Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1971 ggr
[Bambis]1
2

Tips bur

Hej jag har två kaniner som jag skulle vilja bygga en ny bur till Men vet inte riktigt hur jag skulle kunna bygga den? Har ni några tips?? Den skulle bli ca 120-140cm lång :)

Fridaaaa
2

Minst 1,5-2 kvm hade jag haft till 2 kaniner, inte mindre :)
Så 140x100 eller 140x120 hade jag haft :) Eller 200x70 eller liknande :P

Lagligt sätt får de ju vara på 0,5 kvm tyvärr, men det är ju på tok för lite :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bambis]1
2

Ok tänkte ha en 2 meters Hage under buren typ så dom får gå ner i den när dom vill :)

Fridaaaa
2

#2 Ja det låter toppen :)

[Bambis]1
2

Ännu får gärna lägga up bilder på era burar också

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här bor Viola, 120x60
De andra har jag ingen bild på.
Men 2 flickor bor i ena boden på ca 2 kvm och en jättekanin som bor på en yta på ca 4 kvm och sedan har jag lilla Ella i en utebur på 180x120, så ca 2 kvm :)

Suskiv
3

Såhär ser det ut hemma hos oss.

Här bor Dior i en bur som är 120x60x60/50. Byggd av gamla lastpallar.

Här bor resten av gänget. Rexarna bor i tvåfackaren på 160x60x70 per fack och resten bor i vår akutlösning med inneburar och pressening. Inneburarna är på 120x60x55 (Ja även de sista inneburarna är upphöjda numera.)

Till våren ska vi bygga nya burar. Just nu lutar det åt att byta ut alla burar mot tre trefackare där varje fack kommer vara 120x80x60 resp 80 så att det är godkända upp till 3,5 resp 4,5 kg. Iden är att bygga dem av pallkragar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Bambis]1
0

Snyggt! Vill också bygga bur :D

Carro_o_Kompis
0

suskiv:

Spännande med en bur byggd av lastpallar, har ni gjort det själva? En sån skulle jag vilja göra.

Suskiv
0

#8 Det är min pappa som har byggd den. Han hade massor med lastpallar hemma eftersom han eldade med sånna. Så han tog bort alla spikar och fick då 120 cm långa brädor som var perfekta att bygga med. Golvet i buren är gjort av lösa 120 cm brädor så om golvet ruttnar så kan vi byta ut det Till taket hittade han en bit marinplyfa Så taket är vattentätt. Buren kostade honom under 200 kr att bygga och det var nätet och gångjärnen som kostade pengar.

Carro_o_Kompis
0

Smart, det var en riktigt fin bur!

Vart får man tag på lastpallar?? Hehe..

Suskiv
0

Lastpallar finns lite här och var. Min pappa fick dem från sin frus brors jobb.

fossingen
0

#6 Det är bra att vara fiffig och återanvända material :) Brukar grilla mycket på sommaren och då är lastpallar också ett plus :D

#10 Lastpallar finns lite överallt, t.e.x träfirmor brukar ha massvis med lastpallar som bara står och skräpar som kastas.