Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 760 ggr
linnea.cullen
0

hona utan kullar??

hej undrar till er som vet, om jag tex endast vill ha två kaniner här hemma som sällskap..

o köper en kastrerad hane och en hona…

är det farligt? för honan att hon inte får några egna kullar längre fram.. ??eller kan jag ha två kaniner på detta sättet..

linnea.cullen
0

eller kan jag istället köpa en hona som faktist är runt 8-9 månader o låta henne bo ensam??.. är det någon riskt för hennes hälsa att hon inte får några ungar.. ??

[MiniPim]
0

Förstår inte riktigt vad du menar, fast kaniner behöver ju inte få ungar för att dom ska må bra. Sedan är kaniner inte flockdjur så det är ingen fara att du köper en ensam! :) Om det är så du menar!

linnea.cullen
0

ja täntke på hennes hälsa.. just nu är hon 7 månader den jag verkar ha ett lite extra öga på..som jag gärna vill köpa.. men tänkte på sjukdommar..kan hon få nån sjukdom i äggstockarna om hon nu inte ska gå i Avel i framtiden.. och en fråga till den där tonårsperioden .könsmognaden som folk ibland tycker är så jobbigt.. när går den över?.

Fridaaaa
0

Nej det är ingen fara för en hona att inte få ungar :)
De löper inte större risk att få t.ex livmodercancer än en hona som fått ungar :)
Det enda sättet är att kastrera honan, så kan hon inte få livmodercancer eller livmoderinflammation :)

Jag har haft en kanin som varit i "tonåren" som folk kallar det, ingen annan. Har en 7 månaders hona nu t.ex och en 8-9 månaders ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

#3 Jag tror inte det kommer vara något problem om du inte tar kull på henne. Jag är inte säker alls, men jag tror det varierar. Hoppas någon mer kunnig kan hjälpa till. Lycka till! :)

linnea.cullen
0

okej men hur stor är risken att hon får livmoderscaner eller inflamation.. kan man tex när hon blivit äldre ha kaninungar med en yngre killen om jag bestämmer mig för att skaffa en liten kaninunge till längre fram.. typ när hon är 1½- 2 år..eller ..

jag har inga kaniner därför undrar jag så mkt..vill ha den där 7 månaderns tjejen.. men vet inte hur det kommer att bli..tog kontakt med säljaren igår den fanns kvar..men skulle utställas den 20 och hon ville bara sälja till utställningsintresserade..

måste man ställa ut sin kelkanin..

eller är inte det här en bra kanin för oss

[MiniPim]
1

#6 Risken är nog inte så stor, men om du vill vara heelt säker är det bra att kastrera. ^^ Jag tycker inte om utställning egentligen, men om uppfödaren vill sälja till utställare får du nog bara acceptera det. En kelkanin kanske är bättre för dig som är nyböjare. :)

Fridaaaa
0

#6 Om du ska ha henne med en yngre kille måste han vara kastrerad minst 4-6 veckor innan de släpps ihop.
svårt att säga hur stor risken är, är så himla olika. Men vill man vara på säkra sidan, så kastrerar man henne. Men då måste ev hankompis också vara kastrerad ändå,

Om hon ska ställas, tror jag inte hon får kastreras.
Nej man måste inte ställa en kelkanin men uppfödaren kanske bara föder upp för utställning och bara vill sälja till utställningsintresserade, eller just vissa kaniner vill kanske uppfödaren vill bara ska komma till utställningsintresserade :)

[MiniPim]
0

Och ja som fFrida säger är utställning för avelsdjur typ :)

linnea.cullen
0

hon hade dock en kanin till med som hade ett litet bettfel..förstod inte riktigt vad som menas med bettfel.???

. men den andra som skulle ställas ut var sååå mkt sötare..brun zobelsiames..

linnea.cullen
0

såg inte ditt medelande.. frida.. men om man vill ha kullar på henne senare ..efter att hon varit hos oss en tid..går det bra med en yngre kille..?

vill inte ha kullar nu vill börja med EN kanin..men i framtiden när vi kanske bor i hus o har trädgård så vill jag nog ha fler..

[MiniPim]
0

#10 nää köp ingen kanin med bettfel, absolut inte! Det är när dom har problem med tänderna

Fridaaaa
0

#11 Beror på vad man räknar med "yngre kille". Men man brukar vilja vänta med att para med vissa hanar, för att se hur dem utvecklas osv.
Men hon bör itne vara över 1½ år när hon får första kullen, upp till 2 års ålder KAN gå bra om hon är i bra hulll, kondition osv.
Men om det är eran första kanin rekommenderar jag inte att ta kull.
Bättre att lära sig mycket om kaniner först, utvecklas, läsa på mycket osv :)

linnea.cullen
0

obs ..om hon är 7 månader + har hon då växt ifrån den där tonårsperioden..o vad är det egentligen som menas då?.. blir hon lättretlig o vill inte vara bland oss..eller vad är det då man menar..när har hon växt ifrån det där då.

Fridaaaa
0

#14 Vissa blir mer sura osv, men det kan honor även bli vid brunst.
Det är lite olika från kanin till kanin hur de beter sig vid "tonårsperioden" och när de växer ifrån det, är individuellt :)

linnea.cullen
0

ca ålder?

vågar jag köpa den här kaninen som är 7 månader som första kanin..eller ska man ha yngre..

annars får jag ju satsa på en kanin o ha henne på utställningar tills ja bestämer mig för att skaffa fler..

men en utsällningkanning är väl lika gosiga som en kelkanin eller

Fridaaaa
0

#16 Är det en dvärgkanin så hade jag personligen väntat tills minst 7-12 månaders ålder, så man ser hur det utvecklas, osv.

Ja åldern gör ingenting, den är bara ung ännu :)

Hur gosiga dem är,beror på individuden, :)
Men skulle  hon inte sälja till utställningsintresserade? Men utställningskaniner blir lika bra kelkaniner, det beror på individen :)

linnea.cullen
0

ja kan ställa ut henne om det krävs..det är väl en gång om året som utställnign sker eller.. det kan jag gott få tid till.. så får man nog helt underbara ungar längre fram…ska jag satsa på henne då..?? eller ska jag leta ny.. låter som en jättefin kanin o bra ägare som tar hand om henne..

linnea.cullen
0

kan jag ha henne i utebur eller måste den vara inne ..just nu är den ute..

Fridaaaa
2

#18 Uställningar är året om, sedan får man kolla vart man bor, hur ofta det är utställningar osv.
Men läs på skafs sida ang utställningar :)

#19 Bor den ute nu, får den vara ute tills våren, innan man kan ta in den, annars är risken att den får värmeslag :) Kaniner bor likabra ute som inne :D

linnea.cullen
0

jaha okej men det var ju bra..för har småbarn i hemmet som kommer hålla på med spån o halmet som trillar ut så det vorre  absolut bättre att ha den ute.. vi har tom hunnit bygga färdigt uteburen.. något att tänka på när det gäller den..behövs nån isolering innuti så det blir varmare eller den klarar av kylan.. kan bifoga länk till bloggen så kan du se..? provar via medelande för detta gick inte,.

Fridaaaa
0

#21 Ha bra stora mått. Minimåtten är minst 50 bredd och minst 50 höjd, och minst 0,5 kvm totalt men jag hade haft mycket större, minst 120x60x50 :D

Det ska vara minst 3 heltäckande sidor på buren.
Det beror på vad man isolerar med, vanlig isolering är inte bra, blir lätt mögel osv.
Men ha mycket halm i huset, så klarar dem det bra :)

Ja gärna :)

linnea.cullen
0

hej det gick inte att länka så du kan se.. men den är jättestor hemmabygge..tvåvånings med öppningsbar tak..  den är ca 116 lång och 60 bred och 120 hög..så det blir bra om jag ska ha fler sen.. men den är byggt med trall och bjälkar..så jag undrar om man måste ha någon isolering.. där är 3 heltteckta sidor som du säger.. endast där framme finns fönster..

men kan det bli för kallt..ska man ha spån eller halm utehus?

Fridaaaa
0

#23 Ok härligt! :D
Jag har spån med halm ovanpå i huset till min som bor i utebur och halm i husen till kaninerna som bor i boden :D

linnea.cullen
0

okej så ingen ectra isolering behövs då i bygget om man har spån eller halm.. maila mig på linnea.cullen@live.se   så kan jag nog skicka dig länken därifrån så kan du se hur vi gjort..

Fridaaaa
0

#25 Du kan klista in länken till din blogg här? :)

linnea.cullen
0

det gick inte klistra in här..hur gör man..e ganska ny på ifokus

Fridaaaa
1

#27 Du kan skriva bloggens adress bara, sedan markerar du den texten och klickar på "infoga/redigera länk" (är som en kedja är symbolen), sedan skriver du in bloggadressen där (glöm inte http:// först) och sedan på infoga :)

linnea.cullen
0

swepseudonym.blogg.se       så ska det nog gå..gick inte att klistra in..men då får du leta upp där kaninhuset hahah..

linnea.cullen
0

tips? på färg o annat som behövs tas gärna emot..  finns det nån tråd här med kaninburar kanske som man kan fortsätta på..

Fridaaaa
0

#29 Ser tjusigt ut :)

linnea.cullen
0

okej så det gick att se..va bra.. nu ska där bara fixas lite med färg o lite annat smått o gott.. blommor o annat ska också ut i den annars så tomma balkongen.. haahah lämna gärna nån komentar där vorre roligt.. o kunna följas om du har någon blogg..

Fridaaaa
0

#32 Kan göra det sen, kollade bara buren nu, ^^,
Mina bloggar står i min signatur ;)

linnea.cullen
0

hur lägger man till det i signaturen då:S

Fridaaaa
1

#34 Man måste ha Insider :) Kostar 20 kr eller 200 Guldmynt som man kan samla på :)

Menade att mina finns där att hitta ;)

linnea.cullen
0

jag kollade lite..vilka söta kaniner du har.. naaw..jättefina.

Fridaaaa
0

#6 Tack ska du ha :)

[Mi-rand-a]
0

nej, ingen fara, har själv en okastrerad hona som aldrig fått kull och nu fyller hon 3 så ingen kull blir de heller och hon mår finfint :)

linnea.cullen
0

ja men då chansar jag på henne, vill gärna ha den där lejonhuvade dvv. bruna zobelsiamesen jag tittat på ett tag..hihihi..oemotståndlig i mina ögon..hoppas bara hon trivs här..=)..

Storkebodas
0

Jag tycker du ska köra på, om du nu redan fastnat för henne. =) Att ta kull bör du nog vänta med, en hel del kunskap och erfarenhet behövs innan dess. Dessutom är det nog inte en särskilt bra ide att ta ungar efter sin allra första kanin.

Som någon sa tidigare behöver du inte ha henne tillsammans med en annan kanin. För de flesta kaniner räcker det att umgås lite med människor.

Sedan vill jag bara säga att det är bra av dig att köpa från en uppfödare. Många som köper kanin för första gången gör missen och köper från djuraffärer.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

linnea.cullen
0

jag har nu ring till säljaren.. o gubben åkte iväg för att köpa transportbur lite spån o annat som behövs.. ska bli så roligt..får hem henne snart.. hon är en utekanin så i den nya uteburen blir hon nog jättenöjd..

ska jag låta henne vara ensam ett helt dygn innan vi kelar o kosar med henne för att hon ska trivas..eler hur gör man nu..läste det någonstans..

linnea.cullen
0

gosar ska det stå hhahah :$  längtar..lägger upp bilder sen på henne..

det är en lejonhuvad dvv brun zobelsiames =)

Storkebodas
0

Eftersom att det blir en stor omställning för henne att flytta så bör du nog inte hålla på jättemycket med henne i början, hon behöver lite tid att vänja sig. Men du kan ju vara runt buren och prata lite med henne, det är ett trevligt sätt för henne att möta dig.

Efter några dagar kan du ta ut henne ur buren och gosa och borsta henne.

Ett litet tips? är att gå in på kaninmagazinet och läsa lite om vad du behöver där. Ni verkar ju vara i köpartagen nu. ;) Länken är: www.kaninmagazinet.se. Om du går ner lite så finns en spalt till vänster där många länkar till bra artiklar finns.

Kram Elsa

tussen12
0

(Har inte läst alla komentarer)

själv skulle jag kastrera en hona som inte ska gå till Avel, Har själv erfarenhet av det,Min kanin fick det.. inte kul!!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

linnea.cullen
0

hej nu har jag min kanin här hihi det blev en hona med mkt päls..:)blev en annan efter en liten pratstund med säljaren..

far hon inte illa av att inte kastreas

då vill jag inte kastrera.. :(.. varför kastrera henne om hon endå bor själv?

vill nog ha ungar på henne sen.och det går väl bra upp till 1-2 år eller..

hon skulle nog få aldeles för söta ungar så söt som hon är..:P..

Fridaaaa
0

#45 Nej det gör hon inte. Aldrig kastrerat honor.
Därmot finns risk för livmodercancer & livmoderinflammation precis som på alla hondjur:)
De som kastrerar honor som går själva är oftast pga att de vill ta bort risken för livmodercancer & livmoderinflammation, samt att vissa honor kan vara sura vid brunst, då slipper man det :)

Storkebodas
0

#45 Jag skulle nog säga att hon mår bättre av att kastreras. Många honor som kommer upp i åldern 8+ drabbas av livmodercancer mm, och eftersom att de då är såpass gamla är det mycket större risk att utföra operationen. Därför är detta en vanlig avlivningsorsak. Då är det bästa att redan ha förebyggt det hela med kastrering.

Jag måste också tillägga att det är ganska vanligt att även yngre honor drabbas av dessa sjukdomar. Dock är det tyvärr så att det i få fall konstateras det att det är livmodercancer, eller liknande, eftersom att det är många inte ens märker att kaninen mår dåligt, eller vägrar "slösa" pengar på veterinären för att kolla upp vad det är.

Jag tycker inte att du ska ta kull på din första kanin. Det krävs mycket kunskap, och jag tycker att man ska ha haft ett antal kaniner innan. Dessutom kan du inte ta kull på henne bara för att hon är söt. Skulle man ta kull på alla kaniner som är söta skulle världen vara översvämmad av kaniner. Vilket den nästan är redan, eftersom att allt för många tar kullar just för att kaninen är så söt eller snäll.

Så för att sammanfatta det hela: jag rekommenderar dig att kastrera din kanin, både hon och du skulle vinna på det. Sedan tycker jag inte heller att du kan planera att ta kull på henne eftersom att du inte har erfarenheten som krävs, och du kan inte heller veta att hon duger till Avel ännu. Glad

Kram Elsa