Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 665 ggr
candieshk
0

Projekt

Efter ett projektarbete i skolan om anlag, bland annat hur man avlar fram olika färger blev jag lite sugen att förverkliga mitt eget arbete: Rastypiska, rexpälsade dvärgvädurar i otter egern! Utan att importera. Vet dock inte om det är möjligt med denna plan, så någon som är lite mer erfaren inom färggenetik får gärna komma med tips?, ändringar, tillägg och rätta mig om jag är helt ute och cyklar :) Delmål 1: Få fram rastypiska, rexpälsade dvärgvädurar i egern Delmål 2: Para in otteranlaget från svarta ottrar med blå- och brunanlag, havanna ottrar med blåanlag eller blåa ottrar med brunanlag med mina egernfärgade djur Delmål 3: Para en svart otter med blå- och brunanlag, havanna otter med blåanlag eller en blå otter med brunanlag med en enfärgad egern med otteranlaget

.

candieshk
0

Hm… det blev visst dubbelt :s

.

[Luppa]
0

Möjligt? Absolut. Men räkna med att det kommer att ta tid, bara delmål 1 ligger det enormt mycket jobb bakom innan du når.

Beträffande delmål två: Du kan nog hitta otter svart Dvv rex hos http://ljustadalenskaningard.weebly.com/index.html i framtiden. Men du kan nog inte räkna med att få alla anlag du behöver…

I övrigt har du nog tänkt rätt. Men jag skulle nog gå på otterteckningen direkt, och försöka få med färganlagen samtidigt.

Det största problemet med projektet är väl att otterteckningen inte funkar på rexpäls… Teckningshåren som bedöms är täckhår, vilket en korrekt rexpäls saknar. Så du får i princip välja mellan att ha dålig rexpäls med mycket täckhår, eller dålig/obefintlig otterteckning. En otter egern har dessutom ganska otydlig teckning även som normalpälsad eftersom den är så pass blek.
Så om du vill få fram djur som kan få hyfsade poäng på utställning, nja…
En otter rex med korrekt päls ska nollas enligt standarden.

candieshk
0

#2 Hm… ojdå, det visste jag faktiskt inte. Men detta är väl en otter egern med rexpäls http://kaninfarg.se/images/farg.otteregern4.jpg ? Även om det är rasen rex ;o Annars får jag nog skippa otterteckningen och endast köra på egern :)

.

Zvintos
0

#3: Ja, det är en otter egern rexpälsad. Även om färgerna inte funkar på vissa pälstyper så existerar de ju fortfarande. Glad

candieshk
0

#4 Jahaa, så om jag ska få fram otter egern lär det bli för att jag tycker om färgen, inte till utställning? Det spelar ju faktiskt ingen roll egentligen :)

.

Zvintos
0
[Luppa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är det. Alltså det syns ju att kaninen är otter, men stickelhåren (syns på min bild) försvinner. Och det är de som avgör om kaninen får bra poäng, de ska gå ganska högt (högre än på min bild)

candieshk
0

#7-6 Då förstår jag. Ska fortfarande förverkliga mitt projekt men bara för att jag tycker att färgen är fin, inte till utställning :) Tack! :D

.