några ggr i fötterna när han varit inne och dem har blivit jätte rädda för honom, tyvärr även jag! Han är kastrerad då detta började när han va 3 månader och jag fick rådet av veterinären att kastrera honom. Då skvätte han mycket inkl på oss, men det har försvunnit helt! Vi har inte så mycket erfarenhet av aggresiva kaniner, har haft en kanin innan som va rena motsvarigheten. Dem kom från samma uppfödare. Nu undrar jag om det är någon som skulle vilja ta sig an honom? Som klarar detta bättre eller har fler kaniner som vill ha sällskap. Vi bor i Malmö!
Att lära honom att han har inget ut av att vara aggressiv är steg ett i detta fall skulle jag säga. Använd en träslev tex och sträck fram den, han kommer till slut att inse att den inte blir rädd och heller inte är farlig. När han är lugn med sleven kan man testa klappa honom med sleven, när han finner sig i det kan man ta på sig ordentliga arbetshandskar om man är orolig och klappa, gör han något utfall får man absolut inte dra undan handen! Då lär han sig på nytt att han är herren på täppan och kan bestämma över er.
Lycka till med honom! :)
tror inte det hjälper med att lära med en träslev utan ger en tvärtom effekt. det triggar igång istället…
går säker att lära han att bli lugn och han kommer troligen lugna sig med åldern. Men jag hade tänkt som TS eftersom hon har barn som ska hantera kaninen…
Jag hade omplacerat till en äldre med kaninvana som inte kommer ha barn ihop med honom och hoppas på att hans beteende klingar av framöver när han blir äldre..
Hoppas du hittar någon med kaninvana som är beredd at ta sig ann honom TS.
Mvh Johanna
#2 Detta är välbeprövat, av mig själv och av en annan kaninuppfödare som använt metoden under 20års tid på vanvårdskaniner som hon tagit sig an. Jag tror definitivt att det fungerar, det fungerade på min jätteaggressiva hona som var precis lika dan innan träningen :)
Jag tror som #2. Jag skulle inte använda det.
Svårt att säga hur man ska göra, då det är olika från individ till individ.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har försökt med ett decilitermått i buren när vi ska ge honom mat. Tyvärr känner vi att vi inte klarar av honom, därav att vi känner att han få det bättre av någon som kan hantera och har tiden för honom. Är det ingen som har möjlighet att ta honom som bor i Skåne?
Tror också att man bara triggar igång kaninen om man använder sig av saker… Inte normalt för ett Lejon att bli aggressiv skulle jag vilja säga och särskilt inte om han är kastrerad. Säker att han inte har ont någonstans?
Vi hade en hona Lejon innan Tarzan som va hur snäll som helst. Därför valde vi samma uppfödare. Vet inte om han har ont. Uppfödaren tar tillbaka honom, känns skönt!
Bra att uppfödaren tog tillbaka honom. Känns skönt att höra att det finns några seriösa som tar sitt ansvar. Annars tror jag också att det borde kollas upp så att han inte har ont någonstans.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
mycket bra av uppfödaren att ta tillbax honom!! Ansvarsfullt!
hoppas att ni kostnadsfritt får en ny kanin om ni önskar med!
Mvh Johanna
Bra att det löste sig :)