Tillfällig kanin
Jag har en kusin som äntligen lyckats övertala hennes föräldrar att få ha sommarkanin, det är alltså en kanin hon lånar för att sedan lämna tillbaka till hösten. Men helst av allt vill hon ju ha en helt egen kanin, såklart. :)
Hon frågade mig vad hon kunde göra och säga till sina föräldrar för att få sin önskan igenom men jag kände att jag inte riktigt kunde ge henna så mycket tips? och råd jag önskat så jag tänkte det kanske finns tips? att ta del av från er andra medlemmar! Även om jag har kanin själv tyckte jag att det var en klurig uppgift.
Det första jag kom att tänka på var givetvis visa intresse för kaninen! Och att ta ansvar, kaninen ska alltid ha hö och vatten, att ta se till kaninen MINST en gång om dagen (vilket är att visa intresse) och lite till. Men vad kan jag mer ge henne för råd för att hon ska få hennes önskan igenom?
Jag själv tror att hon skulle bli en duktig kaninägare, annars hade jag inte försökt hjälpa henne, haha.
Jag vet inte riktigt föräldrarnas argument men har för mig att det var sådant som att de inte tycker hon ska binda upp sig för en kanin lever ganska länge, att kaninen inomhus luktar och att en kaninbur på gräsmattan ser fult och tråkigt ut. Dessutom tycker de att det räcker med familjens katt som de har.
Min kusin hävdar att hon vet att hon binder upp sig och att det faktiskt är vad hon vill, men föräldrar tror ju ofta att de minsan vet bäst och alltid tänker steget före. :)
Mvh Ellenfyrkant
Det ända rådet som funkade för mig var att vissa intresse och läsa på ordetligt, Hon kanske kan hälsa på här på Kanin i fokus och lära sig mer? om hon vill såklart.
Sen kan hon skaffa kanin böcker och läsa på och sen kanske vid midddagsbordet eller när dett passar att prata med sina föräldrara så kan hon bärätta vad hon har lärt sig
Kanske inte var till så stor hjälp men men
What doesn't kill you makes you stronger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanin.ifokus var det som från början fick mig intresserad, jag lärde mig så otroligt mycket här!
Jag satte mig i tex soffan bredvid min mamma & läste om kaniner. På så sätt såg hon att jag var intresserad & jag läste flera timmar i sträck..
Haha. Jag började också plocka fram brädor osv till kaninbur & jag kollade upp vart jag fick ta gratis hö & spån osv. Sedan köpte jag faktiskit hem en sele & visade mamma, sedan byggde jag hinder, köpte matskålar osv. (utan att vara säker på att jag skulle få en kanin)
Då frågade jag mamma & hon sa: Så länge du förstår att du har ansvar för ett liv.. & tar hand om kaninen bra, så får du.
Och sedan har det bara rullat på med kaniner. 
Så visa tydligt att du är intresserad. Det är mitt tips?.
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 

Som ni båda skriver är väl att visa intresse huvudingridiensen. :)
Hon har ju lyckats få ha en sommarkanin i alla fall, så nu har hon ju verkigen chansen. Men om det fortfarande handlar om att hennes föräldrar inte vill att hon ska binda upp sig, vad kan man göra då? :S Spelar det någon roll hur mycket intresse man har om man ändå inte "får" binda upp sig?
Mvh Ellenfyrkant
Hur menar du med binda upp sig? Alltså om man åker bort så finns det väl alltid någon släkting som har tid att ta hand om kaninerna? Eller varför inte en kompis? 
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
Hon kan inte ha på foder då? Ifall t.ex intresset svalnar eller liknande? Eller prata med en uppfödare hon vill ha kanin av och fråga om dem kan lämna kaninen där om dem ska på semester eller liknande.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#4 Man binder ju alltid upp sig när man skaffar djur. Och jag tycker inte själv att man ska skaffa djur där det bygger på att man förlitar sig på någon så det håller nog inte hos föräldrar. :/
#5 Det är ju en bra idé.
Ska framföra era förslag! Tar gärna emot fler. :)
Är det någon på forumet som haft svårt att få ha kanin själv från början, hur gjorde ni i så fall?
Mvh Ellenfyrkant
Haha min fina Simon körde jag "snälla mamma" metoden med.
Fick viserligen vänta i 10 år men jag fick ;) haha :). Men som ovan visa intresse! bygg saker till kaninen på t.ex slöjden och visa och beskriv.
Visa också alla fördelar med kanin t.ex "Du lär dig ta ansvar,kompis för livet" och allt det där :)
Lycka till!
Jag fick min första kanin när jag var femton. Nu är jag tjugofyra och han och nästa kanin, som jag fick när jag var sexton, har fått följa med när jag flyttade hemifrån. Jag tror att mina föräldrar helt enkelt tröttnade på att höra mitt tjat tillslut. Jag pratade alltid om kaniner, vad jag ville ha för bur, vad jag ville göra med den, vilka raser och färger jag gillade osv osv.
Till slut en dag visade jag mamma en bild på en kull med kaninungar som var till salu (vilket jag hade gjort flera gånger tidigare) och hon sa ok. Så då blev det en kanin ur just den kullen. Jag hade tittat på flera olika raser men eftersom hon sa ok just då så blev det gotlandskanin. Och mina föräldrar har engagerat sig i mina kaninerna nästan lika mycket som jag. Pappa har skjutsat mig båda gångerna och hämtat kaninerna, som jag inte hade vett att hitta i samma stad ;) Och medan vi väntade på första kaninen byggde vi en utebur tillsammans.
Nu när jag följer med ut på landet och kaninerna kommer med blir mina föräldrar alltid glada att se dem. Nu tjatar jag lite på dem igen att kaninerna borde få flytta hem till dem igen för att få bo på tomten :P Själv bor jag i lägenhet, men det är ju sådant som man kanske inte planerar när man är femton, att man bor i lägenhet nio år senare och att båda kaninerna fortfarande lever. Men det är ju så det kan vara.
Mina föräldrar blev allergiska för några år sedan och de enda pälsdjuret som skulle fungera var faktiskt utekanin. Trots de så vägrade mina föräldrar av en rad konstiga anledningar att låta mig skaffa en kanin: det var fult med en stor bur på tomten, även fast vi har en stor tomt och sen var det anledningar som jag tyckte va fullkomligt löjliga.
Mitt knep var iallafall att jag frågade om jag kunde få ta hem en urmysig 7årig kaninhane från min skola (går djurvård) över sommaren bara. Jag lånade en bur och fixade allt själv. Men jag hoppades ju att efter den sommaren så skulle min mamma falla för Ceasar som han hette. Ceasar var en riktigt charmig kanin så han fixade det mesta själv ;) Mamma blev förälskad i honom och jag fick behålla honom och han fick sin pension hos mig. Medans vi byggde en större bur åt honom fick han åka tillbaks till skolan, men han blev så deprimerad då han inte fick lika mycket uppmärksamhet att djurskötarna böna och bad att ta hem honom igen, även fast buren som vi hade först vara lite för liten för en stor rexkanin och den nya inte var klart. Efter de så berättar mamma den där historian om hur han tappade livsgnistan när han inte fick va hos oss för alla hon träffar.
När Ceasar sen tyvärr dog, nästan 8 år så var alla i familjen fästa vid rasen och tomheten efter Ceasar var jobbig eftersom han var så speciell. Jag hittade en Ca 1 årig rexkanin ett tag efter. Och oj vad jag kämpade för att vi skulle åka och titta på honom! Men tillslut insåg mamma hur mycket jag så gärna ville, och hon mindes hur underbar Ceasar hade vart.
Så låna en kanin över sommaren, passa andras kaniner osv fick iallafall mina föräldrar att öppna ögonen och ändra sin åsikt om kaniner, Men jag kan även tacka Ceasar som är den coolaste och socialaste kanin jag träffat.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
* Genom att låna en kanin över sommaren så får din kusin möjlighet att bevisa att hennes intresse håller
* Läs på! Om hon är påläst och visar på att hon har mycket kunskap visar på att hon menar allvar. Att låna böcker och kolla på tex. kanin iFokus är förslag.
* Beskriv konkret hur olika situationer skulle kunna lösas:
- vart ska buren stå?
- hur ska man göra för att undvika lukt? (att städa buren regelbundet är ju nyckeln) osv!
:)
Den som måste vilja ha djuret är föräldern för det är den som måste ta hand om det om barnet tröttnar. Tyvärr har jag sett allt för många fall av burdjur som sitter ensamma i sina burar dagarna i ända för att barnen tröttnat. Jag har även sett fall där djuren tillsist dör av vanvård för att barnen tröttnat. Det är inte ok. Och alla dessa barn lovade ju att ta hand om djuret och visade på alla sätt och vis att de skulle ta hand om det och verkligen ville ta hand om det för alltid.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag hade turen att min mamma (och pappa med för den delen) älskar djur, så haft kanin praktiskt taget sedan jag föddes:)
Men tjat hjälper inte, och på foder kanske hade varit en bra start? Eller hyra över sommaren?

#11 Du har helt rätt i vad du säger. Fast i detta fall är det inget jag oroar mig för. Nu får hon ju inte ha kanin men skulle det gå alldeles åt hvete skulle inte jag bara stå och se på kan jag ju garantera.
#12 Foder ska jag absolut tipsa henne om! Sommarkanin är vad hennes föräldrar gått med på och det funkar bra men de vill ändå inte att hon ska ha en egen kanin. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda henne till, trots att jag själv lyckats få min önskan igenom.
Mvh Ellenfyrkant
#13 Vill inte hennes föräldrar men än sommarkanin är det ju så att hon får acceptera det. visa sina föräldrar att hon sköter detosv. fast grejen är att de flesta sköter sina utekaniner bäst på sommaren, på vintern brukar det vara lite motigt :P

#14 Ja det är sant, men jag själv tar bra hand om min kanin sommar som vinter (utekanin) men man måste ju få en chans att bevisa det. Det kan man inte när man bara får ha kanin den "roliga" tiden. Jag vet i alla fall själv hur fruktansvärt tråkigt det är att bara acceptera hela tiden. Om jag skulle acceptera alla nej mina föräldrar till en början givit mig, som skulle stå fast om inte jag fortsatt argumentera skulle jag idag bara haft min hund. Ingen kanin, inga hamstrar, inget akvarium. Därför startade jag denna tråden, för att kunna hjälpa henne lite med hjälp även om hennes föräldrar säge nej nu.
Mvh Ellenfyrkant
#15 Ja jag med, men vhör många som inte gör det pga väder osv :)
Har inte läst hela tråden nu men min tips? är att hon kan prata med sina föräldrar om att hyra kanin. Funkar oftast så att man hyr en kanin och betalar för de en gång i månaden eller kvartalet och kan sedan lämna tillbaka kaninen när man tröttnat eller köpa loss kaninen och bur om man vill de.
#17 1½ år gammal tråd ^^
Din kusin låter som min tvilling