HJÄLP!
Hej!
Har hela dagen gått och väntat på stunden skulle komma så jag kunde åka och hämta min nya franska vädurshona, och är nu hemma med henne. Och kände redan hos säljaren att hon var ovanligt rund om magen för att bara vara runt 12-13 v. gammal. Och jag har lyft upp henne här hemma precis igen, och magen är totalt uppsvälld och stinn. Och så slog mig tanken ATT hon ev. skulle kunna vara dräktig. Kan det vara möjligt eftersom hon hela tiden har bott ihop med sina syskon, varav 1 hona+3 hanar i samma kull!
Alltså, fick hjärtslag av bara tanken…hur skulle ni ställa er till en sån här sak, om ni hämtat en unge som inte är äldre än 12-13 v. och är så pass rund och stinn? Har kännt försiktigt på magen och känner inget som putar, men jag är allt bra konfunderad nu!
Har även tänkt på om hon kanske inte fått vara utanför buren så mycket och sprungit runt, plus att hon kan ha ätit väldigt mycket, men vill ändå inte tro att en kaninunge kan bli så himla stinn av det, de växer ju så det knakar i den här åldern.
Hoppas nån här kan hjälpa mig….vet inte vad jag ska tro. Är det möjligt att hon redan kan vara dräktig så tidigt? Har inga som helst möjligheter att kunna ta vara på ev. kommande ungar!
Hm, låter konstigt … Kanske har hon trumsjuka? Då blir magen spänd och om man trummar på den med fingrarna, så låter det som en trumma. Kaniner blir ju könsmogna vid 3-4 månader tror jag … Så man vet ju aldrig!
puttar upp ifall ngn annan vet!

*putt*

#1 Vad är trumsjuka för något?

Tack för svar! Har misstagit mig rejält, visste inte hur gammal hon egentligen var, för han sa aldrig det till mig, men har ringt upp och frågat om hur gammal hon är och hon är 10 v. precis idag, så jag har misstagit mig. Ja ja, man lär sig ju oftast på sina misstag. Förra ägaren trodde väl jag är helt fläng som ringer och frågar om hon möjligtvis kan vara dräktig.
"pinsamt"….
Har skickat ett sms till tidigare ägare och bett om ursäkt för min dumma fråga, men jag kunde ju inte veta säkert varför hon var så himla stinn i magen, för hon är verkligen tjock som en boll, önskar jag kunde visa er en bild på henne. Men han sa att hon precis hade fått mat innan jag kom och att det kan bero på att hon ätit ordentligt. Han har tydligen inte burit så mycket på ungarna för han har väldigt många kaniner, utan han har bra klappat dem när han gett mat mm. Så han tyckte inte det var något konstigt.
Så, nu är detta utrett också…."flås". Känner mig så otroligt dum just nu. Men men, det finns värre saker att gräma sig över. 

Ska väl tillägga att jag inte hade nån vidare koll på hur stor en fransk vädursunge egentligen är vid sina 10 v. Hon är ju precis lika stor som min dvärgvädur som är 1 år. Hade jag använt hjärnan lite så kunde jag väl listat ut att en sån här kanin är större i växten redan så ung…Ni får gärna skratta åt mig, för jag ser själv vad tokigt det blev. 

Det är bättre att oroa sig för mycket än för lite. Jag använder inte heller min hjärna på bästa sätt alla gånger och skrattar ofta åt mina dumheter i efterhand. Lycka till med kaninen!
Låter ju som om det inte var någon större fara i alla fall :) Men för säkerhets skull så håll koll på att hon äter och dricker som hon ska!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Skönt att det inte var nån större fara :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Bebisar brukar va runda om magen. Trumsjuka tror ja inte du har på henne då borde hon inte klarat sig till nu. Däremot håll koll på avföring finns ju annat som magen reagerar på.