Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1370 ggr
[kiiiwiii]
0

Vill inte bli lyft

Jag skulle mer än gärna behöva lite hjälp med min kaninhona. Köpte henne från en uppfödare när hon var 8 veckor och enligt uppfödaren så skulle hon vara en kelsjuk och snäll tjej. Första dagarna lät jag henne mest vara för sig själv i buren och känna in sin nya miljö. När jag sedan skulle börja klappa och gosa med henne så sprang hon bara. Jag tänkte att hon antagligen bara var rädd för mig så jag gick sakta framåt och tog allt steg för steg så att hon skulle börja vänja sig vid mig och så. ett tag så blev hon ganska nyfiken och mysig. Hon kom fram när man kom till buren och sprang inte längre iväg när man klappade henne. Och jag började tro att hon skulle bli en riktig liten kelgris. En dag för någon vecka sen skulle jag låta henne hoppa i hagen på gräsmattan en stund när det var fint väder och så men jag kunde knappt få tag i henne? Hon sprang panikartat! Och när jag fick lyft upp henne tog jag henne snabbt intill mig och höll så att hon skulle kunna bli lite lugnare men hon blev bara räddare och räddare. Hon kastade sig åt alla håll och vred på hela kroppen och försökte ta sig loss!! Likadant idag när hon skulle ut, hon får panik :(sen när jag släpper ner henne kan jag inte röra henne igen. Då springer hon bara!! Då får jag börja om på noll igen.. Jag är inte van vid sådana här problem och skulle gärna vilja ha hjälp!!

Storkebodas
1

Det verkar som att uppfödaren inte vant henne tillräckligt vid hantering och mänsklig kontakt. Tyvärr är det ett ganska vanligt problem.

Jag tycker att du resonerar klokt när det gäller att få henne tamare, dvs att ta det steg för steg. Gå tillbaka till det, få henne så tam som möjligt och skapa ett band. När du upplever att hon har förtroende för dig börjar du ta fram handen mot henne. Klappa och klia, men bara om hon tycker det känns okej. Sedan går du vidare till att smeka henne allt närmare där man lyfter henne. Glid med handen precis bakom frambenen. I början kanske du bara tar ett finger.

När hon sedan accepterar det fullt ut kan du testa och lyfta upp ett framben (när du håller handen precis bakom det). Testa sedan och lyft upp hela framdelen, väldigt försiktigt. Variera med att träna att hålla ena handen bakom frambenen, och den andra på bakdelen.

Nu kanske du har förstått principen på hur du ska träna. Tänk också på att alltdid sitta ner på hennes nivå i början. När du kan lyfta henne utan problem, och du märker att hon känner sig trygg, kan du börja att träna på att lyfta henne ur buren. Förvänta dig inte att hon klarar det lika bra där, du kan behöva repetera de grundläggande stegen där, likaså i hagen.

Sedan ska du självklart alltid vara lugn när du är med henne, inte minst när du lyfter. Var noga med att placera handen precis bakom frambenen, på många kaniner kittlas det om man rör dem på magen.

Under perioden du tränar på detta bör du inte lyfta henne alls. Försök lösa det så att hon kan hoppa ut från buren (via en ramp tex) utan att du lyfter henne. Klipp klorna och liknande innan du kör igång.

Använd gärna godis. Små bitar morötter, persilja eller banan funkar bra att ge (de har inga färgämnen och äckel som i djuraffärsgodisarna). Det måste dock vara måttligt. Kaniner är känsliga för att få för mycket sötsaker.

Sist men inte minst, umgås med henne mycket varje dag. Minst en timma. Träna på lyftningen i korta delar på golvet. Belöna ofta, men lugnt. Ett pass får inte vara mer än fem minuter, men du kan repitera några gånger varje dag. Varje gång hon blir rädd går du tillbaka i träningen lite. Är det en speciell del av träningen hon aldrig klarar funderar du om du kan dela upp det i ännu fler steg.

Lycka till!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus