Kull fakta..
Nu vill jag veta så mycket som går att veta om Att ta en kull, Här kommer några frågor :)
*Kan kaninmamman få vara ute i hagen när hon har bebisar?
*Hur går man tillväga om ungarna ska vänja sig vid torrfoder?
*Hur parar man dom?
sedan får vi se om jag kommer på mera frågor :) Ni kan väl tillägga något som ni tycker är viktigt också!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kan kaninmamman få vara ute i hagen när hon har bebisar?
Ja, det går helt bra. Honan mår bra om hon får komma ut ur buren och få skutta av sig. Får inte min kaninhona komma ut minst 3-4 ggr i veckan (även när hon har bebisar) så blir hon helt hysterisk. Så det är helt OK att hon får göra det. Sen när bebisarna blir större kan de också få komma med på äventyr i hagen, men har du kompostgaller så kan de smita igenom, så då kan man sätta nät runt om också.
Hur går man tillväga om ungarna ska vänja sig vid torrfoder?
När ungarna kommer ur boet så börjar de nästan direkt provsmaka på mammans mat, därför i takt med att de växer så kan du öka mängden pelletsmängden sakta.
Hur parar man dom?
När man parar dem så sätter man alltid ner honan till hanen, ALDRIG tvärtom. Låt PARNING ske i hanens bur eller i hage/neutral mark. Om honan är brunstig och vill bli parad så lägger hon sig ner och drar upp svansen, själva parningen tar några sekunder och när hanen är klar så burkar han falla av honan, det ser ut som om han svimmar, han kan även knorra eller skrika till då också. Låt de para sig några gånger till för säkerhetens skull, sätt sedan tillbaka dem i sina burar. Ha alltid uppsikt över dem under PARNING. Men skulle honan inte vara brunstig så får du prova att sätta ihop dem några dagar senare.
Hälsningar Amanda och kaninerna
En fråga till 
*när ungefär kan kaninungarna vara i hagen med mamman? :)
#2 jag personligen hade inte haft det före 4 veckors ålder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
*Kan kaninmamman få vara ute i hagen när hon har bebisar?
Svar: ja de kan hon vara men jag skulle inte låta henne vara förlänge ifrån bebisarna p.g.a att de är dom hon skyddar mest och behöver va vid dom så ofta de går sålänge dom är små och sen åt andra sidan behöver honan röra på sig md i en Hage !
*Hur går man tillväga om ungarna ska vänja sig vid torrfoder?
Svar: När ungarna börjar komma ut ur sitt bo då är dom ganska nyfikna på mammans mat och provsmakar med tiden
man brukar säga mellan3-4 veckor att dom har börjat äta pellts smått
*Hur parar man dom?
Man ska aldrig sätta ihop hanen till honan då honan har sitt reir starkare än hane, så därför blir de att man sätter in hanen till honan och sen kan man låta dom dom gå ihop 1 vecka för att va säker på att de blir ungar i magen, Honan ger tecken på att om hon är brunstig eller inte är hon inte brunstig så säger hon emot men är hon brunstig tar hon upp svansen och lägger sej , hanen landar på snedden och knorrar till men som sagt när man vill va säker så har man dom ihop i nån vcka eller så
#2 mellan 4-6 veckors ålder beroende på hur snabbt dom växer iomed alla växer olika
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
4# Man ska aldrig släppa ihop en hona med hane igen om hon redan blivit parad, honan kan då bli dräktig igen och då gå dräktig med två kullar samtidigt (ja det är möjligt) det är livsfarligt för honan om de händer och hon riskerar att dö.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#4 Det är inte bra att låta dem gå någon vecka. Man testar, går det inte särar man på dem och testar igen.
Och som #5 säger, ska man inte försöka sätta ihop dem igen, utan vänta dem minst 4 veckorna, annars kan det bli dubbelparning = inte bra för honan
*Ska mamman ha fri tillgång till pellets?
*Ska man ha handskar på sig när man kollar till dom?
*Hur mycket ska en nyfödd kaninunge väga?
*Är det en bra idé att väga kaninungarna dagligen så man ser att dom går upp i vikt ordenkligt?
*Är en blandning av selective rabbit och cuni pro en bra ''diet'' för ungarna? + Hö och grönsaker då såklart:)
Det var det mesta jag undrade just nu :)
* Jag brukar inte ge fri tillgång, jag har märkt ungefär hur mycket hon behöver ha för att hålla bra vikt osv. Har ökat efterhand, inte bra att ge fri tillgång direkt.
* Jag brukar inte ha handskar på.Mycket hänger på honan tror jag.
* Beror på ras, kullstorlek och mycket annat, svårt att säga
* Nej dagligen tycker inte jag man borde göra. Man ser på dem om de får mat i sig eller inte. 1 gång/vecka tycker jag, och tycker man att någon kaninunge verkar svagare eller så kan man ju göra det med just den om man tror det behövs
* Ja det tror jag är bra kost
ok tack för svaren :)
Putt :)