Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 570 ggr
hobbymupp
0

Sommarhem, tankar

Jag funderar på att organisera ett mindre inackorderingshem i sommar, vet själv hur svårt det kan vara att hitta folk som kan passa ens djur när man är borta. Speciellt om det är ett bra tag man är iväg.

Men nu funderar jag lite på de mer problematiska delarna av ansvaret. Hur gör man om kaninen blir sjuk? Såklart tar man den till veterinären, men är det tex förstoppning pga fett foder (alla har ju såklart med sig eget pellets för tiden) eller den lilla flyttstressen så är det ju inte mitt fel, bara tråkigt att det skedde precis när den bodde hos mig. Vetereinärkostader kan ju bli jättedyra, och då känns det ju konstigt att hosta upp tusenlappar för en kanin som kanske blev sjuk pga grunderna i sin vanliga skötsel? Hur skulle ni gjort/tänkt om ni skulle lämna er kanin hos någon?

Jag hade tänkt gå igenom det mesta när kaninen kommer till mig, ögon, öron, bakdel, tänder osv. Finns en del osäkerheter som jag ska planera vidare på, men detta är den största tankenöten. Hjälp?

Trasdockaa
0

Skriv alltid kontrakt med vilka kostnader var och en part står, och tänk på att inte inackordera fler än 6(?) stycken (har jag för mig att det står i lagen) per år =)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

hobbymupp
0

#1, Ja det är precis vad jag ska göra, men jag är osäker på vad som är rimligt? Hur avgör man om skadan/sjukdomen är vållad av mig eller ägarnas skötsel? Eller ska ägarna alltid stå för allt annat utom kanske undersökningskostnad? Hm.

Tack för tankarna :D 6 st är det ja, annars måste man ha tillstånd o sånt. Vilket jag dock kanske hade fått, har gått kursen man måste gå för att bedriva verksamhet, men har inga planer på det :)

Frosstis
0

Men man måste väl inte ha kontrakt eller något om man bara ska passa djuren? Om en uppfödare skulle åka iväg och har 9 kaniner, så måste ju inte den som ska passa kaninerna skaffa kontrakt.. ;)

hobbymupp
0

#3, Nej det finns väl inga regler för det, men nu ska jag ju ta hand om för mig helt okända folks kaniner. Och för att inga tvister om pengar sen ska uppstå så är det kanske smart att skriva avtal på det?

slarvigt
0

Hm, jag skulle nog säga att ägaren till kaninen ska betala hela veterinärkostnaden. I slutändan så är det ändå ägaren som väljer ifall den vill att du ska ta hand om kaninen. Om det däremot är en skada som uppenbart tillkommit hos dig är det ju en annan fråga (benbrott efter fall eller dylikt).

Om man har en verksamhet kan man kanske skaffa en försäkring för sådant?

hobbymupp
0

#5, Så kan man ju tänka ja :)

Försäkring känns lite satsigt för några veckors passning av typ 3-4 kaniner i sommarstugan ^^ Men hade det varit en större så hade man säkert fått ha sånt

slarvigt
0

#6 Om jag skulle lämna min kanin där så skulle jag nog också tycka att det både kändes rimligt och att det var positivt - då skulle det vara större chans att kaninen fick komma till veterinären i tid. (Även om man möjligen inte bör formulera sig så inför potentiella kunder, det kan ju lätt låta som ett hot :P)

Ja, det är klart :)

hobbymupp
0

#7, Veterinär kommer jag ju absolut ta den till om jag tycker kaninen verkar må dåligt. Så om det inte är något enligt veterinären så kanske jag kan stå för kostnaden. Men att ta dit den är inget problem :)

Ja sen är det ju formuleringen. xD De måste ju förstå att jag kommer göra allt för att deras kaniner ska må bra ändå xD

slarvigt
0

#8 Jovisst! Jag menar bara att ifall ägaren vet att den själv blir betalningsskyldig för veterinärkostnader så kanske den litar i större utsträckning på att du faktiskt tar kaninen till veterinär ifall det skulle vara något. Annars kanske ägaren tänker att du skulle tveka pga kostnaderna. Så skulle jag nog tänka, menar jag :)

hobbymupp
1

#9, får hoppas andra är som du :D