Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 524 ggr
Linda1977
0

Upp i vikt!

Idag ställdes min Bekgiska hare och jag visste ju att han vägde lite för lite, 2,8 kg på vågen hemma. På utställningen vägde han 2,7 kg och slutade på 92,5 poäng. Han är idag 8 månader och ska ligga mellan 3,01-4,0 kg, nästa utställningstillfälle är i mars, vad kan jag göra för att få upp vikten? Han får hö och Svenska foders pellets. Har följt uppfödarens giva och gett han 3 dl om dagen, men då han tillbringar mycket tid i sin Hage blir det att han inte äter hela givan. Har minskat hans utevistelse lite inför denna utställning, vad kan jag göra åt vikten? //Linda

Clariiz
1

Hur ser han ut i hullet? det kan ju vara så att han är liten i storleken bara och då bör du inte göda honom eftersom han då kommer få fett runt organ osv. 
Känns han lite tunn så se till att han äter massor av hö, överdriv inte pelletsen men ge honom lite mer än vanligt kanske och se till att han rör sig så att han bygger muskler och inte bara blir fet.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Elina.
1

Vet inte hur innehållet i svenska foders pellets ser ut men 3dl låter som på tok för mycket för en belgisk hare.

Renrasiga djur når inte alltid rasens idealvikt, vissa kan bli för små eller för stora i storleken. Är han dålig i hullet bör åtgärder förstås vidtas, annars är det bara att acceptera att han är liten för sin ras. Är han 8 månader kommer han troligen att växa till sig något ännu.

Linda1977
0

Tack för svar! När jag verkligen tog min tid att titta på honom tycker jag att han ser lite tunn ut, så det borde väl inte vara helt omöjligt att få upp hullet på honom? En person på utställningen tipsade att ge äpple, päron, banan, knäckebröd , kokt potatis och även potatisskal, är det lämpligt? Vill ju inte att hans mage blir kass. //Linda

Elina.
0

Visst kan du ge det då och då i mindre mängd, men inte dagligen.
Äter han bra med hö?

Suskiv
0

Jag fodrar Ludde som är rex på 6 månader som väger för lite med 2 dl Rabbfor och jag tycker han börjar se lite rundare ut. Han får 1 dl på morgonen och 1 dl på kvällen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Inaarah
0

Jag gav havre, solrosfrön och liknande blandat med pelletsen när jag försökte få upp några kaniner i hull. Dock i små mängder, ett par gånger i veckan.