tovig angorakanin
Jag har nyss fått en angorakanin på runt 6-7år och hon har jättemycket knutor i pälsen. Fick ta över henne från en som inte hade så mycket tid för henne. Min fråga är om man kan raka pälsen men en trimmer? Jag tror att den är för hundar. Eller är det bättre att försöka klippa allting? Funderade först på att ta henne till veterinären så kunde dom fixa det men det är inte så bra att söva kaniner har jag hört. Å dom har inte gas där jag bor (tierp) Hur skulle ni ha gjort? Jag vill att hon ska få det bästa nu å må bra. Hoppas på svar. /Lollo
Bor hon inne eller ute ? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ja angoror måste klippas/rakas regelbundet. Du kan klippa ovansidan först, sen vänta en vecka, sen ta underrsidan. Är det mkt kallt ute och hon bor ute kan du klippa bort bara tovorna tills det blir mildare.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Hon bor inomhus. Okej men då testar jag att raka henne i morgon. Hörde att nån ssa att det är väldigt svårt att raka ett djur med tovor i pälsen. Men men det är väl bara att testa antar jag =)får ta saxen annars.
Vad har du för trimmer/rakapparat?
Akata bara bröstvårtorna! :)
Har hört att det inte e så bra att raka en kanin med trimmer
Hade en kanin en gång som var jättetovig och hade stora "klumpar" i pälsen, det blev mycket bättre när vi klippte honom minst varannan dag!
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Oj inte så vanligt att angoror kommer upp i den ålder.
Den måste trimmas/klippas ca var 3-4 månad, annars kan den dö.
#5 Det är annorlunda med Angora än andra kaninraser.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Frida: jo jag har pratat med den personen om det och hon klippte henne titt som tätt men det var så pass lite åt gången så det hann växa ut igen =( tröttnade på att se henne må dåligt så jag tog hem henne. Jag ska testa trimma henne i morgon. Klippte klorna ikväll och hon satt å skakade jättemycket å kissade ner mina byxor så jag ville inte stressa upp henne mer =( stackars liten.. jaså det är inte vanligt att dom blir så gamla? Vad är medelåldern? För "vanliga" kaniner kan väl bli upp mot 9-10 år? Har en korthårig vädurskanin förut som blev lite över 8år.
Jo en angora på 6 år är gammal. Det tär på kroppen att producera en halvmeter ull om året. .
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Okej då kanske hon inte har så långt kvar då =(
#7 Det är som #8 säger, de blir i regel 4-5 år i medel, 6 år och uppåt är inte vanligt på dem, just för att de producerar så mycket ull, tar på kroppen osv…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Då undrar jag hur hon kan vara så gammal .. Hon har mestadels setat i buren å hon äter inte mycket grönsaker. Hon har också fått nån kaninblandning som man köper på ica. Tänkte börja vänja av henne med nåt bättre. Finns inte många djurbutiker som har öppet nu så lär vänta till torsdag.
Hon äter inte mycket hö hellre. Vet inte om hon är extra stressad nu när hon har flyttat =/
Kanske inte är en riktigt angora :)? De väger ju 3-5kg och har fruktansvärda mängder ull…
Det kanske är en lejonhuvad, en fuchs eller en teddy?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag skulle tro att hon väger runt 3-5kg. har ingen bra våg så kan inte väga henne =/ hon har också fruktansvärda mägder med ull..
kan lägga upp en bild på henne snart så kan ni få avgöra vad hon är =)
Hon är ingen angora. Dom har inte hängöron. ;)
Hon är nog en teddyvädur, gissar jag på.
Jaså? det hade jag absolut ingen koll på då tydligen :D
Men vad bra då vet jag. Men ni skrev att angoror inte lever lika länge pga att de får så mycket hår att ta vara på hela tiden. får dom mer hår än tjejen jag har här? tycker det är otroligt mycket.
Är det samma "regler" för dom att dom måste klippas runt var tredje månad?
Kanske är en korsning? ser lite väl ullig ut för en teddy, dom har ju mer dunig päls? men har inte så bra koll
Testa att klipp med en sax först för att få bort det värsta, och se sen om det går att ta med trimmer. Kan nog luggas ganska bra om det är stora tovor om man tar trimmer på engång.
Välidgt söt kanin iallafall :)
#17 Så här ser en fullpälsad angora ut http://www.pilgardenshantverk.se/images/stora/Ssvartkanin1.jpg
och såhär ser de när man börjat klippa dem http://4.bp.blogspot.com/-45iF2n4tRNQ/UG9W4QxNS9I/AAAAAAAAJKY/6gFjrR4auag/s1600/IMG_5469.JPG
Teddysar får inte lika mycket päls.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ser inte ut som en vanlig teddyvädur isåfall. Hon är för stor för det … :-)
Hon är en korsning, oavsett, eftersom angoror inte har hängöron :). Men hon kan vara en korsning mellan angora och lejonhuvaddvärgvädur tillexempel… Jag har själv en korsning angora och lejon, hon är enormt pälsig! Men henne har jag klippt var sjätte månad, men det är lite för lite egentligen, jag borde klippa var 4-5 åtminstone.
Men om du klipper ner den här kaninen helt, och sen så antecknar du när du gjorde det. När ullen är 7-8cm, kolla hur lång tid det har gått. Är det 3-4 månader har hon äkta angorapäls, annars är det någon annan variant, teddy tillexempel.
Om du undrar varför ingen kan ge dig ett rakt svar så är det för att långhårsanlagen inte är lika tydligt utredda som färganlagen :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Tack så mycket för svar! #21 det ska jag absolut göra =)
Ser helt klart ut som en teddyvädur med sämre päls, finns mängder av teddys som inte avlats på bra, inte ges bra foder, pälsvård och Motion och därför ser helt förskräckliga ut. Tyvärr. Ska du ner hit till Uppsala något kan jag hjälpa till och lära dig hur du klipper och borstar ordentligt så det blir lättare både för dig och henne :) Men det viktigaste är att du får bort tovorna snabbast möjliga då de både gör ont nu, och kan leda till värre skador ju längre de är kvar.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)