Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1594 ggr
Viljans
0

Ålder på parning

Sitter och läser om Avel på massa olika hemsidor men det står olika överallt. Vad tycker ni är den yngsta åldern en kanin kan avlas på och äldsta? Och med äldsta menar jag, när ni tycker man ska lägga av med aveln på en hona som redan fått en del kullar innan?

Fridaaaa
2

Hona: 7-18 månaders ålder första kullen. Upp till 24 månaders ålder kan gå OM honan verkligen är i bra kondition osv, som t.ex tävlingshoppkaniner.

Hane: När han är färdigvuxen, så man ser hur den utvecklas.

Maxålder är svårt, men 4-5 års ålder max tycker jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
2

Ville bara säga att många som tävlar med sina kaniner i hoppning parar oftast honor som ska få sin första kull runt 1-2års ålder, då dom vill att kaninen ska klassats upp. Fast då är de ju en kanin med väldigt bra kondition och de händer inte fler komplikationer än när man parar en hon runt ca 8-12mån ålder..

Fridaaaa
1

#2 Det var just det jag skrevFlört

juliafrojd
1

#3 Aa jag vet, men sa de till TS :P

Fridaaaa
0

#4 Me to ;)

Viljans
0

Ok. Men min hona är antagligen dräktig (tjuvparning då) och är i Juni 6 år. Kommer det hända något? Hon har haft 4 kullar tidigare och har varit hoppkanin från ca 1 år till 3. Men nu är hon bara sällskap och har lite hull på sig om man säger så.

devilsdaughter
0

Verkar hon pigg och frisk för sin ålder så skulle jag nog våga tro och hoppas på att det kan gå bra eftersom hon har fått kullar tidigare..

Viljans
0

Alltså hon är pigg, och frisk är hon defenetivt. Men skulle något hända, vad är det som kan hända då? Att ungarna dör? Eller att hon dör?! Vet inte ens om hon är dräktig än (har bara gått 1 dag sen jag hittade dom). Men såklart man blir orolig.

devilsdaughter
0

Att hon dör, och då också antagligen ungarna. Kan vara så att hon inte får tillräckligt kraftiga värkar och att förlossningen då inte sätter igång ordentligt, honan dör då med ungarna i magen. Eller att hon blivit stelare i kroppen och pga ålder har mindre energi och då får svårare att få ut ungarna..  De kan fastna osv..

Förhoppningsvis är hon inte dräktig, och om hon är det så kan det ändå gå galant!

dermot
1

Hur är hon i hullet? Överviktig, normal eller är hon mer åt det klena hållet?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

devilsdaughter
0

När jag skrev inlägg 9 så¨tänkte jag att hon inte hade fått kullar innan, men eftersom hon har det så blir nog inte bäckenet något problem. Jag tror att det kommer att gå bra om det blir några ungar eftersom hon är pigg och har fått ungar innan..

¤10, lite extra hull har kaninen..

Viljans
0

#10 Hon är ju lite ''mullig'' om man säger så. Hon är ju inte världens mest ''vältränade'' kanin precis haha. :) Varken överviktig eller klen, men lite hull har hon :)

#11 Åh herregud blev helt kall när jag läste det du skrev. Ja hon har fått 4 kullar innan. Så jag hoppas ju på att hon inte har något i magen, men om hon har det hoppas jag att allt går bra..

dermot
0

Då ska det nog gå bra. Så länge hon inte är överviktig (och inte har varit det) så tror jag inte det är någon fara. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

devilsdaughter
0

#12: Förlåt, såg att inlägget såg lite "drastiskt" ut, men jag fick av någon anledning för mig att det var första gången för henne! Det finns ju de som fortsätter att ta kullar på sina kaniner trots att de blivit lite äldre..

Men hon har ju som sagt fått ungar tidigare så kroppen har koll på vad det handlar om!

[Luppa]
1

Det #9 nämner kan hända även en hona som är i kondition och ålder för att få kull. En dräktighet och förlossning är alltid en risk för honan, men i de allra flesta fall går det bra.
Risken för komplikationer ökar dock med åldern.

Viljans
0

Ska åka till vetten med henne och kolla om några dagar när det är mer säkert om hon har ungar eller inte. Så får veterinären se om hon har ungar eller inte och OM hon har det ifall det är en fara för hennes hälsa eller inte. Det måste ju finnas något man kan göra.

Alltid det säkra före det osäkra! Vill inte mista min skatt. Även om det vore helt ofarligt så vill jag inte ta den risken!

Tack för alla svar och hjälpen jag fick! NI är bäst :)

devilsdaughter
0

16: Bra ide! Skönt att få veta säkert också hur det ligger till. Men som Luppa säger så är det aldrig helt ofarligt, det är alltid en risk för alla djur att gå igenom en förlossning.