Varför så mycket bajs?
Varför bajsar mina honor så ofantligt mycket??
Förstår inte hur mina 2 honor kan få ur sig så mycket på så kort tid! De har inte heller lärt sig att bajsa i toalett eller i ett hörn, utan hela buren på 1x2 meter blir full med bajs efter att jag bytt bara 3 dagar efter.. är det normalt?? De är två dvärg vädurar som får ca 1dl pellets om dagen (som de delar på) sen hö och vatten såklart. Inte ofta de får godis eller något så kan ju knappast bero på det…
Någon som har svar?
tror de är normalt, min kanin är som en kulspruta dock var han värre när han var mindre, så hur gamla är de? Min hona är också duktig på att skita mycket så de är nog egentligen inget att oroa sig över :)
Jag skulle säga att det absolut inte är något att oroa sig över, tvärt om! Det bör ju betyda att det är mycket som går igenom deras magar, vilket jag hoppas och antar är hö, och i så fall är det ju superbra! Kaniner ska äta lite, och hela tiden = de kommer bajsa lite och hela tiden => mycket i slutändan!
Tack båda för svaren! Lite jobbigt att behöva byta deras underlag hela tiden.. händer att de måste skutta runt i skiten några dagar… de är till våren 2år gamla :) Det är inga små kluttar heller! jämför man med deras pappa så är deras 2 om inte 3 gånger så stora :P
båda mina e också riktigt storbajsare :)
Man får anpassa sig efter individen man tar hand om :) Bajsar de mycket så får man byta mycket!
En kanin som bajsar många och stora pluttar äter oftast mycket hö = bara bra. Få och små, hårda pluttar är däremot ett varningstecken som ska tas på allvar.
Okej, då låter det ju bra då.. :P
#6 det låter bra. Nu kan jag ju ine säga storleken på plupparna men de e inte stenhårda, utan hyffsat porrösa.
#8 Poröst är bra = mycket fibrer.
Min förra hona bajsade också mycket. Det var helt exremt. Till höger och vänster, hela buren blev full på nolltid. Väldigt ofta var det dock löst bajs trots hö och pellets (hanen åt exakt samma sak - aldrig en enda lös plutt).
Men sålänge bajset ser bra ut bör det inte vara några problem. :)
#10 min hona kan ibland få lite lösare bajs. Men jag har märkt att det oftast kommer när hon fått någon grönsak. Hon är mycket känsligare än min hane. Han bajsar aldrig löst.