Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 852 ggr
[Plumskaniner]
0

Borde jag åka in?

I morse när jag kollade igenom Charlie märkte jag att örats päls i princip var borta. Observera att det finns lite päls kvar, och hon har i vanliga fall rätt dåligt med päls där. Men på ''sidan'' var det alldeles kalt. Hon äter/dricker som vanligt, har inga beteende ändringar och rör på sig som vanligt.
Örat är torrt, men såg inte irriterat ut.
Någon här som har bild på någon sorts ohyra eller eksem? Hittar inget i pälsen, men något måste det ju vara.
Det finns ingen sorts salva/kräm som jag skulle kunna testa innan jag åker in till vet?

& vad kostade det för dig när du kollade parasiter eller nu vad det heter?

Väldigt tacksam för svar! Skrattande

tussen12
0

Jag tog lite lite olivolja på örat, det blev mycket bättre för mej:)

Vet inte varför det hjälpte haha.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Plumskaniner]
0

#1 - Var örat också torrt osv? Har kollat runt lite och det är tydligen fler som gjort på det viset :)

tussen12
0

ja, hon tappade lite hår och örat var torrt. Efter lite olivolja kom pälsen tillbaxs.:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Mi-rand-a]
0

Min hona hade något liknande i somras, trodde först hon höll på fälla så reagerade inte då hon mådde bra, drack och åt normalt men när de gått ca 3-4 vekor och de inte kom mer hår på öronen än några strån så började kolla runt på nätet  och blev helt 100% säker på att de var kvalster då de fanns en bild på en kanin med kvalster som bara tappat päls på öronen + att de stod att kaniner inte behöver märka av de då de inte alltid kliar mm. Åkte in med henne och veterinären sa att de var skabb utan att ens att titta på henne! ( mycket dåliga veterinärer här) men fick nån spruta mot skabb (hjälper mot kvalster också) som jag skulle ta ca 3 gånger var 10e dag(?) sen försvann de men hon är fortfarande lite tunnhårig på öronen. De gick allt på 300 om jag inte minns fel :)

[Plumskaniner]
0

#3 - Åh okej, får ta och testa!

#4 - Usch, men ja, jag är rädd att det ska vara något sådant. Men det gör alltså inte något om man avvaktar några dagar innan jag ringer vet, & har du bild på det möjligtvis?

[Mi-rand-a]
1

#5 Om hon verkar må bra så gör de inget att du väntar några dagar, tror jag ska ha några bilder på minneskortet ska kolla och se ifall jag hittar dom :)

[Mi-rand-a]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så såg hennes öron ut då, dålig bild men syns lite iaf :)

[Plumskaniner]
0

#7 - Åh herregud, är verkligen exakt sådär som hennes öra ser ut..

[Mi-rand-a]
0

#8 ojdå, testa sätt olivolja som #1 säger och se ifall de hjälper, behöver ju inte vara samma sak som min kanin hade men annars bör du nog åka in

Lurvas11
0

#0 Du kan ju ringa och rådfråga vetrinär annars om du är osäker.

Hälsningar Lurvas11Glad

Oliviahack
0

Lever kvalster när det är kallt ute?

[Plumskaniner]
0

#9 - Problemet är bara att hon inte har något inuti öronen eller klåda, så är säkert något annat. Men så ser det i alla fall ut. Har flera bra kliniker nära mig så bokar tid idag eller imorgon, känns som att det är bäst nu när jag vet att det är något som veterinären behöver fixa till!

[Plumskaniner]
0

Det ser ut som #7, dock inte lika mycket, men det är på god väg. Så någon ohyra måste det väll vara då?

[Mi-rand-a]
0

#12 min hade inte heller klåda eller kladd i öronen som de står att de oftast är om de skulle vara skabb, därför jag tror att de var kvalster, men testa känn längst öronroten och se ifall hon reagerar och om hon gör de så är de troligast skabb och om inte så kanske du har "tur" att de bara är kvalster eller helt enkelt bara torra öron.

[Plumskaniner]
1

#14 - Jag kände tidigare och hon bara satt där som vanligt och brydde sig inte ett dugg. Så förhoppningsvis var det din veterinär som inte var så kunnig, haha! Men ska be pappa boka tid antingen idag eller imorgon så får vi se vad det är för något hon har..

[Plumskaniner]
0

Har pratat med veterinären & bokat tid nästa tisdag.
Hon klarar sig tills dess va? :/

[Mi-rand-a]
1

#16 joo klart hon gör! om min gick med de 3-4 veckor helt utan problem så tror jag din klarar sig finfint, bara att hålla lite extra koll så du ser att hon äter och dricker som hon ska och försök se om hon kliar sig mycket på öronen

[Plumskaniner]
0

#17 - Skönt att höra, ska börja tvätta det osv så kanske det blir lite bättre tills dess. Men får tänka på att det var tur att hon fick någon ohyra och inte något allvarligare!