Kanin Våldtäkt?
Hej vad tycker ni är okej och inte okej när det kommer till PARNING av kanin. Har nämligen hört av en uppfödare att hon har en kanin som är rädd för PARNING och måste därigenom bli våldtagen varje gång hon ska paras. När hon berättar det gör hon det väldigt skämtsamt och skrattar. Vad tycker ni om det? Är det okej att göra så bara för att få kanin ungar eller tycker ni att hon borde slippa stressen som uppkommer vid varje PARNING?
Jag tycker inte att det där lät snällt och bra :/ Skulle inte avlat med den kaninen.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Jag tycker inte det är rätt mot kaninen :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm, jag tror jag ändrar mig lite…om honan iblir så stressad och inte vill bli parad ska hon inte gå till avel
#1#2 Jag måste säga att jag håller med er. Tycker det är orättvist mot ett djur att låta den gå igenom stress på regelbunden basis bara för att den ger fina ungar. Då kan man ju inte riktigt mena att man älskar djuret heller om man behandlar den så medvetet :/
Låter fruktansvärt, då har man ingen trevlig syn på levande varelser.
Ändrade mitt inlägg lite.
Tycker som #6 att man bara kan hålla i hon om hon är så pass bruntig att hon slår volter…
Ja jag är ju ingen expert på kaniner men är dom såpass brunstig låter det ju okej att man hjälper till så dom får som dom vill :)
Nej. vill den inte bli parad så vill den inte, precis som om en människa inte vill. Det är inte uppfödarens val om kaninen vill bli parad utan det är upp till kaninen.
#9 Håller med och kan garantera att om en hane hade varit rädd eller ovillig till att para skulle han absolut inte tvingas till något.
Varför inte spara en hona av hennes förra kullar och avla på henne ist? Låta den andra honan "gå i pension för avel" ?!
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Mm ska aldrig tvinga en kanin till att paras !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Enligt mig ska man aldrig tvinga en kanin till PARNING, det resulterar ofta i att kaninen inte ens blir dräktig och den kan bli traumatiserad för livet. Man får acceptera om kaninen inte vill, vi har ingen rätt att tvinga dem få ungar bara för att vi vill. Men om honan är så brunstig att hon rider på hanen och bara snurrar runt så tycker jag att det är okej att hålla i henne lite grann. När min hona parades för första gången var hon så brunstig att hon nästan slog volter, så då höll jag i henne lite grann. Sedan lugnade hon ner sig lite och låg still istället.
Hälsningar Amanda och kaninerna