Sorglig med Blocket annonser! :(
Tår i ögonen och en stor klump i halsen fick jag när jag tittade in på Blocket/Gnagere i landet att kaniner mest bara bortskänkes. Så sorgligt och att kaninerna förstår inta vad som pågår. Vissa människor ska inte köpa djur till sina barn och låta bara dom ta hand om dom. Dom måste även också ta ansvar. Sen så är dom inte intresserad av den längre. Och vad händer då, jo en Blocket annons " kanin bortskänkes". Även sorgligt att dom parar kaniner och sen skänker bort ungarna. Människor måste ta mer ansvar tycker jag och tänka igenom " varför ska jag köpa den till mitt barn?, kommer h*n sköta om den?, vad ska jag göra med den när mitt barn inte vill ha den längre?, Kan jag ta hand om den när h*n inte vill ha den?"
Håller med dig helt och hållet.
En symbolisk summa på 50:- tycker jag man kan ta. Samtidigt är det lättare att bli av med en kanin som man skänker bort den (såklart), men då ska den skänkas till ett bra hem där man kan hålla kontakten med den nya ägaren. 
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Tycker också det hemskt! :( Funderar på att lägga in min Amy på annons… men gör det när jag är helt säker, för tycker om henne för mycket! :) Det kan bli lite mycket saker nu på våren som kan ställa till det tyvär.. flytt och mycket praktik och praktiken kommer pågå sen tills jag är färdigutbildad med min måleri-utbildning. Jag tänkte mig nog inte så noga för när jag skaffade henne. Men som sagt, det kan ju gå bra också.. så får se :)
Jag säljer inte kaniner till folk som säger att de vill ha en kanin till barnen. 9 av 10 barn lessnar på djuret efter ett tag, då vill jag att det finns en intresserad vuxen så att kaninen får det den behöver och slipper hamna på Blocket.
I praktiken har ju föräldrarna huvudansvaret för djuren. Tycker också det är dumt att köpa till barn och för att sedan se dem ledsna och skänka bort så fort. Då är det bättre att hyra en kanin eller vara fodervärd på en kanin för att se om de är något intresse för barnen, eller helt enkelt skaffa ett djur som föräldrarna själva är intresserade av som de kan sköta ifall barnen inte gör det. Många djur jag tagit hand om har barnen ledsnat och föräldrarna omplacerar då.
Hellre att kaninen hamnar på blocket än att den blir sittandes i buren övergiven.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Absolut! Men ännu hellre att den får stanna i sitt första hem och ha det bra ;)
Ja det är synd :(
Såg en nu där 2 kaniner bortskänkes, men att buren inte medföljer. Skumt! Vad ska de med buren till då om de inte ska ha kaninerna kvar?
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
#8 Köpa roligare (yngre) kaniner? Eller så säljer de buren separat = mer pengar, eller så är den redan tingad till ngn de känner.
Har man inte råd att köpa en kanin har man knappast råd att ta hand om den.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag själv har tagit hand om en kanin som bortskänktes. De sa att den var gammal - det var därför de skänkte bort den. Den var bara 3 år 
Dock världens gosigaste kanin som jag lät flytta hem till min släkting där den mådde bra tills den dog vid 7 års ålder.
Jag brukar alltid sätta ett pris om jag någonsin lägger ut annonser - och sedan om jag tycker att ägaren passar och att man då vet att den har råd att köpa kaninen så brukar jag kunna skänka bort den till rätt hem.
Men sätter alltid ett pris så att man får seriösa köpare från början!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Nä, jag förstår inte heller varför man skänker bort kaniner. Jag tar normalt 400 för mina, oavsett kvalitet. Har testat att sänka ner mot 100 när jag har haft ungdjur som varit svåra att sälja, men det gör inte att fler hör av sig.
Jag sålde mina för 200 kr vilket jag tyckte var ok pris med tanke på hur lite rasrena med stamtavla kostar. Trots det hade jag folk som prutade.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D